Före och efter jobbet

Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

10 inlägg 6282 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Fredrik Reuter  
#324100 Naturbrukslinjer på gymnasienivå med inriktning skog är Sveriges dyraste gymnasieutbildning, upp till en kvarts miljon per elev och år betalas till dessa skolor.

Nu har DN granskat naturbrukslinjerna i Uppsala och hittat att friskolan Realgymnasiet med inriktning skog kan ägna säg åt sk programmaskning då de erhåller pengar för skogsutbildning men utbildar bl a i äventyrsturism som inte är lika dyrt att utbilda i.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/omoral ... -eleverna/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324114 De är inte billiga de däringa maskinerna...

Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

axwell  
#324115 Slöseri med pengar, alla borde utbilda sig till nagelskulptörer. :mrgreen: :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324127 Vilket käckt litet förakt för andra du har.

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Fredrik Reuter  
#324129 Hej,
Ja, det är klart det är en dyr utbildning. Det tror jag kanske inte så jättemånga skattebetalare opponerar sig emot heller. Men om friskolan nu fuskat så är det ju riktigt lågt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

axwell  
#324130
Mangan skrev:v Mangan » 46 min
Vilket käckt litet förakt för andra du har.


Förlåt om jag trampat någon på tånaglarna, menar du att vi skall fortsätta att utbilda vilsna ungdomar till något där det helt saknas chans att försörja sig.
Konstnärligt måhända och en fantastisk inkomstkälla för profithungriga friskolor.

Det positiva är ju att galenskapen uppmärksammades, vet inte om DN var först.

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324486 Gör naturguide till en egen inriktning https://realgymnasiet.se/nyhetsarkiv-re ... siet/#2679
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324514 Tycker du vi skall.utbilda det företagen vill, så de kan pressa ner lönerna.istället?

Ungdomarna skall själva få välja utbildningar efter intresse, utan att du försöker göra dig lustig på deras bekostnad.

Avatar Fallback

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

axwell  
#324537
Mangan skrev:Tycker du vi skall.utbilda det företagen vill, så de kan pressa ner lönerna.istället?


Var fick du det ifrån ?
Tvärtom satsa på bristyrken, det kan ge en försörjning som även möjliggör att ha en hobby.

Det finns så klart undantag där din egen tolkning skulle kunna passa: läkarutbildningen som under generationer har stryps till ett minimum av läkarnas organisationer.
Ett bristyrke pga. ett genomruttet system, där behöver lönerna för stafettläkarna anpassas genom ökat antal utbildade läkare.

Användarvisningsbild

Re: Naturbruksgymnasium inriktning skog, dyraste utbildning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384444 Naturbruksgymnasier är bro mellan akademi och praktik http://www.lantbruk.com/debatt/naturbru ... ch-akademi
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).