Vedmaskiner, flishuggar

problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

58 inlägg 48230 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

rickardgustavsson  
#275316 tryck kolven till klyvningen på Hakki-Pilke 1x37 går oavbrutet fram och tillbaka , vad är felet och lösningen .



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275319 Här finns en tråd i ämnet.

viewtopic.php?f=13&t=13848&st=0&sk=t&sd=a

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

rickardgustavsson  
#275323
Vedmaskin skrev:Här finns en tråd i ämnet.

viewtopic.php?f=13&t=13848&st=0&sk=t&sd=a


finns ingen lösning i den tråden och den här tråden tänkte jag kunde vara en allmän tråd för problem och lösningar .
nej det är inte det problemet , styrka har den , den går oavbrutet fram och tillbaka oavsett vad man än gör sågar eller inte .

   TS
Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

svampbob  
#275325 Jag hade det felet sporadiskt förra året och det visade sig vara i länkaget, spärren som slås om när klyven går tillbaka till ändläget. Det kan vara smuts där som inte låter klacken låsa i rätt läge och på min visade det sig efter en massa mekande och funderande att det var bulten som höll klacken som var lätt böjd så jag bytte den och felet var borta.

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

skogshasse  
#275412 det kan vara stopparna som man kan behöva justera lite på min är dom skruvade med insexskruv

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

MUNKHOLM  
#275416 Har du kollat alla fjädrar som finns bakom skyddsplåten

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

rickardgustavsson  
#275509
svampbob skrev:Jag hade det felet sporadiskt förra året och det visade sig vara i länkaget, spärren som slås om när klyven går tillbaka till ändläget. Det kan vara smuts där som inte låter klacken låsa i rätt läge och på min visade det sig efter en massa mekande och funderande att det var bulten som höll klacken som var lätt böjd så jag bytte den och felet var borta.


skogshasse skrev:det kan vara stopparna som man kan behöva justera lite på min är dom skruvade med insexskruv


MUNKHOLM skrev:Har du kollat alla fjädrar som finns bakom skyddsplåten


svampbobb jag har noterat att en bult är lite glapp på länk armen men det är bara några mil , men ska byta utt den , jag har städat maskinen kontinuerligt och gjorde en extra städning när problemet uppkom , men det går att göra bättre så ska göra det .

skoghasse stopparna sitter dom vid ändläget där kolven ska vända , är det under maskinen .

MUNKHOLM jag vet att fjärden vid svärdet är ok , men bakom skyddslåsen vet jag inte för jag är inte säker på vad du menar .

   TS
Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

rickardgustavsson  
#275511 jag kommer lägga upp bilder på fel och lösning när jag har det . jag ber er andra göra det samma om ni har andra problem , för det behövs en bättre felsökning än deras manual .

   TS
Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

mrtornqvist  
#276011
Vedmaskin skrev:Här finns en tråd i ämnet.

viewtopic.php?f=13&t=13848&st=0&sk=t&sd=a


I denna tråd har jag lagt upp bilder på hur man återgärdar detta problem.... Super enkelt

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

mrvimek  
#276144 byt bara bultet som siter vid kolven som gör att den stannar så har du löst problemet :)

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

svampbob  
#276180 När jag nyss slutade med veden för dagen så får jag se detta ligga under klyvlådan. Slängde ett snabbt öga men kunde inte se var den suttit. Något tips?

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#276193 Den sitter på axeln där du byter klyvstål . Ska även vara en R sprint där som går igenom axeln å håller distansen på plats ...

Användarvisningsbild

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

svampbob  
#276194 Jag har bara original stålet så jag byter aldrig. Var nog därför som jag fick leta en stund innan jag hittade var den skulle sitta

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#381338 Hej!!! Ville höra om nån kan hjälpa mej ?? Stegmätaren går fint upp men vill inte gå helt ner på min hakki x1-37 .. Det blir gansk stort tryck i slangen .. Men när jag sätter på den andra ventilen å kopplar till traktorer går allt fint .. Nån som har nån ide ??

Avatar Fallback

Re: problem fel med Hakki-Pilke o lösningar

80-90  
#392550 Hej igen !!! Nu skulle jag behöva råd ang ett annat problem !? Kulleden som styr kluven gick av för mej . Den plockade jag bort å svetsade å monterade ihop igen .. Men nu beter sej kluven väldigt konstigt !! Det startar lite som den vill .. Ska även sägas att när jag löser ut klyven så e spaken väldigt seg !! Hög slipade kulleden efter svets så den gick lätt å fint !! Vad kan jag ha gjort fel ??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).