sön 15 dec 2013, 22:09#250396
Vi har också en gammal ESAB Smashweld 180, vilken måste vara en av de vanligast förekommande modellerna, såg tom. en på bilprovningen för en liten tid sedan. På vårt ex, så funkar inte trådmatningen så bra vid kyla, då slangpaketet legat ihoprullat lång tid. Vi kommer att konvertera vår svets till EURO-kontakt, så att vi kan byta till ett standardiserade slangpaket av valfri längd och kvalitet.
Hur som helst, vi rekommenderar utbytbart slangpaket, samt 3 fas-anslutning. Det senare ger lägre belastning per proppsäkring, samt en jämnare svetsström. Vi kör med 0.8mm tråd och har klarat av förvånansvärt grova material. Bör dock kompletteras med en pinnsvets av invertertyp, gärna PFC kapabel.
Telwin-svetsen ovan är visserligen den som tar 1.0 mm tråd och levererar högst svetsström, fast med de goda erfarenheterna vi har av ESAB, så kanske den med max 0.8 mm tråd ändå räcker till?
Ref:
viewtopic.php?f=38&t=16745&start=45#p228362