fre 04 apr 2014, 18:55#275036Jag har en jordkabel med 4trådar + höljet (koppar tråd + koppar band), ut till såghus garage.
Hur kopplar jag in dessa i centralen när det sitter jordfelsbrytare där?
Ska jag köra skärmen som 5te ledaren?(skyddsjord)
Servicebyggnader
Jordfelsbrytare
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
fre 04 apr 2014, 19:00#275041Tack för det, tordes inte koppla så, trodde det skulle vara 5ledare + höljet.
TS
Re: Jordfelsbrytare
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- fre 04 apr 2014, 19:02
fre 04 apr 2014, 19:02#275042
HA,HA
att du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält
Är du elektriker så vet du
och vet du inte så ska du inte koppla elledningar
sveakatten skrev:Jag har en jordkabel med 4trådar + höljet (koppar tråd + koppar band), ut till såghus garage.
Hur kopplar jag in dessa i centralen när det sitter jordfelsbrytare där?
Ska jag köra skärmen som 5te ledaren?(skyddsjord)
HA,HA
Är du elektriker så vet du
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
fre 04 apr 2014, 19:13#275051Bra kommentar, tänkte inte på det. Om man ställer en sådan fråga borde man inte hålla på med el på egen hand. Det är ungefär som den som ser att "jag har tre ledare från borrmaskinen men bara två från vägguttaget, OK då tvinnar jag ihop två stycken från borrmaskinen och kopplar ihop dem med två från vägguttaget"
fre 04 apr 2014, 20:01#275073Håller inte med. Dela istället med er av er överlägsna (?) kunskap, så det blir rätt. Här fanns ingen tvekan i sak, endast form.
Camwood skrev:HA,HAatt du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält
![]()
fre 04 apr 2014, 20:26#275086Skär upp kabeln försiktigt, lätt att man gör en anvisning i trådarna i skärmen när man skär runt. Kopparbandet tar man bort. Akta fingrarna, går att skära sig som f-n. Samla ihop trådarna till en sida, bocka till änden till en vev och tvinna med veven. Tejpa gärna med eltejp eller ännu bättre trä på gul/grön slang om du kan få tag i det.
Var noga vid anslutning, se till att trådarna verkligen sitter, kan vara lite bökigt med grova trådar ibland. Dra så hårt du vågar i trådarna för att kolla att de sitter fast. Är det flera kardeler bör man efterdra, trådarna kan sitta nästan lösa efter ett tag.
Var noga vid anslutning, se till att trådarna verkligen sitter, kan vara lite bökigt med grova trådar ibland. Dra så hårt du vågar i trådarna för att kolla att de sitter fast. Är det flera kardeler bör man efterdra, trådarna kan sitta nästan lösa efter ett tag.
Assumption is the mother of all fuck ups...
TS
Re: Jordfelsbrytare
Camwood - Edsbro Norrtälje Kommun och skog i Nyadal Höga kusten och träverkstad och såg i Enviken Dalarna- lör 05 apr 2014, 19:17
lör 05 apr 2014, 19:17#275238
Jag har inte överlägsen kunskap i el!!! det är därför ja skrev så. Jag är snickare och jobbar med elektriker nästan hela tiden när ja ska snickra minsta sak.(det är el överallt i en kåk) JAG KAN KOPPLA IN EN JORDFELSBRYTARE och många mindre krångliga saker MEN jag har inte behörighet för det!!! därför avstår jag. Och det tycker jag alla ska göra som inte har behörighet.
Brickan skrev:Håller inte med. Dela istället med er av er överlägsna (?) kunskap, så det blir rätt. Här fanns ingen tvekan i sak, endast form.Camwood skrev:HA,HAatt du frågar om en sån fråga här på forumet diskar dej rejält
![]()
Jag har inte överlägsen kunskap i el!!! det är därför ja skrev så. Jag är snickare och jobbar med elektriker nästan hela tiden när ja ska snickra minsta sak.(det är el överallt i en kåk) JAG KAN KOPPLA IN EN JORDFELSBRYTARE och många mindre krångliga saker MEN jag har inte behörighet för det!!! därför avstår jag. Och det tycker jag alla ska göra som inte har behörighet.
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Tack.