Motorsåg och handhållet

Stihl FS250 centrifugalkoppling

10 inlägg 6083 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS250 centrifugalkoppling

Huskyman  
#236121 Centrfugalkopplingen på min Stihl FS 250 (röjsåg) hänger sig och låser sig i "utfällt läge". Jag blir inte klok på konstruktionen. Topplattan på kopplingen verkar klämma åt de två rörliga delarna som åker ut när man gasar. Så de fastnar i utfällt läge och går inte tillbaka. Nån som har råkat ut för detta?
Lättar jag på de två bultarna går delarna in igen. Men hur undviker jag problemet?
Känns som en konstruktionsmiss......



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Nonkan  
#236138 Det är inte den ena av fjädrarna som är av då?

Konstruktionsmiss är nog lite att ta i, det är en väl fungerande kopplingstyp som används på de flesta av Stihls röjare.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

JensSkoog  
#236139 Hur många timmar har den i drift, ungefär?

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

totte  
#236141 Har du haft isär den och rengjort ordentligt?

Avatar Fallback

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Brumsten  
#236153 Hej, det är troligen hylsorna i kopplingvikterna som rostat fast i vikterna.
Knacka ur hylsorna och slipa dom lätt med smärgelduk och smörj in dom innan återmontering.
Det är ett vanligt fel på denna typ av kopplingar.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Huskyman  
#236162 Brumsten! Det var precis det jag ville få bekräftat! Misstänkte det. Hylsorna i vikterna sitter som berget.
Är det bara att knacka ur dom åt vilket håll? Jag var och knackade på dem, men de satt stenhårt.
Förmodar att de skall knackas ur nedåt (om man tittar på kopplingen uppifrån)...
Göran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Brumsten  
#236173 Hej, det går bra åt vilket håll som helst.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

totte  
#236174 Spraya med 5-56 eller nåt sånt eller lägg dom i en burk med diesel, lacknafta eller nåt över natt. Hjälper det inte så värm, inte för mycket men 100 grader så vatten fräser.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Huskyman  
#236183 Jag testar och återkommer med hur det gick. Stort tack för bra råd. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS250 centrifugalkoppling

Huskyman  
#238643 Knackade ut hylsorna i centrifugalkopplingen. Jädrar vad de satt fast!!!! Rejält fastrostade. Men efter idogt bankande och puts med våtslippapper och aningen smörjning så blev den som ny.
Tack Brumsten för kanonråd. :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).