Skogsekonomi

Aktiebolag eller Enskild firma

20 inlägg 12693 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aktiebolag eller Enskild firma

Vilsten  
#381514 Vet inte riktigt vilken kategori detta passar i? Men jag provar här i nya ekonomi delen.

Jag går i tankar om att starta ett skogsvårdsföretag och funderar lite på det här med bolagsform. Bör man välja aktiebolag eller enskild firma? Jag har sedan tidigare en skogsfastighet.

Om jag förstått rätt så är fördelarna med aktiebolag bla; egen juridikisk person vilket ger mindre risk för mig som privatperson, möjlighet att som privatperson låna ut pengar till företaget, tydligare skillnad mellan företagets ekonomi och min privata ekonomi, kan upplevas som mer seriöst av kunderna, möjlighet till avdrag för friskvård.

Fördelar med enskild firma är bla; något lägre sociala avgifter, möjlighet att låna pengar av företaget till privata inköp, använda oskattade pengar i firman för att renovera logen eller köpa ny traktor mm, ev något enklare bokföring.


Om det inye vore för att jag också äger skog så skulle nog valet falla på aktiebolag för min del, men i och med möjligheten att använda oskattade pengar till skogen så känns det svårare.

Tankar och kommentarer kring detta?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Tosca  
#381519 Många uppdragsgivare i skogsbranschen har krav på AB, jag tror att detta historiskt är ett fackligt krav från när man på många håll fasade ut egna anställda och ville hyra in entreprenörer istället.
Anställningstryggheten sjönk väl märkbart då kan jag tänka mig.
Nackdelen för dig blir ju att du måste ha enskild firma också, eftersom du du måste ha det för att driva ett aktivt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Camwood  
#381652 Du ska ha båda. Enskildfirma för din skog ( med väldigt enkel bokföring och bokslut) och ett AB för din nya verksamhet. Lycka till som företagare.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Vilsten  
#381654 Hmm har inte tänkt på det tidigare men måste nog kanske köra med båda, även om det känns omständigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Beavern  
#381656 Blanda inte ihop privata pengar och fastigheter med arbetet.
Har kompisar som fått lämna hus och hem för att de blandat ihop det och företagen har gått dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Vardon  
#381666 Nu ska man inte tro att man alltid kan gå helt skadelös ur aktiebolag vid konkurs. Men det är enklare att hålla koll på privatekonomin. Dock kan sytrelseledamöter hållas ansvarsskyldiga om de inte gjort de lagstadgade åtaganden. Kan vara bra att komma ihåg och det kan komma surt efter.

Är det lite verksamhet med enklare maskiner så skulle nog jag försöka hålla det som egen firma tillsammans med skogen. Är det större verksamheter så du ska köpa ny skördare etc hade jag nog föredragit aktiebolag, just för att kunna hålla bättre koll på vad man sätter i säkerhet.

En fördel med att hålla det inom samma firma är att man kan kombinera. Om vi antar ett scenario att allt går jättebra och du gör massa vinst på ditt jobb. Då kan du lättare skaffa utgifter i din egen skog och hålla löneuttaget precis under brytgränsen för statlig inkomstskatt. Då har du en bra lön och samtidigt kan du få gjort mycket. Risken är annars att du får betala mer i skatt. Om man nu roas av att hellre ha lite lägre lön och få mer uträttat hemmavid än att kanske ha lite mer privata pengar och mer skatt.

Sen skulle jag även besöka en redovisningskonsult och diskutera bra upplägg, brukar vara bra investerade pengar. Tänk på att betala så lite skatt som möjligt totalt!

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Tosca  
#381677
Vardon skrev:Sen skulle jag även besöka en redovisningskonsult och diskutera bra upplägg, brukar vara bra investerade pengar. Tänk på att betala så lite skatt som möjligt totalt!

Ja, eller ännu hellre fler, kolla av kunskapsnivå och begär offerter, du har ju ett utmärkt förhandlingsläge när du ska starta upp.

Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

anersimyra  
#381686 Som ensamföretagare med AB kräver många kreditgivare att man personligen borgar för lån vid inköp av bilar och dyrare maskiner.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

jannee  
#381732 Vid en mjukstart fungerar det bra med enskild firma. Tänker du däremot investera mycket är nog ett AB att föredra.
I ett AB är det bara insatt kapital som går bort om du gör ett ärligt kk.
I ett AB som däremot går bra finns det stora möjligheter att även du som person kan belönas rikligt = lägga mindre skatt - aktieutdelning.
I min omgivning finns det flera som har både skördare och skotare på sin enskilda firma, personer som "endast" sysslar med motormanuellt arbete driver det som enskild firma.
I enskild firma sköter du enkelt all bokföring själv, deklarationshjälp (privat revisionsbyrå) för mellan 2 till 5 tkr/ år kan tillkomma.
Detta är hur jag själv gör - kanske fel :?:

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Vilsten  
#381748 Har läst företagsekonomi på högskolenivå i 2 år, men dels var det några år sedan och sen blev det av olika anledningar så att jag inte jobbade med det. Så tycker detta var lite knepigt, trots att jag tycker mig ha en hyffsad koll på ekonomi. Ska absolut ta och prata med en redovisningsekonom eller revisor, bra tips.

Tanken är att bara köra motormanuellt arbete så det rör sig inte om några jätte stora investeringar. Kanske blir det ett par anställda och då kan det röra sig om ganska stora löne och skatteskulder om det vill sig illa. Ska också kolla med skogsbolagen runtomkring mig om de kräver AB.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

svampbob  
#381819 Jag fick ringa min revisor idag och ställa en väldigt besynnerlig fråga. Hur bokför jag en skuld till ett bolag som inte finns? Jag fick svar på det och vet nu att jag bokför det som övriga kortf skulder. Ja det är viktigt med bra hjälp.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

alias  
#381821
svampbob skrev:Jag fick ringa min revisor idag och ställa en väldigt besynnerlig fråga. Hur bokför jag en skuld till ett bolag som inte finns? Jag fick svar på det och vet nu att jag bokför det som övriga kortf skulder. Ja det är viktigt med bra hjälp.


???

Lät väldigt konstigt, är det ett bolag som har funnits men kursat eller (klart bättre att ha skulder till dem än fordringar på dem i så fall)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

svampbob  
#381829
alias skrev:
svampbob skrev:Jag fick ringa min revisor idag och ställa en väldigt besynnerlig fråga. Hur bokför jag en skuld till ett bolag som inte finns? Jag fick svar på det och vet nu att jag bokför det som övriga kortf skulder. Ja det är viktigt med bra hjälp.


???

Lät väldigt konstigt, är det ett bolag som har funnits men kursat eller (klart bättre att ha skulder till dem än fordringar på dem i så fall)?

MVH
Alias


Ja det låter väldigt konstigt jag skrattade lite då jag insåg att transaktionen skulle bli så. Jag har under senaste året tagit ett patent och tagit alla kostnader i min nuvarande firma. Sålde nu 10% av patentet och bildade samtidigt ett driftsbolag med lika andelar. I ett senare läge blir det ett patentbolag som tar royalty av driftsbolaget om det börjar gå bra. Försäljningen av 10% översteg mina utvecklingskostnader så överskottet ska jag då när patentbolaget är bildat betala dit. Jag tror att det blir mest rätt då ägandet i patentbolaget inte blir med lika andelar.

Användarvisningsbild

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

wikbergs.allservice  
#382030 Jag var i din sits för ett par år sen när jag skulle starta mitt företag men jag bestämde mig för att börja med enskild firma men planen är att utveckla det till AB om nått år. Men hittills har det funkat bra med enskild firma enda problemet hittills var att bolaget som jag får flest jobb ifrån fick lite problem med gs facket för att jag inte hade haft några anställda under förra året.

Avatar Fallback

Re: Aktiebolag eller Enskild firma

Vilsten  
#382040
wikbergs.allservice skrev: Men hittills har det funkat bra med enskild firma enda problemet hittills var att bolaget som jag får flest jobb ifrån fick lite problem med gs facket för att jag inte hade haft några anställda under förra året.

Hade du sluppit detta problem om du hade haft AB?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).