Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550 xpg triobrake

46 inlägg 31381 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 550 xpg triobrake

MartinEdén  
#368431 Tjena! Jag är sugen på att skaffa mig en ny Husqvarna 550xpg triobrake. Tänkte höra vad ni tycker om dom? Jag har sett väldigt många som har haft problem med sina 550 och att dom har skurit bland annat.. Är den sjukan över nu? :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sv: Husqvarna 550

hannabad  
#368433 Jag har en 550xpg utan triobrake och det är absolut den bästa sågen jag har haft.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

agrotron  
#368436 Jag har ju jonsered 2253:an men samma som hva 550. Är super nöjd med den. Går som tåget. Var lite kinkig dom första litrarna med att tjuvstanna och gick inte 100%. Allt det är helt borta nu. Var väl bara en inkörnings fas bara som allt annat.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Astrix1  
#368465 Inte haft nått problem med min haft den ett år. Köpte en till i år bästa såg jag haft.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368471 Hur många timmar kör ni utan problem? Hur många timmar visar maskinen den gått?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Sunilorblede  
#368473
Astrix1 skrev:Inte haft nått problem med min haft den ett år. Köpte en till i år bästa såg jag haft.


Du måste köra väldigt mycket? Eller var behovet av en till likadan såg inte sprunget ur att den första var uttjänt?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Astrix1  
#368485 Nej behovet var en extra såg och utnyttja rabatt check från motorsågkörkortet

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Amatörhuggare 62  
#368597
1453832074_m_20160123_094659.jpg
Det är bra sågar enligt mig. Min första gått så in i sjutton i 2 år.
Men i Torsdags kväll blev den tjurig på sjöbotten.
Fick på väg till Västergötland, inhandla en ny.
Kan ju inte ha krabbel i Syrrans Bröt

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Sunilorblede  
#368942 Vore kul med svar på manges fråga. Hur många problemfria timmar går era sågar? Hur mycket kör ni per år?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Peteflamingstar  
#368959 Har en 555:a som använts yrkesmässigt på deltid i snart tre år, mest till fällning av övergrovt. Antal timmar vet jag inte men absolut inte dagligen. Kanske två-fyrahundra timmar? Den har aldrig krånglat utom när den var alldeles ny och oljan rann rakt igenom, men med ny oljepump så. Däremot sätter användandet kosmetiska spår och annat så den fick sällskap av en 560 i höstas! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Sunilorblede  
#368999
Peteflamingstar skrev:Har en 555:a som använts yrkesmässigt på deltid i snart tre år, mest till fällning av övergrovt. Antal timmar vet jag inte men absolut inte dagligen. Kanske två-fyrahundra timmar? Den har aldrig krånglat utom när den var alldeles ny och oljan rann rakt igenom, men med ny oljepump så. Däremot sätter användandet kosmetiska spår och annat så den fick sällskap av en 560 i höstas! :grin:


Okej. Men har 555an autotune? Var mest sågar utrustade med det jag var nyfiken på. Men tack för svaret!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Astrix1  
#369007 Min 550 xpgt har endast gått 100 m3t och helt felfritt vindfällen och ved.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369023
Peteflamingstar skrev:Har en 555:a som använts yrkesmässigt på deltid i snart tre år, mest till fällning av övergrovt. Antal timmar vet jag inte men absolut inte dagligen. Kanske två-fyrahundra timmar? Den har aldrig krånglat utom när den var alldeles ny och oljan rann rakt igenom, men med ny oljepump så. Däremot sätter användandet kosmetiska spår och annat så den fick sällskap av en 560 i höstas! :grin:

Vad räknar du som övergrovt? Här är det 75cm och de flesta har 75cc+ till dessa.
555 är ju farmarsågen till 562 om jag fattat det hela rätt. Tror inte marknadsförs här.
De senare har i alla fall autotune.
Det var nån på forumet som hade strax under 1000h enligt uppgift, har själv inte sett nån hittills som passerat 600 drift timmar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Peteflamingstar  
#369031 Med övergrovt menar jag träd som inte skördarna inte rår på eller tar riskfritt, dvs allt mellan 50 cm och uppåt beroende på var de står (lutar mot ledning, hus, väg etc). Grovkvistiga lövträd behöver heller inte vara väldigt grova innan de blir besvärliga för aggregatet. Sågen har autotune och är på 60 cc, 3.1 kw tror jag.
Har dessa nya generationens sågar timräknare?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 xpg triobrake

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369034 Japp. Finns i datan som bör kollas och uppdateras vid service.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).