mån 25 apr 2016, 22:25#389139Börjar få slut på torr ved... Nu har jag följande alternativ:
1. Tall kluven i påskas ligger under tak.
2. Björk avv och kluven oktober legat på pall ute.
3. Slå på el-patron.
4. Köpa torr ved
Vilket alternativ hade ni valt? Tror jag kluvit nog för att inte hamna i samma sits nästa vår.
Uppvärmning
Elda sur ved?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 25 apr 2016, 22:55#389150Jag hade inte eldat sur-ved. Det är väl inte så jättebra fö skorsten och annat.
Jag hade gått på Tallens alternativ - hämtat hem torrgranar. Behöver ändå göras och är torra och fina för att eldas.
Jag hade gått på Tallens alternativ - hämtat hem torrgranar. Behöver ändå göras och är torra och fina för att eldas.
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...
Ibland måste man tänka utanför boxern...
tis 26 apr 2016, 06:41#389183
Tallen kan du bara glömma om du inte vil ha totalt nersotad skorsten.
Höstavverkat björk kan gå, men om den har fått mycket direkt regn så ger den inte
mycket värme, och sotar gör den ochså.
Skulle nog letat turrgran, var jag dig. Den har bärgat många genom vintrarna
Axl skrev:Börjar få slut på torr ved... Nu har jag följande alternativ:
1. Tall kluven i påskas ligger under tak.
2. Björk avv och kluven oktober legat på pall ute.
Vilket alternativ hade ni valt? Tror jag kluvit nog för att inte hamna i samma sits nästa vår.
Tallen kan du bara glömma om du inte vil ha totalt nersotad skorsten.
Höstavverkat björk kan gå, men om den har fått mycket direkt regn så ger den inte
mycket värme, och sotar gör den ochså.
Skulle nog letat turrgran, var jag dig. Den har bärgat många genom vintrarna
Jack of all trades, master of none!
tis 26 apr 2016, 06:51#389185Jag hade valt alternativ 5) Låtit veden torka och startat den nya luftvärmepumpen som dessutom blir supereffektiv denna årstid och låtit den gå på det rörliga elpriset som nu är lågt.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680
tis 26 apr 2016, 08:29#389191
Nu svor du i kyrkan.
rokon skrev:Jag hade valt alternativ 5) Låtit veden torka och startat den nya luftvärmepumpen som dessutom blir supereffektiv denna årstid och låtit den gå på det rörliga elpriset som nu är lågt.
Nu svor du i kyrkan.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar