Sågverk (mindre)

Såga golv med enkel utrustning.

36 inlägg 29477 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271265 Hej!

Tror att detta kan vara rätt forum för mina frågor. Min fru har önskat sig en sadelkammare i 50 årspresent vilket ju är bäst att ordna till. När Ivar drog fram tippade några skapliga granar och tallar i vår stora skog (dunge) på c:a 0,3 ha :) Nu har tankar på att använda så mycket eget virke som möjligt till sadelkammaren slagit rot i huvudet.

Själva poängen med det hela är känslan att bygga av eget material och handlar inte om att spara pengar. Material till golvåsar är redan sågade och upplagda för torkning. Sadelkammaren kommer att hålla de blygsamma måtten på c:a 2,3 x 2 m så det rör sig om c:a 4,5 m2 golv. Kammaren ska byggas i ena delen av ett skärmtak med väggar som redan finns.

Nu till mina frågor:
Ska jag välja gran eller fura till golvet? Det jag sågat hittills har varit tätvuxet rakt och fint så kvaliteten är god på båda sorter.

Fixar man att fräsa not för lös fjäder med en överhandsfräs?

Vilken tjocklek på planken behöver man. Det ska ju hålla men behöver inte vara tokstumt och knarrfritt. Åsarna kommer att hålla cc 600.

Skall tillägga att projektet innehåller en stor nöjesfaktor så stor arbetsinsats och att det är enklare att gå till sågen är taget i beräkning men inte beaktat ;)

För att ni ska förstå på vilken nivå det ligger så sågar jag med solosågens timmerjigg med egen linjal av två plankor. Blir förvånansvärt bra om man har vasst och är noga. Lite jobbigt för ryggen dock.

/Mats



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

skogshasse  
#271268 gör kammaren lite större om du har möjlighet låter lite trång när man kommer in med sadeln och allt annat som brukar hänga på väggarna finns det ingen som har en woodmizer på lagomt avstånd som du kan leja mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

Tosca  
#271269 Furugolv är att föredra slitagemässigt om man ska tro gammal kunskap, gran är det dessutom lättare att få stickor av.
Det går alldeles utmärkt att fräsa med överhandsfräsen.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#271271 Jag har erfart at minstamåttet på golvbrädor är 22 mm om det ska holla, men jag skulle gått upp til 28 - 30 mm var jag dig. Du ska ju fräsa not, och med 28 - 30 mm får du lite extra när du fräser och ett mycket stödigare golv. Skulle inte användt gran i golvet, där är det bäst med tall. Bästa golvbrädor får du om du sågar av stock som är jamntjock i hela längden.
Spännande projekt! Kom tilbaka med bilder och berätning om hur jobbet går! Det ser jag fram emot! :wink:

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271281 Oj! Här var det snabba svar:)

När det gäller storleken så är den given och även om den blir liten blir det ett lyft i jämförelse med lekstugan som används nu. Dock inte till sadlar men övrig utrustning.

Då får det bli fura till golvet och upp mot 30 mm.

Visst skulle man kunna leja men då går lite av känslan bort. Jag har ingenting att hyvla brädorna med än men har lite funderingar på att skaffa en lite mindre hyvel. Tanken är ju inte att göra några jättebreda kilformade golvbräder utan jag får väl göra dem lagom till den hyvel jag får tag på. Om brädorna håller ett snitt på 150 mm blir det c:a 15 st tvåmetersbrädor.

8349

Till höger om öppningen ska det bli en liten sadelkammare. Just nu är det bara vägg på framsidan. Det som är byggt hittills är är i stort sett bara spillvirke och återanvänd väggpanel. Vi byter panel på huset och det visade sig att panelbrädorna hade sågad yta även på baksidan. När man sågat bort det dåliga längst ner blir det perfekta brädor att återanvända. Ser nya ut efter lite falu rödfärg :) Lite jobbigt att dra spik men samtidigt väldigt roligt när brädorna får nytt liv. För hon som ska fylla 50 är det en extra tillfredsställelse att det är återanvänt material och bräder från egna träd. Takåsar och plåt är dock nytt.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

totte  
#271309 Om du inte vill/kan/hinner få tag på en hyvel så kan du hyra en golvslipmaskin och slipa ner de sågade brädorna på plats.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271321 Jo jag har faktiskt tänkt den tanken. Golvet kommer sannolikt aldrig att beträdas av någon barfotad så det är ju inte så jättenoga. Däremot är väl plankorna lite si och så i måtten så att det vore nog bra att få hyvla dom i rätt dimension. Det blir nog lite knepigt att få en fjäder att passa annars. Om inte annat så kan jag ta med plankorna till brorsan och få dom hyvlade hos han.

Vet inte om man skall sikta på en bättre begagnad hyvel eller köpa nytt. Gissar att man får bra mycket bättre kvalitet för samma pengar om köper begagnat. Frågan är bara vad man ska leta efter.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

totte  
#271324 Fjädern är väl inte nåt problem om du kör fräsen med anhållet konsekvent mot den blivande undersidan. Då får du hela skillnaden uppåt. Blir ju en del att slipa förstås.

Men en hygglig hyvel är ju förstås det bästa, i synnerhet om du tror att du får användning för den längre fram. Är tyvärr helt okunnig där så nån annan får komma med goda råd.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#271328 Om du inte snikrar en del så är en el-hyvel något som sedan endast tar upp plats! Vet jag av gott, och jag snikrar mycket! Har användt bandslipare på samma typ golv och det gick jättebra.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271468 Det finns ju alternativ till både nåt och färdighyvlade brädor :)
Kolla ungefär 20 min in i filmen. Om nu någon kan låta bli att kolla hela filmen.

/Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

totte  
#271476 Nej, det kunde man ju inte låta bli att titta på hela filmen. Mycket skickliga byggare, högst intressant och spännande att se.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#271481 Mycket intressant. Skickade lenken til min svärfar på 94! Han byggde sin sista "log-cabin" i en ålder av 85-86! Mycket skickligt gjord, men golvet skruvade vi.

Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

senmathal  
#271499 Inte dåligt med en svärfar på 94 som man kan skicka länkar till.

/Mats

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga golv med enkel utrustning.

ostnordväst  
#271503 magasin för spannmål golvades me två lager entum lagt så skarvarna kom om lott .vill man ha tunnare kan man använda 3/4 tum.

Användarvisningsbild

Re: Såga golv med enkel utrustning.

JensSkoog  
#271538
senmathal skrev:Inte dåligt med en svärfar på 94 som man kan skicka länkar till.

/Mats

Ja, han är på fötene och med i huvudet! Men han orkar inte med det grova timmeret nu, så han cyklar och holler sig i form på andra sett! :grin: Men, så jobbade han i timmerskogen i några år på förtiotalet. Det var ett hårdt liv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).