Motorsåg och handhållet

Lämplig såg till timmerjigg.

9 inlägg 11692 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämplig såg till timmerjigg.

uppsjöbo  
#321832 Hej skulle vilja ha förslag och synpunkter på lämpliga modeller för sågning med timmerjigg.
Har idag med hqv 55 och 353, men tror att det behövs mer kräm.Hoppas kunna hitta någon lämplig såg beg . Har inte koll på alla modeller så jag uppskattar lite vägledning. I slutändan hoppas jag kunna timmra ett mindre bastu/övernattning möjlighet,om allt faller på plats . Tackar på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

Ferguson system  
#321836 Hei. Til tømmerjiggen bør du ha ei sag på 60cc eller mer, og i kombinasjon med et smalt sverd og kløyvekjede (3/8 deling, 1.3mm spor). Det er viktig å justere opp oljemengden på saga til maks og gi den litt mere bensin slik at den får tilstrekkelig med kjøling.

Kan nevne noen kurrante sager på 60cc: Husqvarna 555/Jonserd 2258, Stihl 362, Stihl 391, Dolmar 6400, Husqvarna 562

Siden du allerede har 50cc sager, så er det kanskje bedre å gå opp til 70cc, men det avhenger såklart av hvor store stokker du skal skjære.

70cc sager: Husqvarna 372/Jonsered 2172, Stihl 441, Dolmar 7310, Dolmar 7910 (78,5cc)

90cc: Stihl 660, Stihl 661, Husqvarna 390, Jonsered 2188, Dolmar 9010

Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

Peteflamingstar  
#321838 På Husqvarnas "nya" sågar med autotune kan man inte själv justera bränsleblandningen, så vill man kunna ge den lite mer soppa får man köpa äldre sågar. Sågar med autotune är t.ex. 550, 555, 560, 562.

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

uppsjöbo  
#321969 Tack för edra snabba och uttömmande svar, skall försöka hitta en såg som passar mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

palbin  
#322879 Man kan köpa nya 395xp (som lär vara lagom - 3120xp är för
stor enligt vad jag läst) för cirka 8000 kr från ebay.de ...

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

uppsjöbo  
#322893 Hej Har nog tänkt nån beg....Har inte handlat på ebay nått men är priserna bra så. Måste man räkna med några pålagor när man handlar med utlandet på det här viset eller ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

steppdeck  
#322918 Hei, mitt første innlegg her på skogsforum.

Vil f.eks en Stihl 660 med M-tronic overleve bruk i tømmerjigg uten muligheten til å justere på mere bensin for å gi mere kjøling?

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

bjed0001  
#323005
palbin skrev:Man kan köpa nya 395xp (som lär vara lagom - 3120xp är för
stor enligt vad jag läst) för cirka 8000 kr från ebay.de ...


För stor för en timmerjigg? Hur då?

Har kört både en MS 064 och en 575XP i min solosåg, känslan är ju att dessa är i klenaste laget. Och även om 395XP är lite större så tänker jag att man behöver en så stor såg som det bara går att få tag i till ett kedjesågverk. Gärna större än vad som går att få tag i :sad:

Avatar Fallback

Re: Lämplig såg till timmerjigg.

Elfving  
#323053
bjed0001 skrev:
palbin skrev:Man kan köpa nya 395xp (som lär vara lagom - 3120xp är för
stor enligt vad jag läst) för cirka 8000 kr från ebay.de ...


För stor för en timmerjigg? Hur då?

Har kört både en MS 064 och en 575XP i min solosåg, känslan är ju att dessa är i klenaste laget. Och även om 395XP är lite större så tänker jag att man behöver en så stor såg som det bara går att få tag i till ett kedjesågverk. Gärna större än vad som går att få tag i :sad:


Stihl 064 är på 6,4 hk och 85 kubik, den räcker till det mesta! Vill man ha mer kapacitet så tycker jag att bensinsågarna blir för bränsledryga och otympliga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).