Traktorer och processorer

Hypro 300

150 inlägg 74926 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hypro 300

Erre  
#279155 Jag har funderat på att köpa mig en hypro 300 och skulle gärna få lite info om hur dom är att jobba med. Så om någon har egen erfarenhet om dom är jag tacksam för allt jag kan få veta.

Min tanke är att göra lite små enkla gallringar och att kunna köra undertryckt innan slutavv. I egen skog i eget tempo. Börjar tröttna på att kvista en och två bitars träd :-).
/Erik



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279869 300an är väldigt lätt att jobba med och går snabbt att lära sig hantera den. Kör man mycket som är lite grövre så får man tänka på att bottenhjulet som mäter och även driver kan slira till lite ibland och då stämmer inte längden. Men själv så fick jag blick för det ganska snabbt och ser nästan direkt ifall det slirar till eller om den ser lite för kort ut innan man kapar. Viktigt att kalibrerar längd mätningen då och då.

Det som är lite tråkigt är ju att virket hamnar ju i princip bakom däcket har funderat på att sätta en kolv som flyttar lyftarmarna i sidled så virket hamnar längre ifrån.

Men jag är överlag väldigt nöjd med 300an, man får ju betydligt mer gjort på en dag nu än med motorsågen 8)

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279870 Vad har du för traktor att ha framför förresten? Kör själv med en BM600 och den blir lite lätt i fronten ibland även att där sitter en sepson vinsch som ger 100-150kg? extra vikt ungefär.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#279876 Hej valtra. Tack för ditt svar.

Ja det som gör att jag funderar på just 300 modellen är att den verkar enkel, både att använda och att hålla liv i under flera år. Finns inte så mycket som kan krångla på den.

Har hört flera klaga på att virket kommer för nära det ena bakhjulet och att allt riset hamnar bakom det andra.
Men ang virket har du ju ev en lösning på gång där.

Antingen blir det en Volvo 650 eller en ford 6710 framför.

Exakt, man vill bli effektivare än idag med motorsågen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279878 Ja precis sköter man bara servicen så tror jag man kan ha den länge. Är ju vissa stunder man saknar kran, men då hade det blivit tvunget med traktor byte.

Sålänge man fäller rätt och kommer ihåg att ta allt från det stället man står så stör det inte så jätte mycket att det hamnar nära bakhjulet, det är ju sällan man behöver backa inne i beståndet. Ang riset så stör det mest ifall det är mycket kvist på träden och man står kvar länge på samma ställe. Är det första gallring och man inte står allt för länge på samma ställe så är det inga större problem med riset.

Har nog fått ut 3 gånger så mycket virke detta året i gallringarna jämfört med vad som blivit tidigare år och då har det ändå varit väldigt mycke blåst och en massa strö träd att hugga upp hela vintern som tagit en massa tid.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#279879 300 kan bara ta in träd från vänster sida va? Hur blir det när du kört igenom alla träd från vänster sida och apterat dom in i höger sida längs en väg och sen vänder och kör andra sidan tillbaka? Är högarna med virke i vägen eller går det bra att vinsch nya träd över högarna?

Är nämligen grymt sugen på investering. Hehe.
Därav mängder av frågor, är väldigt tacksam för dina svar.

Förutom att man slipper kvista och blir mer effektivt ser jag en stor vinst i att få virket i hög så det är lätt skotat. Där gör man mycket tid med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#279880 Valtra,
Jag funderar själv på en Hypro 300 när mina röjningsbestånd blir G1.
Jag har en enkel fråga men som har funnits ett tag i mitt huvud, följer det med ett 3,je stödben så att man lätt kan ställa ifrån aggregatet?
Är det smidigt att växla mellan processorn och huggarvagnen eller använder du 2 traktorer?

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Robertberg  
#279931 Har inte studerat denna modellen innan, hittade en dagsfärsk film från Hypro på 300an:


Vad grovt de kör igenom.. Är det inte stor risk för kapsprickor?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#279932 Den är så snabbkapande så det minskar risken för sprickor. Kul att se denna nya film, bättre än de tidigare.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279998
Erre skrev:300 kan bara ta in träd från vänster sida va? Hur blir det när du kört igenom alla träd från vänster sida och apterat dom in i höger sida längs en väg och sen vänder och kör andra sidan tillbaka? Är högarna med virke i vägen eller går det bra att vinsch nya träd över högarna?


Ja det stämmer att den bara tar från vänster sida, det är bara den stora 755an som tar från båda, samt någon av dom äldre modellerna. När ena sidan är uppkörd så brukar jag försöka ställa mig emellan högarna när jag ska arbeta upp andra sidan, så då är inte virket som är färdig huggt inte ivägen.


Erre skrev:Förutom att man slipper kvista och blir mer effektivt ser jag en stor vinst i att få virket i hög så det är lätt skotat. Där gör man mycket tid med.


Ja det är värt mycket att få ut allt till väg i hög, slippa allt slit med att brossla. Även när man fäller och man inte får ner något träd då är det bara att lämna så drar man ner det med vinschen, man får ju dock ha koll så man inte går under.


rokon skrev:Valtra,
Jag funderar själv på en Hypro 300 när mina röjningsbestånd blir G1.
Jag har en enkel fråga men som har funnits ett tag i mitt huvud, följer det med ett 3,je stödben så att man lätt kan ställa ifrån aggregatet?
Är det smidigt att växla mellan processorn och huggarvagnen eller använder du 2 traktorer?


Ja det följder med ett tredje ben som man sätter fast med en sprint när processorn är upplyft. Själva processorn är lätt kopplad, det tar bara ett per minuter att koppla av/på. Använder bm600an till hypron och har en valmet 605 framför vagnen.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#279999 Tack för svar, jämnar du riset sedan med gripen när du kommer med huggarvagnen?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

värmSkog  
#280025

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

Erre  
#280078 Tack valtra för alla svar!
Kanon!

Finns det någon mer här på forumet med hypro 300 erfarenheter? Alltid intressant att höra flers åsikter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hypro 300

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280287
rokon skrev:Tack för svar, jämnar du riset sedan med gripen när du kommer med huggarvagnen?


Far min som brukar skota och jag vet inte riktigt hur han gör. Men när jag kör med processorn så brukar jag backa bak lite och sänka ner så stödbenet tar tag lite i högen så det dras ut.

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300

rokon  
#280305 :) det med stödbenet var ju fyndigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).