Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Polaris eller Yamaha

36 inlägg 37381 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Polaris eller Yamaha

tjärn  
#277783 Måste göra mitt första inlägg i detta forum:-) Nybliven ägare av en skogsfastighet sedan ett år tillbaka. Så är i köpa tankarna av en atv. Efter att ha läst några sidor i denna tråd så verkar det vara polaris dom flesta väljer? Va inne på grizzly 550, men sportsman 550 verkar bättre på det mesta när man läser o ser alla tester?


Senast redigerad av tjärn tor 01 maj 2014, 15:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#277786 Hur ska du använda den? Polaris 550 HO saknar motorbroms om du önskar det, när du har vagn efter dig i nedförsbacke. Polaria 550 X2 har det däremot + turfläge, så du kan köra på gräsmattan utan att riva upp den när du svänger.

Jag har en Yamaha 550 o tycker den funkar bra. Men bäst vet jag inte, har inte provat alla för att kunna uttala mig. Men köp en märkesmaskin är mitt råd, samt vilken närhet till en bra återförsäljare.

Ska du ha den i skogen är det traktorreggat eller terrängreggat som gäller. Lägre försäkringspremier ska det också vara jmfr. mot vägreggat.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

tjärn  
#277792 Nya polaris 550 xp forest verkar ha motorbroms, dock inte turfläge som x2. Jag kommer att använda den mest till skogs för att ta ut ved och gallra. (Tittar på en kranman vagn). Även nån älg ska tas ut ur skogen också:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

clasandre  
#277817 tycker polaris nya 570 ser helt okej ut i första anblick men har inte läst om den mer än att det ska ha servo :)

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

tjärn  
#277843 Ja den ser väldigt fin ut, kan väljas med eller utan styrservo. Dock ingen motorbroms på den:-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

opekka  
#277985 Styrservot är guld värt.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Karlsson_98  
#277986 550in är riktigt fin maskin att ha i skogen! Vet inte om du har kikat på 550 xp eller 550 x2? Vet en som kör med 550 x2 och en kranman griplastarvagn i skogen, går riktigt bra enligt han. :)
Har själv en Polaris 500 som jag använder i skogen, tar sig fram bra och tillräckligt stark. Saknar dock styrservo o insprutning. (Finns dock på 550in) :)
Om du har möjlighet så åk till din lokala återförsäljare o prova båda märkena så märker du skillnaderna och vilken DU tycker känns bäst. :)

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

tjärn  
#277992 Jag kollar på både 550xp forest och 550 x2 (årsm 2014). Kom x2 med eps på årsm 2014?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Karlsson_98  
#277994
tjärn skrev:Jag kollar på både 550xp forest och 550 x2 (årsm 2014). Kom x2 med eps på årsm 2014?

Verkar nästan så, enligt Polaris 2013 katalogen så hade 550 x2 ingen eps då.
Fördelen med x2 är flaket och turfläget (enhjulsdrift).

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

tjärn  
#277997 Turfläget är i - och urkopplingsbart va?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Karlsson_98  
#278000
tjärn skrev:Turfläget är i - och urkopplingsbart va?

Japp det har jag för mej.

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

hgj  
#278100 *halvt inlägg* :(
Senast redigerad av hgj fre 25 apr 2014, 22:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

hgj  
#278102 Jag har en Polaris 550 XP (traktorreggad) och är helnöjd med den, den blir 4år till hösten och har inte varit några större grejer. Förutom servicen bara ett par saker som garantin tagit, det var några länkarmar som tydligen var måndagsexemplar samt ett stift för någon form av kompressionsventil för att den skulle starta lättare.

Servon är klockren, och har man vant sig vid den vill man inte vara utan...

Använder den till framkörning av ved, stängsling, köra vatten till beten, plogning, div små jobb och i ärlighetens namn lite lek också...=)

Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278105 Turf-läget används nog rätt så sällan men när man måste vara försiktig med underlaget
tex nyanlagd gräsmatta så aktiverar man den.
Så ja den är i och ur-kopplingsbar.

Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278107




Jag skulle kolla en extra gång på X2

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).