tor 05 dec 2013, 19:20#248158Jag har köpt en manometer till att mäta trycket, är det bara att sätta på en snabbkoppling och köra på fullt tryck på den?
Mätaren går till 250kg så det börde väl racka till mot traktorn.
Verkstan
Tryck mätning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tor 05 dec 2013, 23:40#248223Sätt så långt rör/slang så du kan se den från förarplatsen, kanske tejpa den på bakrutan.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
lör 07 dec 2013, 16:43#248609Nu börjar jag förstå varför gripen inte fungerar som jag vill, mätte upp ca 100-120bar på ledningen. Det blir väl pump byte.
TS
lör 07 dec 2013, 17:00#248612Ok hur gör jag då?
Jag provade att sätta i några brickor ovan på fjädern till överströmmnings ventilen, men det blev inget bättre (möjligen lite skillnad)
Jag provade att sätta i några brickor ovan på fjädern till överströmmnings ventilen, men det blev inget bättre (möjligen lite skillnad)
TS
lör 07 dec 2013, 17:33#248622Nej felet har varit rätt länge, jag har 2st"traktorer" och gripen trycker lika dåligt på båda, så jag köpte en mätare för att kolla trycket.
Nu kopplade jag in mätaren ute vid gripen och fick detta resultat.
Jag kan ju inte vara säker på om det är pumpen eller hydralpaketet, men skulle kunna koppla in mätaren på styrningen och testa där också.
Nu kopplade jag in mätaren ute vid gripen och fick detta resultat.
Jag kan ju inte vara säker på om det är pumpen eller hydralpaketet, men skulle kunna koppla in mätaren på styrningen och testa där också.
TS
lör 07 dec 2013, 18:12#248632Kan vara i paketet troligtvis inte på traktorn, då du får samma symtom på båda. Prova och mät någon annan funktion, kolla överströmmaren i paketet, den kan lösa ut för tidigt det brukar höras på ljudet i paketet blir ett visslande/skrikande ljud när oljan tvingas genom ventilen.
lör 07 dec 2013, 18:19#248634Jag hör inget ljud från paketet när jag kör någon funktion i botten,
Jag har gjort kran och hydralsysten så jag har ingen strypning vad jag vet till gripen
Jag har gjort kran och hydralsysten så jag har ingen strypning vad jag vet till gripen
TS
mån 09 dec 2013, 18:57#249089Gör en T-koppling med hona och hane samt anslut mätaren med en slangstump så du kan se den hela tiden. Sätt T-kopplingen mellan traktorns tryckuttag och kranens tryckslang, så kan du kolla alla funktioner utan att springa och skruva slangar hit och dit.
Lyft och sticka har oftast egna tryckbegränsare, men sväng grip och stödben brukar kunna tala om traktorns kondition.
Lyft och sticka har oftast egna tryckbegränsare, men sväng grip och stödben brukar kunna tala om traktorns kondition.
mån 09 dec 2013, 20:12#249106Ok - När jag körde i helgen tyckte jag det lät kring paketet när jag körde rotatorn, ( den verkar vara strypt) får hoppas på överströmmnings ventilen.
Jag har ju gjort hela kranen + hydralsystemet, har köpt ett gammalt paket + monterat dit en pump, tank och filter, och kommer i håg att killen sa att jag kunde lägga i brickor vid överströmmen för att öka trycket.
Jag ska titta om jag har grejor så jag kan göra som du säger Åsa-nisse.
Jag har ju gjort hela kranen + hydralsystemet, har köpt ett gammalt paket + monterat dit en pump, tank och filter, och kommer i håg att killen sa att jag kunde lägga i brickor vid överströmmen för att öka trycket.
Jag ska titta om jag har grejor så jag kan göra som du säger Åsa-nisse.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).