Föryngring

planterings mönster?

37 inlägg 27211 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

planterings mönster?

skogh  
#368653 har ni något rekomenderat mönster eller avstånd vid plantning av gran? har ett hygge på 2 Ha som jag ska planta och har inte gjort det tidigare.
Har sökt via sök funktionen men hittar inget konkret



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

80-90  
#368658 Ca 2 meter är ett bra avstånd :-BD

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#368665
skogh skrev:har ni något rekomenderat mönster eller avstånd vid plantning av gran? har ett hygge på 2 Ha som jag ska planta och har inte gjort det tidigare.
Har sökt via sök funktionen men hittar inget konkret


Hur långt mellan plantorna man ska ha beror ju på hur många plantor/ha man vill plantera.

Lämpligt antal plantor/ha beror på markens bonitet.

Om man vill ha ett kvadratförband som tumregel för hur lång ifrån varandra man skall sätta plantorna för att få rätt plantantal räknar man ut hur många m² varje planta skall ha och sedan drar man roten ut detta.

Om vi säger att en medelgod granbonitet (G28) i södra Sverige kanske bör ha 2500 plantor/ha så räknar vi det på följande sätt:

1 ha = 10000 m²
10000 m² / 2500 plantor = 4 m²/planta
(4 m²)^0,5 = 2 m inbördes avstånd mellan plantorna

Antalet plantor/ha som man bör plantera styrs också utifrån vilket mål man har med skogen och hur man har tänkt att sköta den, samt hur stora avgångar man kalkylerar med de första växtsäsongerna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#368669 Det var någon skogsägare som var med i en skogstidning för ett antal år sedan som körde med rektangulära förband istället och sedan räknade med att köra någon form av geometrisk gallring (om jag förstod det rätt).

Tror att han planterade med avstånden 3 m * 1,5 m = 4,5 m²/planta => strax över 2200 plantor/ha

Undrar om han inte körde med en mindre traktor och några släpande kättingar efter för att hålla tillbaka lövsly och annan hyggesvegetation?

Jag har nästan för mig att reportaget var från Västergötland eller Bohuslän.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

skogh  
#368671 Jo 2500 plant per ha är vad jag fått rekommenderat. Och boniteten är bra om inte mycket bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: planterings mönster?

molnia  
#368674 Det avgörande är hur tätt du räknar med att sätta per hektar.
2 meter mellan dem gör att en planta kräver 2*2meter=4 kvadratmeter.
en hektar är ju 10000kvadratmeter.
10000/4=2500plantor per hektar.

skulle man plantera på 1,8meter:
1,8*1,8= 3,24kvadratmeter
10000/3,24= ca 3100 plantor per hektar.


för att kontrollera sig själv efter plantering eller efter en tid då några plantor kanske har dött kan man göra provytor.
har man då en "röjkäpp" (en teleskopisk pinne på 1,785meter) kan man med den mäta ut en cirkelyta med radien just 1,785meter. Den cirkelytan är då 10kvadratmeter. 10kvadratmeter*1000=10000kvadratmeter, så finns där 3 plantor är det motsvarande 3000plantor per hektar.
gör man så små cirkelprovytor så får man kolla på många ställen.
Annars kan man använda måttband eller snöre och mäta radien;2,8meeter= 25kvadratmeter ta antalet plantor *400
5,64meter=100kvadratmeter. ta antalet plantor * 100

* ja förstås hann någon annan före..

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

jannee  
#368675 Plantera väl men INTE för tätt. Varför ska man röja eller förstagallra bort plantor som man satt. Kostar bara tid och pengar.
Är det en bra bonitet kommer det löv - oundvikligt, sämre bonitet ingen vits med att planta tätt.
Minst 2 meter gärna 2,5 meter mellan är mitt råd.
T.o.m skogsstyrelsen har börjat tänka i något andra banor än tidigare.
Tror att skogen mår och blir bättre med lite självföryngring av löv bland granen.
Man bör ha i åtanke att vädret blir mer och mer blåsigt för varje år.
Glest planterat mer stormfast.

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Ferguson system  
#368679 Holder med jannee i at det er en fordel å plante med god avstand. Gran trives godt i le av løvtrær som måtte komme opp. Jeg ville ha planta i forbandt eller terningkast 5.

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368722 2,5m blir 1600/ha. Det är vad jag satte senast (sitka), och jag försöker röja till liknande förband. Glesare än rekommenderat, men förhoppningsvis stabilare och kortare omloppstid. Nackdelen är kanske lite risigare första(sista?)gallring.

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

isteskog  
#368747 När jag planterar på markberedda hyggen så blir det lätt över 2500 plant/ha :???:
Nu när jag har börjat grönrisplantera med behandlade plantor så blir det max 2000 pl/ha ...... :wink:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368778 Preics! Stora plantor med bra överlevnad samt mycket jobb per planta och hög plantkostnad, så är det lättare att hålla nere antalet!

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

alias  
#368779
Mangan skrev:Preics! Stora plantor med bra överlevnad samt mycket jobb per planta och hög plantkostnad, så är det lättare att hålla nere antalet!


Värt att nämna är ju att det är bättre att leta efter bra planteringspunkter istället för att försöka hålla förbanden (är ju rätt självklart för de flesta - men uppenbarligen inte för alla märkte jag när jag höll på med lite föryngringsuppföljningar).

Hemma brukar jag köra med markberedning med grävmaskin följt av plantering i omvänd torva med stora snytbaggebehandlade barrotsgranar (25-50). Brukar beställa ca 2200 planteringspunkter/ha av grävmaskinsföraren - så kan jag acceptera lite avgångar från snytbagge, frost, vegetationskonkurrens m.m., samt fejningsskador från rådjur m.m. och ändå förhoppningsvis ha möjlighet att röja bort de kvalitetsmässigt sämsta barrstammarna.

Markberedning med harv anser jag kräver fler plantor/ha jämfört med högläggning med grävare, då avgångarna tenderar att bli större (nu har vi en hel del fuktiga marker och ofta stor frostrisk p.g.a. flacka marker, varför det är en fördel med höga planteringspunkter).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

jannee  
#368784 Några av mina första planteringar - för 45 år sedan var inte så lyckade, fick en del avgång och varken gräsröjde eller gjorde 1:a röjning i tid - tidsbrist :oops:
Dessa skiften är i dag bland de bästa om inte de bästa, gjort en gallring, var lätt eftersom det var glest, men nu är det fint och de verkar också vara stormfasta - peppar peppar ta i trä. 😈
M.a.o. räcker det om 1500 plantor/ha överlever - förhoppningsvis dock med något så när jämna avstånd. :oops:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

isteskog  
#368788 Kostar plantorna (behandlade) uppåt 4 kr/st då lägger då åtminstone jag ner lite tid på varje planta! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: planterings mönster?

skogh  
#368822 Jisses Amalia vad jag gillar skogsforum! Ni är en kunskapsbank utan dess like :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).