Traktorer och processorer

hlb's klurigheter & tricks

21 inlägg 9942 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hlb's klurigheter & tricks

Torbjörn Johnsen  
#384244 På skogsdagen hos hlb utanför Markaryd under långfredagen kunde den intresserade se några av hlbs egna klurigheter.

Det som väckte mest intresse var den "kranspetsstyrning" som hlb har monterat på sin Hypro-processor. Nu ska den här kranspetsstyrningen inte förväxlas med John Deeres sätt att datorisera spakningen av en skotarkran utan det här är en betydligt enklare produkt om än snillrik:

hlb har monterat fast ett litet stycke (ett fyrkantigt block) av ett hållbart plastmaterial, s k nylatron, längst ut vid spetsen på Hyprons kran (därav namnet). Med hjälp av en vinkelslip har han sen gjort ett jack för vajern i nylonblocket. Vid vinschningen kan han sen lägga upp vajern i kranspetsen och med hjälp av kranen sen styra trädets väg in mot maskinen om det finns hinder i vägen. Här en bild nedan på hur det ser ut.

1459244628_img_0163.jpg


hlb erbjöd sig att ta fram en laddning med nylonblock så den som är intresserade kan med fördel skicka ett PM till honom.

Dikesrensning med griplastarvagnen
Med åtskilliga myrar inom fastigheten så finns ett återkommande behov för att rensa skogsdiken. Det sköter hlb med hjälp av griplastarvagnen och en skopinsats till gripen som ser ut så här (avmonterad).

1459244673_img_0051.jpg


Extra stort stödben
Vid dikesrensning med griplastarvagnen behöver stödbenets markplatta förstoras så att inte stödbenet sjunker och vagnen välter ner i diket. Hlbs lösning är enkel men genial: Ett gammalt bildäck på fälg fastsatt med enkelt spännband.

1459244692_img_0049.jpg


Enepinnen
Ett enkelt hjälpmedel för att skona ett utsatt träd vid vinschning: en enepinne ca 1, 5 meter lång och grov nog för att hålla. Pinnen hänger med på processorn så att den finns inom räckhåll när den behövs.

1459244656_img_0161.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

Hema  
#384252 Finns det några fördeler med just en stav gjord av en framför andra träslag?

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

Torbjörn Johnsen  
#384255 Det går säkert bra med andra träslag. Jag gissar att enen har hög styrka och seghet i förhållande till vikten.

   TS
Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

Hema  
#384269 hlb visar iaf att man med enkla medel kan förbättra arbetet rejält med smarta och prisvärda lösningar. :)

Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

elis  
#384281 Ser bra ut dessa lösningar men man kan fundera lite över kranspetsstyrningen och ev påverkan på vridhus/cylindrar. Det är på vissa kranar förbjudet att dra in virke med hjälp av kransvängen då troligen påkänningarna kan bli för stora. Så långt ut som wiren hamnar kan kanske ställa till det om man har otur, det är i a f inget jag kommer att tillämpa.
En påk ska jag dock hänga upp någonstans med allt annat som ska med ut.

Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

Hema  
#384289 Nu var jag ju inte med, men om man ställer in kranen före man drar igång vinschningen, så blir det någon form av indirekt styrning och denna kan väl inte vara så påfrestande? Iaf i jämförelse mot att aktivt styra under vinschningens gång. Dock så ser ju Hyprona rätt rejäla ut.

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

hlb  
#384294 Elis, Jag har kört hela vintern utan kranproblem och använder den mer och mer. Det går säkert att misshandla grejorna om man vill. Bra presentation Torbjörn, men du glömde skåran i överändan på enepinnen . Man ställer pinnen 1,5 m framför om man kört fast mot en stubbe vid långt vinchavstånd, lägger vajern i skåran och drar. Vips hoppar trädet över stubben. Undertryckt gran är nog t.o.m. lättare än en och kanske lika starkt.

Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

jannee  
#384297 HLB är en klurig f*n, detta med enepinnen och skåran skull kunnat sparat många onödiga steg för mig :oops: .

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

Torbjörn Johnsen  
#384300 Tack för att du påminde om skåran på enepinnen hlb! Den var supersmart!

   TS
Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

alias  
#384301
jannee skrev:HLB är en klurig f*n, detta med enepinnen och skåran skull kunnat sparat många onödiga steg för mig :oops: .


Seså, motion är nyttigt - har jag hört :wink:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

loppan  
#384309 Jag har använt undertryckt gran i alla år som winchpinne och det funkar men kan vara lite väl hårda ibland,har inte testat en men det är ju både segt och starkt.

Vid dikesrensning med kran på mjukt underlag så använder jag inte stödbenen.
Jag lägger istället på två griptag massa och vinklar ramstyrningen ca 10 grader motsatt håll diket.
På min kärra får man en slags låsningseffekt i ramstyrningen vid litet utslag som ger god stabilitet,dessutom skönt att slippa stödbenen.

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

hlb  
#384312 Elis, Vridhuset på Hypro 450 XL är så billigt att byta, eftersom det inte finns. Den är ju inte runtomsvängande, så det är bara en kolv i ett kraftigt öra.

Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

elis  
#384364 Jaha, tänkte inte på det men då är det ju lugnt 8) Funderade väl på mer om någon skulle börja praktisera metoden på vanliga kranar som nog inte är lika enkla/billiga.

Användarvisningsbild

Re: hlb's klurigheter & tricks

hlb  
#384366 Jodå Elis, du tänker klokt. Jag skojar bara lite med dig. Att ställa ut kranen långt i sidled och sedan dra med winschen skall man nog undvika med vridhuskranar.

Avatar Fallback

Re: hlb's klurigheter & tricks

Robertberg  
#384404 I egenskap av bondson vill jag protestera mot att däcket är fastsatt med ett spännband, jag ser väl att det är ett gammalt ko-halsband! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).