Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skotning med Ockelbo 8000 skoter

30 inlägg 30241 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Camwood  
#242713 Jag har tagit fram min Snöskoter Ockelbo 8000 dubbelbandare 1985 som har stått i ladan i 7 år!!!!!!!! Och nu ska den köras i vinter när ja ska avverka träd som står otillgängligt på bergsbranter o ja inte kommer åt me traktorer.Funderar på att uppgradera med en Yamaha viking fyrtaktare men ockelbon ska prövas först om den duger.Har skruvat lite och bytt vändhjul,variatorrem, batteri, bränslefilter, gummifjädrar, o bränsleslangar .O den går fint :grin: Jag återkommer med bilder, filmer och komentarer när ja kommer igång
Väntan på snön 2013 171.jpg

väntan på snön 2 2013 174.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Blivande snickare  
#242722 Så nu har du en lång väntan framför dig tills det kommer snö! :grin:

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

ulfgustav  
#242803 Hej
Ockelbo 8000 är en suverän dragare, dock så skall man planera skotvägarna noga, inga tvära svängar t.ex, samt att preparera skotvägarna, det tjänar man mycket på.
Har själv kört ut många hundra kubik både brännved och timmer massaved med dubbelbandare. Nött ut två st Aktiv, kör nu med en Ockelbo 8000 som jag är helnöjd med

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242814 Hur är svängradie på en Ockelbo 8000?

Jag körde själv med en Lynx 5900 GLX i många vintrar. Det gick riktigt bra om man förberedde sig som du säger ulfgustav men den hade stor svängradie.

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

axwell  
#242830
OAS-forests skrev:Jag körde själv med en Lynx 5900 GLX i många vintrar. Det gick riktigt bra om man förberedde sig som du säger ulfgustav men den hade stor svängradie.

I den jämförelsen är 5900 som en isprinsessa.
Rätt så vanligt att man modifierar den enkelverkande styrmeden med aggressivare styrstål.

Mycket värre att komma loss om den vill lägga sig på sidan, extremt stark dragare.

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Kse  
#242843
OAS-forests skrev:Hur är svängradie på en Ockelbo 8000? .

Obefintlig.

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242848 Kul med skoterbilder redan!
8000 är en praktisk och bra maskin, som nämnts är den
en smula svårstyrd men inget att oroa sig för om man
har bra stickvägar och slipper köra på skrå, för då går den
dit den vill och man kan inget göra åt det.
Fortsätt lägga ut bilder, gärna i den befintliga vedkörartråden:
viewtopic.php?f=21&t=12604

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

ulfgustav  
#242864 Godmorgon
Om man sitter som en "hösäck" på skotern då kan jag hålla med om att svängradien är dålig, men med lite körteknik så är det absolut inga problem förutom vid kinkigare skråkörning som slurfi påtalar.
Naturligtvis så har en enkel bandare bättre svängradie, men i stället så är den en mycket sämre dragare. Ockelbo 8000 är bygd för att vara arbetsmaskin med dess för och nackdelar

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

JensSkoog  
#242873 Blir spännande! Hoppas du får snön du väntar på snart! Är skotslädan(?) hembygge?

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Kse  
#242879
ulfgustav skrev:Godmorgon
Om man sitter som en "hösäck" på skotern då kan jag hålla med om att svängradien är dålig, men med lite körteknik så är det absolut inga problem förutom vid kinkigare skråkörning som slurfi påtalar.
Naturligtvis så har en enkel bandare bättre svängradie, men i stället så är den en mycket sämre dragare. Ockelbo 8000 är bygd för att vara arbetsmaskin med dess för och nackdelar


Ja du har säkert rätt, det är nog bara jag som inte kan köra.
Kan dock inte komma på nått som svänger sämre med min kör stil.

Men att 8000 är en ypperlig dragmaskin kan jag skriva under på, har prepparerat byns skidspår i 5 säsonger med en 8000, kört en hel del ved, flyttat älgtorn, en husvagn på medar och tom. kört älg på hösten.
Var en -89 vi hade och den hade ändå progressiv styrning men jag vet inte om det gjorde nån större skillnad.

Varför Slurfi gilla 8000 beror nog helt enkelt på att han kollat på det här klippet och insett potentialen, tyckte jag såg en mindre V8:a i ett hörn i garaget sist jag var förbi.
:lol:


Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242892 Hehe, ja så ska en 8000 se ut och låta.
Njo nog har man väl nån extra V8 för oförutsedda installationer
men jag lutar mer åt nåt Grizzly-liknande isf.

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

pasvik  
#242897 8000 drar veldig bra, og er kjøreveien lang er det fint med store lass. Selv synes jeg det er bedre scooter og lass går lett og smidig, synes scooter type wt, 5900 og b cat klarer det meste og har bra komfort.

Avatar Fallback

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

axwell  
#242927 [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FjfpBZoYo-I[/youtube]Så här beter den sig, skönt ljud.

Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Camwood  
#243015 Tala inte om cheva v8!!!! 😡 Har skruvat i två dagar med ny th-700 + knutkors+ ny flexplatta + ny startmotor på min cheva van och nu är ja less på cheva!!! Jag behöver byta toppackning på min BM 55 men det har inte blivit tid över för det :???: Nä för chevan använder jag varje dag och den måste funka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotning med Ockelbo 8000 skoter

Camwood  
#243018
JensSkoog skrev:Blir spännande! Hoppas du får snön du väntar på snart! Är skotslädan(?) hembygge?

Nä !! men ja vet inte vad det är för märke , Jag köpte den beg, för 2500 kr ink. Och det är en ganska vanlig konstruktion för timmerdoningar,

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).