Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Motorolja

12 inlägg 12001 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorolja

Hammaren  
#317569 Vilken är den allra BÄSTA oljan för en atv med våtkoppling? Ska byta olja i min Suzuki Eiger och jag har redan bytt koppling en gång, vill inte göra det igen, så jag tänker köpa den bästa som finns på marknaden, så frågan är vilken det är?



   TS
Avatar Fallback

Re: Motorolja

öronbak  
#317941 Hej..
Vad har du haft för motorolja i tidigare ??? Mineral eller syntet.

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Hammaren  
#317951 Hej, Jag har köpt olja på atv-huset, delsyntet 10w-40, vet inte om denna olja hade nåt att göra med att våtkopplingen gav upp, men jag fyllde upp med samma olja igen och nu börjar det slira lite grann igen, så jag ska byta olja i maskin nu, och jag vill ha den bästa oljan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorolja

Ferguson system  
#317957 Er det vanlig 10w-40 delsyntetisk du har brukt?
Jeg ville ha prøvd 10w-30 eller 10w-40 mineral med spesifikasjoner for våte bremser og kardanger. Kalles ofte for universal/kombi olje for industri og landbruksmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Hammaren  
#317960 http://www.atvhuset.se/atv-reservdelar/ ... 40-4l.html
Den ska vara för våtkoppling, men jag betalar gärna det dubbla bara jag får en bra olja.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorolja

axwell  
#317962 Den här typen rekommenderas på ATV-forum, varför MC-oljan skulle vara bättre än nästan motsvarande till bilar vet jag inte.
Säkrast ändå att satsa på en mc-olja.

Kombioljor innehåller oftast calcium och mer zink än vad som är bra för våta kopplingar. Samma sak med min traktor som har Power-Shift.
En helsyntet, inget att hålla igen på.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... W40-36958/

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318006 Vanlig motorolja för bilar har additiv för att minska friktion o det vill man inte ha i en motor med koppling för då börjar det slira.
Har man en motor med koppling i oljan ska det stå JASO i klassningen på oljan.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Hammaren  
#318015 Oljan som jag använt har rätt specifikationer, men jag är övertygad att det skiljer i kvalitet på oljor med samma specifikationer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318052 Jag skulle nog kolla vad dom seriösa crossåkarna har i sina motorer.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318057 Min grabb körde speedway några år o vi körde med Biltemas racingolja. Han körde dock bara med 150cc fyrtakt på ca 15 hk. Dom som körde 85cc tvåtakt var extremt noga med att välja rätt olja annars funkade inte kopplingarna. Jag vet att dom pratade mycket med meken på mcfirman här om just oljan.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Motorolja

Hammaren  
#318205 https://www.oljemagasinet.se/image/cach ... 00x500.jpg
det blev denna till slut, hoppas den är bra för min maskin :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorolja

BjörnS  
#508483 Hur gick det med oljan? Var du nöjd med den?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).