Logistik, Transport

Vägföreningskriterier

16 inlägg 12186 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vägföreningskriterier

Keann  
#296257Jag har fått en avi från vägföreningen där jag har min skog, min skog ligger bredvid en asfaltsväg där en större mängd fordon färdas och där det finns många sommarstugor även en större golfbana. Jag har inget hus vid mitt skogsskifte

För att jag ska komma till min skog måste jag köra på denna väg, men jag är ej beroende av varken grusning, skottning, eller annat vägunderhåll, eftersom jag tar traktor till skogen så är jag helt oberoende vägskick eller väder.

Har de någon juridisk rätt att jag ska betala vägavgift?
Denna mark har min far ägt och nu när jag har tagit över som ägare och jag får känslan att de utnyttjar situationen.

Jag planerar en framtida avverkning hur blir det med den om jag inte är medlem? transporter.

TS

Re: Vägföreningskriterier

elis  
#296260Har du inte råd att betala en sketen vägavgift ska du sälja skogen. Det här var en av de mest krystade och värdelösa undanflykter jag hört på länge.

jannee  
#296261Är det vägföreningen som ansvarar för vägen blir du nog nödd och tvungen att vara med och betala, oberoende om du just nu är i behov av vägen eller inte.
Troligtvis kan de annars (i framtiden) förbjuda dig från att nyttja vägen för skogstransporter.
För övrigt är avgiften avdragsgill, dumt att vara småsnål.

Användarvisningsbild

machonisti  
#296267Det kan väl inte vara högre avgift än en biltankning, å det brukar ju gå rätt bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296273Om du är med i en vägförening som ha bildats genoms lantmäteriförrättning, så är det inte så mycket att fundera över. Kolla upp detta en gång för alla.

Andelarna bestäms efter hur mycket man schablonmässigt utnyttjar vägen. Hade du haft ett hus längs den, hade du fått betala lite till. I gengäld så har du e väg som timmerbilarna kan köra på, skottade och klar. Du kan trösta dig med att golfspelanra säkert svär åt den där jäveln som kör traktor och förstör, och vill att han skal betala mer. ;)

Keann  
Mangan skrev:Om du är med i en vägförening som ha bildats genoms lantmäteriförrättning, så är det inte så mycket att fundera över. Kolla upp detta en gång för alla.

Andelarna bestäms efter hur mycket man schablonmässigt utnyttjar vägen. Hade du haft ett hus längs den, hade du fått betala lite till. I gengäld så har du e väg som timmerbilarna kan köra på, skottade och klar. Du kan trösta dig med att golfspelanra säkert svär åt den där jäveln som kör traktor och förstör, och vill att han skal betala mer. ;)

Tack för ett bra informativt svar, jag ser fördelarna med vägavgiften och vad den ger mig.

Jag är inte ute efter att jaga kronor eller göra mig osams med vägföreningen.
Jag vill bara att jag tar rätt beslut och gör det efter rätt kriterier, är nybliven ung skogsägare och har mycket att lära.
Jag vill veta varför jag tar vilka beslut och inte bara svälja allt pga okunskap.

elis skrev:Har du inte råd att betala en sketen vägavgift ska du sälja skogen. Det här var en av de mest krystade och värdelösa undanflykter jag hört på länge.

Okej, det alltid uppfriskande med konstruktiv kretik.
Senast redigerad av Keann tor 30 okt 2014, 22:22, redigerad totalt 1 gång.

TS

isteskog  
#296292Högt i tak på Skogsforum, eller hur? :grin:

#296295Inga problem, fråga på. Finns mycket att lära sig som man inte visste man inte kunde! :)

kungsis  
Mangan skrev:Om du är med i en vägförening som ha bildats genoms lantmäteriförrättning, så är det inte så mycket att fundera över. Kolla upp detta en gång för alla.

Tyvärr Mangan så tror jag att du tänjer lite på hur man kan bruka sin del av en vägsamfällighet. Det är det normala slitaget som din andel ska avspegla, om jag förstått rätt. Det kan göra att om t.ex skogsmaskiner kör ut på vägbanan vid lastning, kan anses förstört mera än normlat och att du då kan få ställa upp och göra i ordning efter den och inte bara räkna med att föreningen ska göra det. Sedan finns det ju även en paragraf i anläggningslagen som även ger föreningen en vis möjlighet att även under andra omständigheter fodra mera pengar, se § 48a http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19731149.htm
Iof tror jag att man får gå in och läsa förättningshandlingarna för att få full klarhet i det, då det säkert kan bero på vilken metod och underlag man haft för att ta fram fastigheters andelstal, men lite försiktighet kan nog vara bra.

Mvh
Kungsis

#296301Jag sa väl inget om att köra sönder med maskiner?

Timmerbilar menar jag fortfarande att det är normalt slitage om ens skogsfastighet ingår, men vägföreningen kan begränsa under tjällossningen. Timmeråkaren är ansvarig för att städa av vägen, oavsett om det är privat eller allmän.

isteskog  
#296305I våran vägförening lagar den som kör sönder. Plogning vintertid bekostar den som avverkar och ev städning av avlägg debiteras med minst 500 kr eller timtaxa om inte markägare/skogsbolag städar själva. Har fungerat bra under åren, visst gnäller bolagen i bland när de måste hyvla eller grusa men de vill i regel komma in och avverka fler gånger! :mrgreen:

#296318Jag misstänker att en asfalterad väg med golfbana och sommarstugor underhålls lite mer regelbundet.

ÅsaNisse  
#296367Keann: Jag fick en smärre chock när ja läste ditt första inlägg, men nu har jag lugnat mig lite och kan kommentera sakligt.
Mangan tänjer inte ett dugg på reglerna, för skogsmaskiner får överhuvudtaget inte köra på någon bilväg, annat än transport, och då utan kedjor och band.
Man kan få korsa en väg med band påmonterade, för att komma till nästa skifte, men då med skydd för beläggningen så det inte blir skador. Typ grävmaskinsmattor eller sprängmattor.
Beträffande att laga efter sig så är det som ett sår på tummen. Det läker men det blir ett ärr. Samma sak med en väg som körs sönder. Det blir i regel aldrig så bra som det var före skadan. Såvida man inte gräver bort och byter det skadade materialet.
(Transplantation)
Beträffande din körning med traktor på vägen räknas också in i brukande även om du inte har hus och bor där, så du ska med gott samvete bidraga till vägens skösel. För min del har det inte kostat mig en krona sedan 1967, förutom att jag lånar ut lite momspengar för förra årets inköp till jag får tillbaka dom med skatten. Bidragen som samfälligheten får har räckt till underhåll och även lite förbättringar och viss beläggning.

kungsis  
ÅsaNisse skrev:Mangan tänjer inte ett dugg på reglerna, för skogsmaskiner får överhuvudtaget inte köra på någon bilväg, annat än transport, och då utan kedjor och band.
Man kan få korsa en väg med band påmonterade, för att komma till nästa skifte, men då med skydd för beläggningen så det inte blir skador. Typ grävmaskinsmattor eller sprängmattor.

Har du något skrivet att länka till? Det vore intressant att läsa och framförallt att ha, då jag upplever att det absolut inte följs alltid. Jag undrar även om det är någon skillnad på om de har band/kedjor monterade eller ej, vad gäller att stå på väg och lasta av.

M,v,h
Kungsis

ÅsaNisse  
#296648Vad gäller skador å väg så är det väglagen rakt av. Även nedskräpning. Beträffande att stå på vägen för att lasta eller lasta av så finns de reglerna på Trafikverket. Även hur vältor får läggas upp, med hänsyn till trafiksäkerhet och sikt. Eventuella tillstånd urfärdas av väghållaren på den aktuella vägen. På enskilda vägar är det samfällighetens styrelse. Se vidare i Trafikverkets publikation.
http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... 201212.pdf

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).