Verkstan

Tryckimpregnera trä

16 inlägg 23328 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tryckimpregnera trä

thommep  
#279044 Tjenare,
Är detta fel forumflik så får ni gärna flytta denna tråd rätt.
Jag funderar på hur det går till att tryckimpregnera? Är det nån som prövat göra det själv i liten skala?
Om så, vars köper man vätskan och hur går man till väga?

//ThommE



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

rokon  
#279046 Om man vill börja md en verksamhet om än i liten skala så är det bästa man kan göra att ta anställning på ett företag som sysslar med det man själv funder på att ge sig på. Ett år och du får massor av kunskap.

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

thommep  
#279048 Nog är det så, men tyvär räcker inte tiden till för ett till jobb då jag redan har fast jobb och driver mitt hyvleri på fritiden.
Jag bor i piteå, men jag har inte nån jättekoll på vars man gör tryckat häromkring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

rokon  
#279051 Ok.
Länkar till en film med ett nyare koncept på tryckimpregnering
Först förklaras lite kring produkten, framställningen av vätskan vid 2.min30 sek lite kort om tryckimpregnring produkten har en katalysator från frukt och grönsaker sedan kisel som binder till träet på något vis så att det liknas vid fossil.

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279061 Har i alla fall funnits en firma i Pitetrakten som pysslat med tryckning. En kompis till farsan brukade köra dit virke när det var lite special. Men det börjar ju vara en massa år sen nu.

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

Camwood  
#279327 Tänk på att om du ska trycka virke så är det väldigt mycket regler o bestämmelser för det. Och det kostar nog mycket. Och har du anställda som ska göra det så blev det nu ännu mer regler :sad:
Svar från en "pessimistkonsult" :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279409 Intressant ämne, enda jag gjort i den vägen var att pappa hade ett oljefat med
nåt medel i och där fick stängselstolpar stå en längre tid.
Men det var typ slutet av sjuttiotalet och sannolikt är inget tillåtet längre.

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

Midgård  
#279414 Jo, jo, jag vet. För längre tillbaks hade vi sätt att "konservera" slitdetaljer på plogar, harvar o.d. så att det inte rostade och det är nog inte heller att rekommendera med dagens miljömått mätt. Men man handlade ju på den tiden utifrån vad man då visste och kände till.

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

Norrland  
#279722 Det finns ett företag i Ostvik norr om Skellefteå som impregnerar virke. Dom har en mindre anläggning och håller på att bygga en till impregneringsbana. Men det krävs många miljötillstånd och kontroller av miljökontoret.

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

rokon  
#279727 Jag tror inte själva förfarandet tryckimpregnering av virke kräver några särskilda tillstånd utan det är vad man använder för medel vid impregneringen som avgör.
Det fanns ett företag som lade miljoner på att utveckla och lansera tryckimpregnering med linolja. Men det gick i stöpet. Har ni sett ett datablad på rå linolja? = 0% skadliga ingredienser. Nu förespråkar jag inte linolja fast jag själv har förbrukat ett helt fat. det kan under vissa omständigheter verkligen göda blånad av virke.
Fossiliseringsprocessen med kisel som jag länkade till ovan verkar intressant, kolla med företaget som tillverkar produkten hur de har lyckats med att tackla myndigheterna, om det har fallit väl ut så bör det vara lämpligt för mer småskalig användning.
Sen måste ju klassningen av produkten vara godkänd så man kan ange vilket skydd det ger.
Sen är det där med att lyckas med marknadsföringen av nya produkter, brukar ej vara lönsamt att vara den som banar ny väg.

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

j-eg63  
#279788 Men thommep. Piteå såg o Hyvleri är väl dom som tryckimpregnerar det mesta virket här i Norrbotten Inte ska du försöka med sådant själv. Prata med dom så får du ditt virke ordentligt tryckimpregnerat till ett humant pris

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

Elfving  
#279798
rokon skrev:Nu förespråkar jag inte linolja fast jag själv har förbrukat ett helt fat.


Hur bra är roslagsmahogny (linolja, terpentin, tjära) i jämförelse med modernt tryckimpregnerat? Om man har bra virke i grunden tror jag inte att det är speciellt mycket sämre, möjligen måste man göra om behandlingen emellanåt?

Avatar Fallback

Re: Tryckimpregnera trä

Tosca  
#279799 Med bra virke fungerar tydligen impregnering mindre bra, så du är nog inne på rätt spår.
Möjligen får man göra om inoljningen någon gång, men jag tycker det känns värt det.

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

rokon  
#279801 Roslagsmahogny modellen har jag använt mig av på träbåtar (allmogebåtar och ekor) det är ju det ända som funkar i båtsammanhang. Inte vill man hålla på att arbeta med tryckimregnerat virke inom båtbyggeri.
Man stryker och stryker på så många ggr man orkar med, sen ut med båten på luftig solig plats där vinden kommer åt då kan den torka på 4 dagar om det vill sig väl. När jag gör roslagsmahogny på båtar så använder jag kokt linolja, terpentin, fin trätjära av dalbränd typ, 1/3 av vardera blandas ihop. Den kokta lakar inte ut lika lätt som den råa linoljan. På hus som man vill skall se naturligt solbrända ut gör man lika på solsidan, på nord-nordost endast vatten och järnvitriol och lite vätmedel för att ta bort ytspänningen (lite yes)för att få det grått snabbt.
Jo visst får man upprepa behandlingen ibland, men har man gjort det i några omgångar, och har bråttom och vill ha båten fin snabbt, då behöver man bara stryka lite terpentin på så går den matta ytan bort och lystern kommer fram.

Användarvisningsbild

Re: Tryckimpregnera trä

JensSkoog  
#279817 För effektiv tryckimpregnering måste man ha möjlighet til jobba med undertryck och övertryck i tank, och det skulle vel vara lite svårt rent småskaligt. Impregneringsmedel är hellre inte så effektiva som dom var, och det är bra för miljön.
Skulle hellre göra som Rokon säger. Det är mycket effektivt, och holler minst lika länge som det tryckimpregnerade virke man kan köpa. Har själv användt linolja(kokt) och paraffin. Lot brädorna, som var genomturra ligga i det ett par dygn, och senn strök jag av och lot det turka. Använde det som golv på en terrass, och den höll bra i 25 år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).