Motorsåg och handhållet

Måttband eller?

32 inlägg 11418 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband eller?

Jonashuggare  
#311391 Hej
Vi är på år 2015 och fortfarande håller vi på med måttband!! Finns där inget smidigare sätt att mäta virke när man hugger manuellt? Laser?
mvh// :?:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311393 Detta är 2015, och du hugger fortfarande manuellt?!

:)

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Jonashuggare  
#311396 Haha, ja det kan man ju tycka, men skördarna har inte kommit längre i sin utveckling.... att de klarar grov lövskog.

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311398 Då kanske det är där amn skall börja? ;) Nej, skämt åsido, måttband i all ära, men en puck man daskar fast i stammen och sedan display i sågen vore nåt. :)

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Blivande snickare  
#311399 Finns inget annat lika snabbt sätt.
Ja man kan ju ha massan i fallande längder men timret vill man nog mäta om man inte ska såga det själv.

Edit: Kom två kommentarer medan jag skrev den här! :lol:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

isteskog  
#311402 Något liknande som mangan funderar kring tror jag på! :smile:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311411 Den lär behöva vara ganska oöm, den kan nog få sig en kyss om man hugger grovt timmer och allt kommer i rullning. :shock:

Omman hugger 3m massa och saknar ögonmått :oops: så kan ju en grön, gul röd diod på sågen räcka. När gula dioden lyser är det dags att kapa!

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

sundelius  
#311413 Börja utveckla Mangan du har ju visionerna :smile:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

tallen100  
#311416 Ska ni gå tillbaka efter "pucken" varje gång, eller ni kanske kan ta ur måttbandet ur rullen och sätta ett snöre där... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Vardon  
#311419 3d scanning av trädet före fällning och som sedan räknar ut optimal aptering kanske. 3 cm vingelmån innan kapningen och sen en liten billig puck man trycker in änden på stocken och kan om man vill sedan hämta i vältan om man glömmer den.

För att bara ha en puck då kommer jag spendera halva dagen att gå tillbaka och leta ändan.

Lika bra att drömma ordentligt...

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311422 Summer som talar om när man lämnat pucken med 15-25 meter (inställbart), och förstås vilken riktning. Knapp på sågen som gör att pucken blinkar och låter på kommando.

Jag brukar oftast hamna vid stubben innan jag tar nästa träd i alla fall. Kapar (och kvistar det jag missat :oops: ) på tillbakavägen. Sen skall det oftast brosslas också. Men visst, det är nackdelen.

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

rikard_e  
#311424 Får hoppas att Google-glasögonen kan komma lite längre fram i utvecklingen, så får väl skogsforum vara med att utveckla en längdmätningsapp där man kan få ut förslag för att få ut så mycket timmer som möjligt på ett träd! :grin:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311425
tallen100 skrev:Ska ni gå tillbaka efter "pucken" varje gång, eller ni kanske kan ta ur måttbandet ur rullen och sätta ett snöre där... :wink:


Du skojar, men iden är inte helt dum ändå. Elektronisk måttband med display på sågen, skulle ge i varje fall mig ett bättre flyt, så man slapp vända och försöka fokuser på de där små siffrorna i halvmörkret.

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

isteskog  
#311428 Display i hjälmvisiret som är kordinerat med sågen och någon lite lätt grej man nålar fast vid roten. Blinkande så att man ser den, eller med en signal så att den kan hittas. Dataprislista integrerat i hjälm och visir..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311429 ...kombinerade med laserklave, även den i visiret...

Annars kanske man kunde mäta sträcka längs stammen med någon slags huvudkamera och lite schysst bildbehandling...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).