Skogsmiljö och Trädlära

Larver i björkved

10 inlägg 11074 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Larver i björkved

Anders.Fernstrom  
#335873 Hittade denna larver i björkved som legat några år, när jag klöv veden inför lagring i vedboden. Fanns rätt gott om gångar i veden, så det är säkert flera som hållit igång.
Långhorningar?
Behöver jag vara rädd för att lägga in veden i vedboden? Kan dessa larver sprida sig i bjälklaget, eller annat trä i vedbodens väggar/golv/tak? Vedboden är byggd för många år sedan och träet som den är byggd utav har många år på nacken.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

Fredrik Reuter  
#335903 Hej,
Den har ju spetsig svans denna, det verkar inte långhorning ha (kan ha fel): Vita larver, vad är det?

En bild från webben som ska vara långhorning.

Bild


@mnskog verkar vara en fena på detta, vi får se om han kan hjälpa till. Annars får vi hoppas på någon annan på skogsforum, Välkommen till oss!

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

anersimyra  
#335948 Bladhorning eller vedfluga .. :?: :geek: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

anersimyra  
#335949
image.jpg
larv av vedfluga.

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

Anders.Fernstrom  
#335950 Tack! Onekligen rätt lik. Gångarna ser mörkblåa ut och går lite kors och tvärs i delar av den gamla björken. Finns delar som inte är angripna allas.
Frågan är nu om larven, eller flugan, kan åstadkomma skada på vedbod eller inomhus, om det skulle hänga med någon i vedkorgen?
Vet någon?

   TS
Avatar Fallback

Re: Larver i björkved

jannee  
#335957 "Tror " att virket i huset eller vedboden är för torrt - annars skulle nog alla hus snart varit uppborrade.

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

Anders.Fernstrom  
#335959 Där har du onekligen en poäng ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

anersimyra  
#335970
Anders.Fernstrom skrev:Tack! Onekligen rätt lik. Gångarna ser mörkblåa ut och går lite kors och tvärs i delar av den gamla björken. Finns delar som inte är angripna allas.
Frågan är nu om larven, eller flugan, kan åstadkomma skada på vedbod eller inomhus, om det skulle hänga med någon i vedkorgen?
Vet någon?
Huruvida de angriper byggnader får vi förmodligen svar på senare i eftermiddag då jag frågat en kamrat som är entomolog och hör efter bland sina kollegor.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

anersimyra  
#336000
jannee skrev:"Tror " att virket i huset eller vedboden är för torrt - annars skulle nog alla hus snart varit uppborrade.

Jannee du har rätt, enligt expertisen lever de inte i torrt trä.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Larver i björkved

Anders.Fernstrom  
#336005 Det var goda nyheter!
Tack alla för ert engagemang!
Vilket fantastiskt forum :!:

Anders

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).