Länkar

Filmklipp om rysk skogsvård

15 inlägg 14496 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Filmklipp om rysk skogsvård

rikard_e  
#349551


Gillar motorsåg....upphängningen? vid 03:10



   TS
Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

JensSkoog  
#349557 Mycket bra film :grin: , och totalt annorlunda än alla dom amerikanska där det tjatas och stressas, och allt, enligt
dom som gör filmen, sker på kritisk övertid :mrgreen: .
Undrar om sågen med specialupphänget har varit användt här i Skandinavien? Intressant ochså att
se tvåmanslag i fällningen där en sågar och en använder en slana.
Tack för en trevlig filmstund nu på morronen, "rikard_e" ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349560
rikard_e skrev:Gillar motorsåg....upphängningen?


Det ger ju en annan innebörd av fällsåg. :smile:

Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349566 Planteringen var även den intressant, 5 meter mellan fårorna, och 70 cm mellan plantorna. Och väl hyggesplöjt.. :)

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

rokon  
#349573 Ser verkligen knepigt ut med den där planteringen de planterar mitt i diket som påminner om Sveaskogs gamla hyggesplöjda område, där planterades det mellan fårorna, som också är med ca 5 meters mellanrum och i fårorna lyckas knappt något att etablera sig. Troligtvis så har de mycket mindre årsnederbörd där, annars så skulle det inte funka, för den finkorniga jorden håller ju kvar fukten länge så att vatten måste bli stående i fårorna. Fast vem vet det kanske misslyckas, de har iaf fullgjort sin uppgift att plantera på marken de har arrenderat rätten att göra avverkningen på?

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Camwood  
#349575 Filmen visar som det var i Sverige för 30 år sen minst!! Förutom skördaren.
Trevlig film.

Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Swall9  
#349582 Upphängningen på fällarens motorsåg är för att de under vintertid har snö upp till midjan. Så de trampar upp en grop runt trädet och sedan kan de stå upprätta när de fäller trädet och slipper andas in avgaserna.

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

totte  
#349596 Jo, de där handtagen har byggt av Hva, för den ryska marknaden. De är inte godkända att användas i Sverige, har jag för mig. I Ryssland har de en lång historia av att bygga motorsågar med sådna handtag, Ural och Druzhba bla anndra.

Druzhba 4
Bild


Ural 2E
Bild


Vad jag vet så byggs det fortfarande sådana sågar där. Har väl inte varit berömda för sin kvalitet och finish.

Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

j-eg63  
#349614 Flottning som före 70 talet i Sverige ger ju mera jobb . Men kokas verligen så vackert sågtimmer till pappersmassa? :surp:

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

stegmaster  
#349651
j-eg63 skrev: Men kokas verligen så vackert sågtimmer till pappersmassa? :surp:

Om man behöver papper så gör man vel det. :wink:
T,eks skulle nog sågbruken gråta om dom såg dom fina tallstockar jag gör ved av.
Raka fina 40cm tallstockar er ju kanon i vedmaskinen, och man får mycket mer pengar ur stocken enn att skicka dom til något sågbruk.

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349896 :shock: Flytvästar. Det såg ju riktigt seriöst ut för att komma österifrån. :wink:

Allvarligt talat så var det en lugn o trevlig film.

Ett plus var att inte pengarna var i fokus hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

ananders  
#349910 Trevlig film, reagerade mest över den skyddsutrustning han fick. EN hjälm utan visir och hörselskydd.

Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#349923 Själv reagerade jag över hur ny och blänkande skyddsutrustningen var på övriga arbetare. Det var nog första dagen de bars... ;)

Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

rikard_e  
#350066
Mangan skrev:Själv reagerade jag över hur ny och blänkande skyddsutrustningen var på övriga arbetare. Det var nog första dagen de bars... ;)

och enda :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Filmklipp om rysk skogsvård

husqvarna_med_sthil  
#350082 Den massafabriken som är med i slutet av filmen hade exakt samma grejer som när jag jobbade med att tillverka pappersmassa. Det har efterhand bytts ut här hemma till modernare utrustning men nostalgin flödade lite hos mig där en stund. Undra hur många gånger man bråkat med de där tvättfiltren eller hur många gånger strängen fastnat in till bindmaskinen som slår sträng runt balarna. På den tiden var det rejäla tryckknappar och övergången till touchskärmar för dylik utrustning är inte enbart av godo för den som ska hålla produktionen igång. Trevlig film !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).