fre 03 jan 2014, 09:41#254377
Filmen om fällning i stormfälld skog är kanon, har kollat den många gånger så kaptekniken (v-skär osv) har jag nog klart för mig även om det tyvärr mest är teori. Men det är inga jätteträd och de ligger inte i spänn så vi pratar inte problem modell stormfälld skog.
Det jag känner mig osäker på är att bedömma risken för att de slår över. De flesta står i princip vinkelrätt upp så nej, jag – som är helt oerfaren på att kapa rotvältor – kan inte se vartåt vältan är på väg, 50/50.
Om den nu rör sig alls, de har ju legat några år så jag tänker att spänningar i rötter osv har minskat.
En hade fallit över vägen och jag var tvungen att kapa den vid roten för att få vägen framkomlig. Den rotvältan rörde sig inte ur fläcken så där återstår problemet att få omkull den. Tacksam för tips på det också.
Säkrast är ju givetvis att kapa en stocklängd ut. Det förutsätter ju dock att man har något att resa rotvältan inkl rotstocken med om man nu inte ska lämna rotstocken till att ruttna vilket känns fel.
Ett alternativ (om jag ger upp tanken på att ta rotstockarna till virke) är kanske att kapa 1,5 m ut. Då kan de ju inte slå över även om de tippar ner något. Risken då är väl snarare att roten slår tillbaka och man får se upp med rotänden som kommer farande uppåt?
Tippar de ner kanske man på något sätt kan använda 1,5m stumpen att wincsha upp rotvältan med efteråt?
1,5 m är ju lite behändigare än 4m.
Om/när de faller över eller tillbaka, brukar det gå fort eller kommer de långsamt?