Skördare

Skördar tipps

20 inlägg 8214 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skördar tipps

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23640 Hej

Behöver tipps av erfaren 1070D förare,
kommer att få hem en 1070D-02 med 745 aggr.
Har huggit med HVA och kört hem med Boxer 3/4 bandare
tidigare.
Orkar och hinner inte manuell huggning pga. annat heltidjobb.
Vill helst inte köra sönder med det samma pga. avsaknaden av erfarnehet.

Tackar på förhand :D :D



   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23701 Hej!

Om jag förstår dig rätt så ska du alltså lära dig köra skördare på egen hand?

Jag har inte kört 1070D, men håller på att lära mig köra en Valmet 901. Tror skillnaderna är ganska små när det gäller spakandet, så här är några tips:

Först det absolut viktigaste: Ta det väldigt lugnt i början, gör allting lite långsammare än nödvändigt tills du har kontroll på maskinen. Hastigheten kommer med tiden men om du försöker stressa innan du lärt dig kommer du att köra sönder saker.

Räkna med att du kommer tillbringa de första 10 timmarna i ren frustration medan du försöker få maskinen att göra som du vill.

Efter ca 20 timmar bör du ha fått nån form av grundkoll på funktionerna och efter 40 timmar bör du kunna ha ett någorlunda tempo.
Det är ungefär nu det börjar bli riktigt kul, man behöver inte längre tänka på hur man ska hantera maskinen utan kan koncentrera sig på vilka träd som ska fällas.

Gallring kräver en hel del av föraren för att inte skada de träd som ska lämnas, så börja gärna med nåt stycke där större delen av träden ska bort.
Barrträd är mycket tacksammare att hantera än lövträd, så det är en bra idé att börja med barrträd.
Ge dig inte på för stora träd innan du kan hantera maskinen. Jag skulle hålla mig under 40cm de första 10 timmarna.
Ju större träd, desto sämre kontroll har du på fällningen.

Innan man har koll på maskinen så är risken större att man böjer svärd, sågar i sten, sliter sönder hydraulslangar och skadar stående träd. Men bara du tar det lugnt så ska du inte behöva förstöra nåt.

Rena tips för körningen:
-Tänk till innan du fäller trädet så att det inte skadar stående träd, så att du har plats att arbeta upp trädet samt så att virket inte blir ivägen.
-Risken att svärdet fastnar är mindre om du lutar kranen försiktigt mot trädet åt det hållet trädet ska fällas. Precis innan du kapar kan du även lyfta kranen lite så aggregatet hänger i kranen istället för i trädet.
-När du fäller stora träd är det viktigt att du är med med fällknappen så att trädet inte börjar luta sig år fel håll.
-Små träd, typ <15cm, kan man ofta lyfta ut en bit stående om man inte har plats att fälla dom där dom stod. Men försök INTE detta med stora träd.
-Om svärdet fastnar, lyft INTE kranen, risken är då stor att du böjer svärdet. Försök istället att vrida aggregatet lite så att svärdet åker in. Om det inte går, se om du kan böja trädet i fällriktningen eller helt enkelt knuffa ner trädet.
-När du ska kvista större träd hjälper det om du följer med med kranen, dvs trädet ligger still och kran och aggregat flyttar sig. Det tar en stund att lära sig, men det spar på kran och aggregat samt gör kvistningen effektivare.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23734 Börja med att köra nån klenare slutavverkning så du får börja känna dig för lite hur maskinen beter sig osv. Sätta sig i en förstagallring som nybörjare är ingen höjdare. Dels blir det nog en del skador sen är du garanterat utblåst i skallen efter 8 timmar!

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23935 Hejsan,mina tips är följande:Lusläs instruktionsböckerna,speciellt aggregatboken ger en del tips om körteknik(beställ hem dominnan du får maskin),sen rekommenderar jag att du köper en instruktör en eller 2 dar så att en som faktskt kan maskin får ställa in alla tryck,tider och kranhastigheter osv.Ge akt på väderleken,undvik att jobba motvind du drar han full med damm på nolltid,lämna dom större träna och stå tills du är "säker" och glöm inte att EN SKÖRDARFÖRARES BÄSTA VÄN ÄR EN GAMMAL HUSQVARNA MED ETT LÅÅÅÅNGT SVÄRD.LYCKA TILL!

Avatar Fallback

Skördar tipps

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24277 Det verkar blit tufft i början.
Kommer att gå 3-dagar sevice utbildning hos
JD-service i Finland innan leverans.
Det får bli en massa frågor om programmering osv.
Försöker fixa via dom instruktionsböker, vad jag förstod
är dessa nuförtiden i dataform.

Tackar för tippsen ni har kommit med :D :D

   TS
Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28626 Hej igen :)

Har kollat en del på er som kör
skördare :oops:
en sak som jag reflekterat är att ni
ansätter aggr. alltid på motsatta sidan
av fällriktnigen :D
är det enklare att hjälpa till att fälla
dit ma tänkt sig eller är det pga.
att aggr har vaggan åt det hållet :?: :?: :?:

   TS
Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28628 om det är övergrov för agfgr. :shock:
hur gör ni det :?: :?:
hur är det att göra delsnitt ått et håll
och ansätta om på nytt med slutkapen
med en annan vinkel. :P
går det att kontrollera hur långt kapen går
med kontroll knappaen :?:
eller är det kört så fort man tryckt i kapknappen. :? :?

   TS
Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28636 (jag får nästan intrycket av att du druckit några öl? :) )

Aggregatet kan ju bara tilta åt ett håll. Du bestämmer vilket håll trädet ska falla beroende på vilken sida om trädet du sätter aggregatet. Fällriktningen blir alltid åt motsatt sida som aggregatet sitter. (Så länge du inte klantar dig)
Håller du ner "tilt ner"-knappen lite längre så blir det "knuff", dvs aggregatet försöker trycka ner trädet i fällriktningen. Så det är inte så att trädet måste luta åt det hållet man vill fälla det, även om det blir lättare och säkrare om trädet lutar åt rätt håll.

Man kan normalt trixa in ganska grova träd även i ett relativt litet aggregat. Man börjar då med att göra ett eller flera "fällkap" runt om trädet.
Fällkap är när man bara sågar en bit in i trädet från olika håll.
Det som skulle hända om man inte gjorde fällkap är att svärdet inte skulle räcka igenom trädet. Då skulle det kunna bli riktigt farligt.
När det är riktigt stora rotben kan man ta fram motorsågen och kapa rotbenen och sedan fälla med skördaren.

Man måste hålla in kap/automatik-knappen för att kapen ska gå. Släpper man så stannar kapen och går tillbaks.
När du gör fällkap håller du alltså bara in kapknappen en kort stund.

Det finns en givare som mäter hur långt ut svärdet är. Normalt så mäter aggregatet diametern på trädet och sedan låter den inte kapen gå längre ut än så, plus några centimeter för rotben.
Detta för att minska risken för stensågning och annat.

Normal procedur (Valmet) är typ:
-Tilta upp agg
-Grip om träd
-Justera kran i fällriktning och lyft lite
-Välj trädslag
-Håll in auto tills den kapat klart.
-Tryck nertilt, lyft och dra in trädet dit du vill ha det
-Välj sortiment
-Tryck in auto så att den kvistar.
-Eventuellt joxande med jobbiga kvistar, slirande mätning och sånt.
-Klart

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28709 Öl kan vara en ursäkt :?
Men är man novis då kan det bli
ibland en hel del dumma frågor :wink:

Frågar man inte så vet man inte. :roll: :roll:

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28729 Hejsan,i datorn kan du välja automatiknivå på kapaknappen alltså hur du vill att knappen ska reagera.Gå in under avd.7(matning)välj ruta 1(tror att den också heter matning)till höger finns SÅG följt av 4 bollar(0-3)

Om du väljer 0 så blir sågen helt manuell dvs så länge du håller ner knappen så sågar han,släpp och svärdet går tillbaka,all övrig kapkontroll är bortkopplad.rek.till att börja med.
Aut. läge 1 så kommer kapkontrollen med,dvs du måste hålla in knappen hela tiden men när svärdet har kommit igenom så går han i retur av sig själv,detta kräver inkalibrerad sågkontroll men grundvärdena är ganska nära sanningen.
Vid aut.läge 2 så är fällningen lika men apteringskapet så räcker det med att dutta till knappen så sågar han själv,vid 3 så blir fällkapet likadant.
Sen kan man aktivera kapfördröjningsautomatiken men det kan du ta när du blir lite hemma i maskin :D
När det gäller övergrova träd och du har i läge 3 och vill avbryta kapet så räcker det med att trycka kapknappen en gång till,sågar du från 2 eller fast 5 sidor så se till att sista skäret blir "lite"överom dom andra annars blir svärdet fast i stubben när träder faller,kom ihåg att dom stora bjässarna har en egen vilja som måste respekteras :shock:

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28748 Hej!

Menade inget illa med ölen. Såg lite så ut bara med två inlägg med kort mellanrum och ganska många smileys på en lördagkväll :D

Det är bara att fråga, så jag ska försöka svara på det jag kan.
Simba får gärna svara på Timberjack-specifika frågor. Jag kör ju Valmet :cool:

Får du hem skördaren snart förresten?

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28759 Hej Anders

JD Service dräller med att göra i ordning
maskinerna 😈 😈
måttligt glad är man.
Dom klagar på att det mycket jobb ute
på fältet (Panik arbete med andra kunder),
Leverantören och vi som ska ha maskinerna
har hotat med ett o annat.
Jag hadde räknat med ett område som måste
köras innan tjälen släpper,
men den planen gick åt 😡 😡

Återkommer med bilder när maskinerna är hemma.

   TS
Användarvisningsbild
Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28763 Har du haft nån tjäle? :shock:

Avatar Fallback
T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28773 Tjäle har vi haft på end del ställen,
det har varierat iom marken beskafenhet.
vissa omr. har man varit tvungen till
packa snön med lättare maskiner
för att det fryser till. 8)

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28774 Ett litet tips,vet du nån som har en liknande maskin i närheten? Ta ett studiebesök och åk med några timmar. Kan du nog lära dig en hel del. Både se och få förklarat saker för sig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).