Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Outlander med problem

29 inlägg 31334 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Outlander med problem

hempa  
#264654 Jag har en Outlander 500 sen 3 år tillbaka som har gått c:a 500 tim. På den tiden har den förbrukat 2 framdäck, 4 drivremmar och en massa bensin.
Den tar c:a 5 lit/timme när den drar en Avestavagn med drivning (20 min av den timmen med lass i skogen resten vägkörning. )
Dessutom har styrservon pajat utan att säljaren vet varför.
Ska det vara så här eller finns det bättre alternativ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#264678 Själv har jag en "Potatis" 800 framför en Avesta 4,2. Min har gått drygt 300 timmar. En tank på 15 liter räcker för ca 2 dagars körning. Remmen ser fortfarande ut som ny. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

axwell  
#264701
hempa skrev:Inlägg av hempa » Idag, 12:17
Jag har en Outlander 500 sen 3 år tillbaka som har gått c:a 500 tim. På den tiden har den förbrukat 2 framdäck, 4 drivremmar och en massa bensin.
Den tar c:a 5 lit/timme när den drar en Avestavagn med drivning (20 min av den timmen med lass i skogen resten vägkörning. )
Dessutom har styrservon pajat utan att säljaren vet varför.
Ska det vara så här eller finns det bättre alternativ?

Blir stum av förvåning, pekfingret fungerar dock, 5lit/timme, antar att det är inkl. hydraulaggregatets förbrukning.
Håller du hög hastighet vid vägkörning och mest lågväxel utanför väg?

Har du förtroende för säljarens serviceverkstad?

Min ATV tycker jag drar massor av bensin men om den drog ens hälften så skulle jag inte ha den kvar.

Minitraktorn Yanmar på 18 hp drar under litern/h Diesel med en ATV-griplastarvagn bakom, ingen vagnsdrivning och mest kortare vägkörning.

Hoppas du får felet fixat.

Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#264704 Längre tunga transporter drar massor med bränsle. Men 5 liter/timma måste innebära fel på CDI:n.

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

hempa  
#264764 Nej hydraulmotorns förbrukning ligger utanför. Jag kör givetvis på högväxeln till och från skogen.
Jag har förklarat för säljaren att hjulingen stinker av bensin när jag kommer fulltankad till skogen och det börjar ruska lite men han kan inte se nåt fel. Jag inser att något är fel men det gör inte säljaren. Jag får hela tiden höra hur tungt det är att dra en tom boggievagn efter väg tillockmed. Är det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

axwell  
#264804 ATV brukar många gånger ha "elektrisk bensinkran", den här tätar inte som den skall göra.

Titta på oljan i motorn, hög nivå, luktar oljan bensin?

Kontakta generalagenten, den här representanten skulle jag inte lita på.

Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

Seb macahan  
#264848 Jag har en outlander 650. Hade förrut en xyz vagn. Körde i skogen 1tank 2-3dagar. Men alltid lågväxel när du drar. Tillochmed en liten lätt tippvagn så ska du köra på låg. Det står i manualen för maskinen. Det förklara dina rembyten och kanske bränsleåtgången också. Seriositet därimot, allt kan ju gå sönder. På min var det bara glapp i batterianslutningarna.

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

hempa  
#265272 Det lönar sig att vända sig till detta forum. Min återförsäljare har erbjudit mig att byta ut styrservon till halva kostnaden ( 1 år över garantitiden ) samt att modifiera variatorn och byta till en kraftigare rem som skall tåla lite tuffare tag. Nu kan man ju fråga sig om inte det skulle ha gjorts från början då jag köpte ATV:n och vagnen samtidigt. Återstår att se hur det blir med bränsleförbrukningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Outlander med problem

anersimyra  
#265275
hempa skrev:Det lönar sig att vända sig till detta forum. Min återförsäljare har erbjudit mig att byta ut styrservon till halva kostnaden ( 1 år över garantitiden ) samt att modifiera variatorn och byta till en kraftigare rem som skall tåla lite tuffare tag. Nu kan man ju fråga sig om inte det skulle ha gjorts från början då jag köpte ATV:n och vagnen samtidigt. Återstår att se hur det blir med bränsleförbrukningen.
En riktigt bra ÅF med andra ord, det hör inte till vanligheterna. Har du större hjul än original borde som sagt variatorn modifieras, tillslaget kommer dock bli hårdare, det kommer inte gå att smyga igång som med original. Å andra sidan, med originalvariator och tung last, ska man INTE, smyga igång. Man måste vara bestämd på gasen för att undvika slir, särskilt vid backning, alla ATV är obegripligt högt växlade på backen :???:

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

hempa  
#282312 Problemet med hög bränsleförbrukning är löst. Det var hål i tanken !!!. Under 3 års tid har jag åkt omkring och spillt ut flera hundra liter bensin. Det som återstår nu är att få ner värmen från avgasröret.
Insidan på vänster lår börjar bli genomstekt nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282318
hempa skrev:Problemet med hög bränsleförbrukning är löst. Det var hål i tanken !!!. Under 3 års tid har jag åkt omkring och spillt ut flera hundra liter bensin. Det som återstår nu är att få ner värmen från avgasröret.
Insidan på vänster lår börjar bli genomstekt nu.



Kan inte annat än skratta åt hål i tanken :lol:

Slipon sänker värmen

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

robertstoralund  
#282319 Hur är styrningen på din när du kör med vagn? Tycker min 650 xt styrar riktigt dåligt så fort man hänger på vagn eller kör med mycket i lådan bak! Eller kör ni med frontvikt??

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282320 Då har du ställt boggien fel, ställer du den rätt är den inte lätt i framändan

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

robertstoralund  
#282328 Tänkte på dumper kärran svårt att flytta boggien på den, hade suzuki 700 innan och fick lasta rejält innan styrförmågan försvann men på can am-en märks det utan last

Avatar Fallback

Re: Outlander med problem

skogsbonne  
#282357 Olika fjädrar, kan du inte ställa hårdheten på fjädrarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).