tis 10 jun 2014, 09:44#282971Jag undrar vad ni andra som röjer på somrarna klär sig i? Blus går ju bara inte när det går mot 25-30 grader, men det måste ju ändå vara något som täcker armarna.
Arbetskläder för skogen
Sommarkläder för röjning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
tis 10 jun 2014, 12:11#282976en billig tunn skjorta, och en billig tunn varselväst, samt tunna byxor....
Sedan föredrar man själv att starta väldigt tidigt på morgonen de dagar man vet att det blir otroligt varmt...
Sedan föredrar man själv att starta väldigt tidigt på morgonen de dagar man vet att det blir otroligt varmt...
Skogsvårdsentreprenör i norr
tis 10 jun 2014, 16:42#282991vanlig huggarblus/flanellskjorta och vanliga arbetsbyxor kör jag men om jag skulle få för mig att röja
tis 10 jun 2014, 17:07#282997Jag kör med en varsel t-shirt när jag röjer...
tis 10 jun 2014, 18:15#283005Varsel t-shirt har nog varenda affär som säljer varselkläder.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
tis 10 jun 2014, 18:19#283007
Jag fick den av chefen när vi skulle montera en stålhall på SITA...
Men det går nog att få tag på i vilken som helst butik som säljer varselkläder...
röjjare skrev:Varsel t-shirt, var har du hittat den?
Jag fick den av chefen när vi skulle montera en stålhall på SITA...
Men det går nog att få tag på i vilken som helst butik som säljer varselkläder...
tor 12 jun 2014, 04:21#283154En tunn långärmad färgglad träningströja i funktionsmaetreal, huggarkängor och huggarbyxor i strech (bra mot buskar med taggar, vassa spraggar och min tilltagande ormfobi, dåligt för värmen).
Föredrar att jobba korta pass mellan 05,30 - 11 innan det blir för varmt
tor 12 jun 2014, 06:33#283155
Värsta med sommarröjning är å hoppa två meter til sidan varje gong man hittar orm! Jag gillar hellre inte dom - och det har blivit värre med åren 😡
herjman skrev: (bra mot buskar med taggar, vassa spraggar och min tilltagande ormfobi, dåligt för värmen).
Värsta med sommarröjning är å hoppa två meter til sidan varje gong man hittar orm! Jag gillar hellre inte dom - och det har blivit värre med åren 😡
Jack of all trades, master of none!
tor 12 jun 2014, 12:00#283176Engelssons vandringsbyxa stretch med dubbla knän,tål en del taggbuskar.och varsel tshirt från Ahlsell. Och denna veckan när temperaturen var upp mot 30 börjar jag 0400
tor 12 jun 2014, 12:46#283178Ha ha ha.
Jens och Herjman, inte ska ni rädas ormen. En stor huggorm rår inte med att hugga igenom en raggsocka, än mindre byxor och skor. Dessutom är den endast något giftigare än en jordgeting..
tor 12 jun 2014, 13:51#283186
Mor min har faktist blivit huggormsbiten igenom en sån riktigt tunn vandringsstövel. Hon blev i alla fall ordentligt svullen och hade två prickar på vaden.
Far min blev biten i vaden isb med orientering, han blev svullen och lite halvrisig. Iofs är det ju under sämsta tänkbara förhållanden eftersom han inte märkte det direkt och hade hög puls/cirkulation.
En karl i klubben blev också biten isb med orientering, hans ben blev blåsvart och sedan fick han tillbringa tid på sjukan.
Själv har jag sett orm två ggr isb med orientering, båda gångerna har dom legat på stigar och då hade jag nog kunnat delta i os i längdhoppning!
Jordgetingar är ju som du sa nästan lika farliga giftmässigt men det otrevliga där är ju att man inte kan skydda sig med kläder och att du kan få tio stick!
anersimyra skrev:Ha ha ha.Jens och Herjman, inte ska ni rädas ormen. En stor huggorm rår inte med att hugga igenom en raggsocka, än mindre byxor och skor. Dessutom är den endast något giftigare än en jordgeting..
Mor min har faktist blivit huggormsbiten igenom en sån riktigt tunn vandringsstövel. Hon blev i alla fall ordentligt svullen och hade två prickar på vaden.
Far min blev biten i vaden isb med orientering, han blev svullen och lite halvrisig. Iofs är det ju under sämsta tänkbara förhållanden eftersom han inte märkte det direkt och hade hög puls/cirkulation.
En karl i klubben blev också biten isb med orientering, hans ben blev blåsvart och sedan fick han tillbringa tid på sjukan.
Själv har jag sett orm två ggr isb med orientering, båda gångerna har dom legat på stigar och då hade jag nog kunnat delta i os i längdhoppning!
Jordgetingar är ju som du sa nästan lika farliga giftmässigt men det otrevliga där är ju att man inte kan skydda sig med kläder och att du kan få tio stick!

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).