Grannen har fullt medvetet och på felaktiga premisser gett sken till skotare/grävare (på direkt fråga) att tillstånd fanns för arrangera en ny parkering för div. arb.fordon och att mellanlagra ca 60m3 massa/timmerhögar på vår mark under tiden de utför markarbeten på deras eget område.
När jag en vecka senare äntligen konfronterade dem "F2F" gav det inget då de försökte glida undan hela tiden, rättare sagt de erkände att de gjorde fel, tar gärna "ansvar" men godtar inget straff. Påpekar att om de hade frågat snällt på förhand hade de fått lov fast på vår befintliga arb.plats parkering/lagringsplats för timmer bara 100 meter längre bort på en fin grusväg istället för att trampa ned ny mark/träd för oss.
Till saken hör att släkten har tidigare tagit sig "friheter" på vår mark som ligger dem i fatet och jag anar att de trodde att de skulle komma undan även den här gången. Jag föreslog att timmer/massaveden skulle tillfalla oss som "ersättning för sveda och värk" och sedan går vi vidare utan "hard feeling". Även påpekat skriftligt och sakligt att detta går även att lösa juridiskt, så blir det "rättvist", om de hellre vill detta. Då ska även timmer/massavedshögarna bort o m g å e n d e och nya träd planteras. Inget svar än. Polisanmälning är trots allt absolut sista utväg, man ska inte slösa med skattepengar på sådant i onödan och man möts alltid igen om man bor längs samma väg.
Genuint nyfiken, finns det fler tips på "best-praxis", "gentlemen agreement" i dyl fall? Återigen, jag är inte ute efter "hämnd" eller att "djävlas" men kommer heller inte att vika ned mig eller lägga mig platt för att det är bekvämast. Fotnedsättning krävs. Detta var fult gjort och det kommer Ni inte undan med varken nu eller i framtiden, så Ni m å s t e skärpa er. Vi är knappast de första som träter om liknande och det är dumt att uppfinna hjulet på nytt om lösningar finns.