#248049Vid underröjningen för gallring idag, så regnade det halva dagen. Husqvarnas nya blus
var inte tät. det rinner in i sömmarna. Dåligt till det priset.
Arbetskläder för skogen
Husqvarnas Gore Tex blus
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
#248153Personligen tycker jag Gore tex är överprisat. Som jag har sagt tidigare så har jag avverkat två par kängor pga av lera, så har jag inte mycket till övers för materialet.
Jag har läst på lite om det, & tydligen är det ett mycket mycket fin nät, som släpper igenom vattenånga men inte vattendroppar.
Kommer det in föroreningar (typ olja) eller små partiklar (typ damm) så slutar det fungera. Det kräver mycket vård, och återimpregnering.
Att ha det i ett så utsatt plagg som huggarblus är inte hållbart!
Jag har läst på lite om det, & tydligen är det ett mycket mycket fin nät, som släpper igenom vattenånga men inte vattendroppar.
Kommer det in föroreningar (typ olja) eller små partiklar (typ damm) så slutar det fungera. Det kräver mycket vård, och återimpregnering.
Att ha det i ett så utsatt plagg som huggarblus är inte hållbart!
...
#248179I rätt miljö och rätt aktivitet så tycker jag Gore-Tex fungerar bra...
Men att ha det i en huggarblus är nog dömt att misslyckas...
Men att ha det i en huggarblus är nog dömt att misslyckas...
#248188Säljaren här i stan sa att Gore-Tex inte klarar att dränera ut de mängder av ånga (svett) som bildas när när man hugger i skogen, det tror jag på.
Men den är snygg tycker jag..
Men den är snygg tycker jag..
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
#248213Ångtryck krävs för att Gore-Tex membranet skall fungera vid uttransport av fukt.
Det måste till en viss aktivitet för att det skall hända någonting men några större svettmängder klarar de flesta Gore-Tex-kombinationer inte av.
För mycket ventilation sänker ångtrycket och då är det ingen vits med Gore-Tex membranet
Ingen aktiv längdskidåkare skulle kunna uppskatta ett 3-skiktsställ,lika olämpligt vid skogsvård.
Passar bra vid promenader om yttertygen är anpassade.
Det måste till en viss aktivitet för att det skall hända någonting men några större svettmängder klarar de flesta Gore-Tex-kombinationer inte av.
För mycket ventilation sänker ångtrycket och då är det ingen vits med Gore-Tex membranet
Ingen aktiv längdskidåkare skulle kunna uppskatta ett 3-skiktsställ,lika olämpligt vid skogsvård.
Passar bra vid promenader om yttertygen är anpassade.
#248243När man är i skogen 5 - 7 dagar i veckan. så testar man ju lite olika kläder. Man vill ju ha så bra arbetskomfort som möjligt. Det är ju A och O . Både för säkerheten och välbefinnandet.
TS
#248776Är det skitväder försöker jag hellre ha med ombyten, har man blusar att byta med så behöver man inte köpa de dyraste heller. Har också märkt under åren att kläder gjorda för byggbranschen är riktigt bra till rätt ändamål, och mycket billigare än de som heter Fjällräven, Husqvarna, Lundhags osv...

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).