Öppna kategorin

Bagarstuga nytt golv

20 inlägg 10480 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bagarstuga nytt golv

Oden  
#358712 Hej!

Vet inte om tråden hamnade rätt? Men chansar.... :mrgreen:

Har en bagarstuga byggd 1930 på gården. Lite rådvill trots viss kunskap inom ämnet. Så slänger ut en förfrågan här o hoppas på Heta tips!

Som sagt byggd 1930. Gjuten sula både under bakugn o husväggar. I bagarstugan var det ett 4-5 cm tjockt golv bestående av oarmerad betong.... Tyvärr verkar det även som om husgrunden är oarmerad.

När jag tog över gården så hade redan betonggolvet krackelerat ca 20-25 kvm. Har nu rivit bilat ut detta. Men under detta så är det endast fyllt med pinnmo. Viss "sommarstugedoft/mögel" har nu blivit resultatet av friläggningen. Påbörjade idag urschacktning av pinnmon ca 20-30 cm. Tungt o tråkigt :grin: .

Men det är nog bara att gilla läget! Mina tankar till våren förutom att lägga både dränslang i o utanför stugan. Att lägga geo duk sedan singel ca 10 cm packa, isodränskivor ovanpå detta o sedan armera o gjuta.
Tanken är att även sy ihop den bristfälligt gjutna yttermuren med plattan med hjälp av armering o betong.

Följdfrågor. Rätt tänkt av mig? Eller bör jag komplettera med åldersbeständig plast eller något annat?

Tacksam för heta Tips!! :P

M v h Oden



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358729 Inte för att jag är sakkunnig. Men lite bilder så vi får följa arbetet är inte fel. :D

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

sundelius  
#358730 Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

T Landström  
#358734
sundelius skrev:Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint


Isodränskivan är väl inte helt tät... Skippa plasten och läggen en vanlig frigolit....

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

T Landström  
#358742 Läste lite på isodräns sida...du kan ju i princip lägga isodränskivan direkt på marken...behövs bara ett avjämningslager...

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

sundelius  
#358744
T Landström skrev:
sundelius skrev:Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint


Isodränskivan är väl inte helt tät... Skippa plasten och läggen en vanlig frigolit....


Precis som jag menade men har dålig koll på isodränskivor :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

T Landström  
#358745
sundelius skrev:
T Landström skrev:
sundelius skrev:Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint


Isodränskivan är väl inte helt tät... Skippa plasten och läggen en vanlig frigolit....


Precis som jag menade men har dålig koll på isodränskivor :oops:


Har oxå dålig koll på dom... :???:

Efter att ha läst lite så ska man nog skippa plasten... Ska ju inte bli fuktigt om man lägger Isodrän och dränerar...

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

Oden  
#358746
T Landström skrev:
sundelius skrev:Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint


Isodränskivan är väl inte helt tät... Skippa plasten och läggen en vanlig frigolit....


Min tanke med isodränen förutom att jag redan har sådan liggande :mrgreen: . Är väl snarare att den även är dränerande. Rätta mig gärna om jag har fel!! Tanken med plasten är nog mer för att slippa ev ångor/doft ifrån pinnmon/jorden som ev kan sippra upp? Har inte funderat helt färdigt vad det gäller tjälproblematik osv... Men ytterst tacksam för alla idéer.

Tar bilder men har inte riktigt full koll på hur göra för att skicka dem vidare... Snart 50 bast :???:

Oden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

Seb macahan  
#358747 Isodrän är byggd för att släppa igenom vatten och isolera. Den är också onödigt dyr. Dessutom tål den ingen vidare belastning. Cellplast är diffusionsöppen dvs kan släppa igenom gas, lukt och fukt. Kör minst 20cm makadam, byggplats sen cellplast och gjutning. Gjuta ihop mur och golv kan vara lurigt. Rör sig muren eller plattan kan det uppstå sprickor i antingen grund eller golv. Skicka gärna nån bild.

Användarvisningsbild

Re: Bagarstuga nytt golv

T Landström  
#358748
Oden skrev:
T Landström skrev:
sundelius skrev:Isodränskivor är väl frigolit och då har du redan din fuktspärr :smile: . Så plast behövs ju inte, annars låter det finfint


Isodränskivan är väl inte helt tät... Skippa plasten och läggen en vanlig frigolit....


Min tanke med isodränen förutom att jag redan har sådan liggande :mrgreen: . Är väl snarare att den även är dränerande. Rätta mig gärna om jag har fel!! Tanken med plasten är nog mer för att slippa ev ångor/doft ifrån pinnmon/jorden som ev kan sippra upp? Har inte funderat helt färdigt vad det gäller tjälproblematik osv... Men ytterst tacksam för alla idéer.

Tar bilder men har inte riktigt full koll på hur göra för att skicka dem vidare... Snart 50 bast :???:

Oden


Lukten bör försvinna om det blir dränerat...

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358765 Golvet ska nog vara fritt från muren, gräv sen upp utvändigt om muren och gjuta dit en stödmur

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358779 Hej,
Lite om hur jag gjort. Kanske inte genomförbart för dig men idéer i alla fall.

Plockat ner och satt upp en gammal stuga 200år i dåligt skick men orörd och funderade ett god stund hur jag skulle göra. Ville inte lyfta huset på en hög grundsockel då proportionerna blir helt fel. Det blir som en sportstuga från 1700-talet.
Ställde stommen på stenar med långsidessyllen på 1½-2dm höjd och gjorde en kallmur (plockat ihop sten mellan bärande stenarna). Innanför spikade jag ett tätt rostfritt stålnät i syllstocken och drog ner på marken runtom som musskydd. La makadam/grovgrus 5-10cm under huset direkt på 5-10 cm urgrävd mark med en byggfolie under gruset (obs ej bassäng utan lutar undan). Golvbjälkarna ligger nu 5-10cm ovanför ursprunglig marknivå. Blindbotten är rosa, hårda markskivor 5 cm upphängda i undersida bjälkarna mha isoleringsbrickor och rostfri TIG-tråd. Samt att grus motfyllts upp mot skivorna som en bulle mellan bjälkarna så skivorna inte säckar ner.
Nu har jag skapat en helt fuktsäkrad blindbotten helt genomluftad under på ca 5cm höjd ovan gruset. Bjälkarna är helt inne i värmen.
Erfarenheten efteråt är att jag skulle grävt mer så bjälklaget hamnat lägre. Jag fick medla lite med fönsterhöjden i förhållande till golvet.

Sen ekofiber i trossbotten och breda 2-2½" senvuxet furuplank uppepå som jag sågat på egenbyggt sågverk, strölagda 5 år och sen handhyvlat i fallande kilbredder. Ingen utom jag vet hur nöjd man är med det arbetet. Det blev väl 10 säckar packat med handhyvelspånor. Så nu slipper man gå med raggsockor på ett golv slätt som spånskiva. Feelingfaktorn är enorm när man gjort allt själv med förfädernas släkthyvlar och man vet var man kommer ifrån liksom och att handarbete byggt samhället fram till elen, kolet och dieseln kom.

Själva dalaparstugan jag permanentbor i är också 200 år men ställdes på ny grund 1947. Då grävde man ur knappt 1 m, göt sockel och murstensbyggde en tät grund till 3 dm ovan mark. Därnere är det inget trevligt. 2/3 av huset gjorde vi ny trossbotten i för 10 år sen. Röjde ur byggtippen under huset (brädlappar/yxspån/sågspån/rödmylla/hyvelspån) och la byggplast på marken, hängde upp markisoleringsskivor under bjälkarna, ekofiber, golvvärme och Flodagolv/Särnagolv.
Var ner första gången igen i somras då fiberkabeln skulle fram genom huset. Kondens under plasten, rått och fuktigt och kallt. Torpargrunder är liksom betongplatta ingen enkel, billig och bra konstruktion. Verkstan och garaget är lika med betong för mej annars tycker jag träbjälklag är prio. Med respekt för att man kan göra på många olika sätt.

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

Kroken3  
#358834 Vad glad jag blir när jag läser hur du gjort Orsa !

Jag funderar lite på att använda http://www.hasopor.se/ i stället för grus i ett liknande projekt. Det är kapillärbrytande och en del kallar det "den nya mullbänken". Någon som har erfarenhet?

/Christina

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358845 När jag plocka ner lillstugan låg kammargolvet så här sett underifrån.
Matjord, kolstybb 2-3 tum, 5 utlagda granslan i stybben, brädgolv. Friskt och fint och bräderna skulle kunna återanvändas om det inte hade ruttna/fukta igenom i syllstocken pga sjunkning, grässvål och takdropp som gjorde att bräderna delvis murknat mot ena ytterväggen.

Torvströ är ju också ett gammalt trossbottenfyll som hämmar att det växer, har jag läst. Köpte en säck och hällde ut men vågade inte fortsätta utan backade och byggde konstruktionen jag berättat om.

Avatar Fallback

Re: Bagarstuga nytt golv

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358849 Har också ett gammalt torp byggt 1860.
Nya golv har jag fått lägga då golvstockarna var lagda i jordfyllning under golvet.
Öste ur 8kbm jord för hand och nya reglar med asfaboad som botten.
Har en vanlig kanalfläkt i en ventilerna som går kontinuerligt för att
det inte ska bli stillasående luft i krypgrunden.
Varmt ute och kallt i krypgrunden är ingen bra kombo :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).