Logistik, Transport

Nyttjandekostnad, annans väg ... .

24 inlägg 30580 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Hugin  
#368712 Medveten om att frågeställninge varit uppe tidigare ( i flera trådar); enkelt frågat vilken rimlig ersättning skall krävas?

Förutsättningarna är följande: nyttjaren ansvarar för att återställa skador som uppkommer till följd av nyttjandet.

Frågan är då vilken RIMLIG ersättning är då skäligt (understruket SKÄLIGT) att kräva?

Potentiell nyttjare har ingen andel i aktuell vägsamfällighet och eftersom det, i detta fall, rör sig om en förstagallring, finns skäl att antaga att frågeställningen återkommer inom ett antal år ... .

Just av det skälet erfordras en rimlig prissättning (vi haraffärsmässiga skäl att ange en rimlig nivå och bibehålla en god grannrelation).

Hur skall vi lämpligen räkna, diskutera och ansätta .värdet?



   TS
Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

isteskog  
#368746 Jag tar 5:- m3f på min egen väg när andra vill nyttja den.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Tosca  
#368763
isteskog skrev:Jag tar 5:- m3f på min egen väg när andra vill nyttja den.

Per kilometer?

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

isteskog  
#368765 Nej! Det är ett enhetspris, ej per kilometer. Ev sönderkörning bekostas av nyttjaren och JAG bestämmer när virkestransport sker :smile:

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368780 Hur funkar det i praktiken? Dvs bestämmer du det med markägaren eller med virkesköparen eller med bilfirman?

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

alias  
#368781
Hugin skrev:Medveten om att frågeställninge varit uppe tidigare ( i flera trådar); enkelt frågat vilken rimlig ersättning skall krävas?

Förutsättningarna är följande: nyttjaren ansvarar för att återställa skador som uppkommer till följd av nyttjandet.

Frågan är då vilken RIMLIG ersättning är då skäligt (understruket SKÄLIGT) att kräva?

Potentiell nyttjare har ingen andel i aktuell vägsamfällighet och eftersom det, i detta fall, rör sig om en förstagallring, finns skäl att antaga att frågeställningen återkommer inom ett antal år ... .

Just av det skälet erfordras en rimlig prissättning (vi haraffärsmässiga skäl att ange en rimlig nivå och bibehålla en god grannrelation).

Hur skall vi lämpligen räkna, diskutera och ansätta .värdet?


Jag har för mig att endast omlastningstillägget här i södra Sverige brukar uppgå till 10-12 kr/m³fub (väg som klarar lastbil men ej med släp). Har man ingen rätt alls att nyttja vägen så skulle jag tycka att det vore billigt att komma undan med den kostnaden. Det beror ju också lite på hur stor virkesvolym det rör sig om totalt, hur lång sträcka, samt om man som vägägare/väghållare kan styra när det får köras på vägen.

Naturligtvis skall ju den som nyttjar vägen stå för ev. skador - men det verkar tyvärr som att det inte fungerar i alla lägen (är väl lättare om grannen ifråga har samma virkesköpare som en själv).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

bjed0001  
#368782 Normalt brukar väl medlemsavgift i vägförening fördelas på andelstal och dessa baseras på nyttjande i tkm/år. Permanentboende för en familj beräknas enligt lantmäteriet till 2100 ton fritidsboende 700 ton.

Så det borde gå att utifrån detta gå att beräkna belastningen avverkningen kommer att generera (om du vet ungefär hur mycket som kommer att huggas). ska då ca 350 ton ut motsvarar det tex. ett halvt fritidsboende på motsvarande vägsträckning. Då borde rimligen nyttjande kostnaden motsvara halva årskostnaden för det fritidshuset. Eller tänker jag fel?

Sen kan jag tycka att är det lite volym så är det snålt att kräva ersättning utöver garanti om reparation om vägen körs sönder då "kostnaden" för föreningen/medlemmarna är noll och intet om det går ett par tre virkeslass ut på vägen...

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

isteskog  
#368787 Min "egen" väg är inte med i någon vägförening. 5 kr/m3 tycker då jag inte är dyrt.
Mangan, är det dåligt före när uttransport ska ske, då säger jag till virkesköparen att från och med .... tills jag säger till så får ingen transport ske ..... har fungerat hitills! :smile:

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

alias  
#368789
isteskog skrev:Min "egen" väg är inte med i någon vägförening. 5 kr/m3 tycker då jag inte är dyrt.
Mangan, är det dåligt före när uttransport ska ske, då säger jag till virkesköparen att från och med .... tills jag säger till så får ingen transport ske ..... har fungerat hitills! :smile:


Känns på inget sätt oskäligt om man har en aning om vad det kostar att bygga och underhålla vägar.
Hade alla markägare räknat med att kunna nyttja grannarnas vägar gratis så hade ju ingen haft något incitament att bygga någon väg, utan alla hade suttit och avvaktat att de andra skulle börja bygga så man kunde snylta på dem.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

ÅsaNisse  
#368795 Vad är skillnaden i skotningskostnad till Din väg mot att skota till annan lastningsplats. Kan ge en fingervisning om vad skogsägaren tjänar på att använda din väg.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

jannee  
#368825 Jag "lånar" ut mina skogsbilvägar gratis, enda motprestationen är att de grusar upp vägen efter nyttjandet (spårgrusar med 030), efter vad som behövs.
Vägarna har efter årens nyttjande och grusningar blivit så pass bra att de tål virkestransport när som helst under årets 12 månader.
På detta vis har vägarna blivit bättre och det har inte kostat mig en krona - förutom skrapning (som jag själv gör).
Tror att det skulle svidit mer för grannarna om de skulle betalt/m3 än pröjsa för något/några lass grus.
Relationen har blivit så pass bra att någon granne skippat tanken på att bygga egen väg, skotar hellre genom min mark och använder min skogsbilväg - i mitt tycke dumsnålt, men ....

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368832 10 kr fub är inget överpris,när han verkar ha båtnad till den vägen så kan jag inte begripa varför markägaren inte är delägare i vägen.

Användarvisningsbild

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

hemhuggare  
#368956 10 kr/fub och nyttjaren återställer eventuella skador brukar inte skapa några protester

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369010 "återställer eventuella skador" är ju tyvärr en osäker kostnad. Om inte markägaren är lite på hugget, så blir det skador för då körs det när det är blött och så försvann nettot. Nja, inte riktigt.

Man kna väl se 30 kr/fub*km som ett tak i alla fall, det är ju skotningskostnaden. Säg att man kör ut 500 meter, så blir "taket" 15000:- Det kan du inte grusa 1 km för.

Ja, jag vet inte jag. Funderar på att bygga väg, och låta grannen köra över den mot löpande kostnad. Det är mesadels på grannens mark och de har största båtnad :roll: men inga avverkingar eller pengar nu.

Avatar Fallback

Re: Nyttjandekostnad, annans väg ... .

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369013
alias skrev:Hade alla markägare räknat med att kunna nyttja grannarnas vägar gratis så hade ju ingen haft något incitament att bygga någon väg, utan alla hade suttit och avvaktat att de andra skulle börja bygga så man kunde snylta på dem.


Precis, skall man låta grannen köra på vägen så skall helst båda tjäna på det. Ju större båtnadsområde för vägen, desto mindre blir fasta kostnaden per fub. Så länge man verkigne ersätts för slitaget, så är det bättre ju fler grannar som delar på vägen.

Anläggningskostnad 300 kkr/km avskrivning 30 år, 10 kkr/km per år (bortser från kapitalkkostnad). Båtnad 200 ha, 1500 m3sk/år säg 1000 m3fub/år som skall köras. Det blir ändå 10 kr/m3fub*km*år i fasta kostnader.

Går säkert att justera siffrorna både hit och dit, men principen är bra att ha i bakhuvudet.

Är det någon som har handboken från riksförbindet enskilda vägar? Är den bra?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).