Motorsåg och handhållet

Waldpony - Yxa i moduler

23 inlägg 7858 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Waldpony - Yxa i moduler

Fredrik Reuter  
#386529 Har vi diskuterat den Tyska yxan Waldpony tidigare?
Hittade denna av en slump och tänkte kolla vad ni tror om en sådan här modulyxa där man kan ta av eller sätta på bakdelen av huvudet för att göra den lättare/tyngre.



http://waldpony.de/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Äboda  
#386532 Många knappar på det järnspettet. Verkar dessutom som om man måste ha en större verktygslåda med sig för att fixa till yxan. Tror inte det är något för mig. Tekniken han uppvisar på vedbacken får mig dessutom att undra över hur många kubikmeter ved den killen huggit överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386569 Tvivlar på att den yxan blir någon höjdare. Borde lätt bli glapp i en sådan yxa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

totte  
#386739 I stort sett ren dumhet. Två bra yxor i olika storlek gör det enklare och driftsäkrare.

Man väntar bara på att yxan skall haka i något och gå snett när han står och klyver mellan benen, blir ett fint jack i skenbenet, alltenativt huggerhan av sig foten.

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386785 En mycket tysk uppfinning...en överdrivet komplicerad teknisk lösning på ett problem som egentligen inte finns... :-BD

Avatar Fallback

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Hema  
#386803 Jag gillar ide'n, men så gillar jag yxor också. :) Mest intressanta är vilken kvalitet yxan håller. Samt gillar "plastklacken", när ska man börja se sådant på fler verktyg?

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386809 Har även jag en svag ådra för yxor men ser inte vitsen med detta.
Plast bit på yxan? Om du slår släggan på den så dämpar det väl?
Vad är det för vits med det mer än att det tar bort kraft så pinnen håller??

Aja, den har ju i alla fall inte glasfiber skaft.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386811 Mange! Vitsen är väl att slippa slå stål mot stål och därmed riskera att stålflisor ska sprätta iväg mot t.ex. ögat. Det är väl just därför som Fiskars klyvkilar har en plastbit i toppen.

Själv har jag löst detta potentiella problem med en plastklädd slägga. På köpet dämpas oljudet också vid slagen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 11 apr 2016, 19:09, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Fredrik Reuter  
#386814 Hej,
Vi måste kunna ta stolligheter till en ny nivå.
Borde inte detta vara vers 2 av yxan så kan den användas till vedklyvning och som kil vid fällning! :P

Fjädern ska vara en sådan som ligger inuti häftapparater fast kraftigare, måste bli en rejäl smäll det där!

   TS
Avatar Fallback

Re: Waldpony - Yxa i moduler

åberg  
#386818 Ska man spåna fram ett användningsområde för yxan så... kanske nånstans i väglöst land där man måste bära med kroppen? En yxa väger mindre än två.

Vad är för dimension på sexkantskruven? M10? Funderar på hur många lastcykler den kan klara i den här tillämpningen.

I övrigt måste det vara väldigt trevligt med den spetsiga nedre änden på eggen som gör det lätt att dra åt sig.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386819
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Vi måste kunna ta stolligheter till en ny nivå.
Borde inte detta vara vers 2 av yxan så kan den användas till vedklyvning och som kil vid fällning! :P

Fjädern ska vara en sådan som ligger inuti häftapparater fast kraftigare, måste bli en rejäl smäll det där!


Då blir det ju ett extra slag, alltså två slag i ett.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Fredrik Reuter  
#386822 Hej,
Ja, men ska man inte klämma sig varje slag så får nog en vers 3 tas fram enl bilden nedan eller likvärdig.

Fast han får nog konvertera till kompositskaft, tror tyvärr inte trä håller där...

[-(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386823
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, men ska man inte klämma sig varje slag så får nog en vers 3 tas fram enl bilden nedan eller likvärdig.

Fast han får nog konvertera till kompositskaft, tror tyvärr inte trä håller där...

[-(


Montera på ett gångjärn, vet jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Fredrik Reuter  
#386827 Ja, vart menar du Niking?
Jag tänkte den svarta pricken var just gångjärnet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Waldpony - Yxa i moduler

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#386828 Med ett gångjärn kan du väl behålla träskaftet?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).