Skogsmiljö och Trädlära

tillväxtborr / tallticka

6 inlägg 5157 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

tillväxtborr / tallticka

anersimyra  
#290579 Kan undersökning av rötangrepp från tallticka med tillväxtborr riskera att förvärra rötangreppet ?
Mvh Anders.



   TS
Användarvisningsbild

Re: tillväxtborr / tallticka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293176 Nej! Så länge du har något som minskar risk spridning ty flaska med T röd som du har borren i. Men har du inte ett jätte jobb att kolla brunröta i frisk tall med tillväxtborr. Som sagt T röd eller eld är att föredra.

Användarvisningsbild

Re: tillväxtborr / tallticka

anersimyra  
#293188
Tåndemåla skrev:Nej! Så länge du har något som minskar risk spridning ty flaska med T röd som du har borren i. Men har du inte ett jätte jobb att kolla brunröta i frisk tall med tillväxtborr. Som sagt T röd eller eld är att föredra.
Tackar för svaret. Eftersom röta från Talltickan ofta begränsas till ett fåtal årsringsvarv undrar jag om kontroll med tillväxtborr kan få rötangreppet att spridas ytterligare i ett redan angripet träd. Jag kontrollerar alltså inte huruvida träd är angripna av skogsröta. Många har nämligen uppfattningen att borrkanalen blir en inkörsport för organismer som orsakar röta. Man kan ju tänka sig att borrar man in till begränsat angripen ved riskeras spridning genom borrkanalen. Jag har aldrig i något sammanhang läst att friska träd riskerar att angripas av röta genom borrprov. Att smittade verktyg kan sprida " skogssjukdomar " känner jag redan till.
Mvh Anders.

   TS
Avatar Fallback

Re: tillväxtborr / tallticka

alias  
#293190 Hur många rengör sågen svärd och kedja efter att ha sågat i en rutten gran??? ;-)

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: tillväxtborr / tallticka

tallen100  
#293192
alias skrev:Hur många rengör sågen svärd och kedja efter att ha sågat i en rutten gran??? ;-)

MVH
Alias

Sågar man i en gran tar man väl ner den :surp:

Avatar Fallback

Re: tillväxtborr / tallticka

alias  
#293505
tallen100 skrev:
alias skrev:Hur många rengör sågen svärd och kedja efter att ha sågat i en rutten gran??? ;-)

MVH
Alias

Sågar man i en gran tar man väl ner den :surp:


Tänkte mer i termer av att man får med sig rötsporer från en stubbe till nästa (att rötsporerna ev. skulle kunna riskera att få "flytthjälp" av sågsvärdet och inte bara via flygande sporer, t.ex. vid gallring vid plusgrader).

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).