Skördare

Dålig ork i H8

20 inlägg 12342 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig ork i H8

bodaedet  
#229392 H8 dör ut när man kapar eller kör matarhjulen i grov skog. Man får sitta och hålla foten beredd på stopp pedalen så att den får hämta sig. Har nya bränsle och luftfilter i, och trycken kollade och justerade på hydrauliken.
Hade samma problem i vintras, då var det dieselpumpen och en spridare som var kass. Tycker nog att en pump skulle hålla längre, spridare har jag liten tro på då tomgången är jämn och fin. Kan tillägga att det inte har varit någon luft i systemet vid något tillfälle.
Maskinen är en 2007 steg tvåa med D4.
Nån som har några tips.

/Pär



   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig ork i H8

Per S  
#229393 Kolla så du får fram tillräckligt med diesel till filtret, det kan vara skit i bränslet från tanken. Har haft samma problem på våran skördare. Den går hur fint som hellst obelastad och med lättare belastning men när det gick lite tyngre fick den inte tillräckligt med diesel pga skit i en "banjokoppling".

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

machonisti  
#229395 Hittade en tillverkningrest i en bränsleslang. En tunn taggig metallremsa ca 3 cm. Den samlade skit som släppte ibland. Bytte filter och kollade allt annat innan endast slangbiten var kvar då kom den fram.

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

bodaedet  
#229397 Fram till filtren är det ok, ingen luft samlas i systemet,(det borde det väl bli om det är skit på vägen dit) Kollade silen i matarpumpen och det var inte mycket skit där inte.
Det sitter en effekt box på maskinen, ska koppla bort den till morgonen, i fall det är den som spökar.
Får köra dit skotaren och börja blåsa ledningar om inget annat hjälper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig ork i H8

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229409 Den elektriska bränslekranen som skall bryta om det börjar brinna har spökat förr...En ide?

Avatar Fallback

Re: Dålig ork i H8

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229410 borde dock inte vara de symtomen?

Avatar Fallback

Re: Dålig ork i H8

Tosca  
#229412 Har du banjo ut ur tanken, det behövs inte många barr för att strypa flödet i en sådan?

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

Fredrik Reuter  
#229423 Hej.
Den har alltså inte varit såhär under våren i grov skog? Är det typ över .20 du menar med grov skog och vilket arbetsvarv har du påan?

Vi hörs!

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

bodaedet  
#229428 Har inte varit så förut. Blev ingen skillnad med bortkopplad effektbox heller. Nu är han slö så fort det behövs lite flöde, behöver inte vara särskilt grovt. Lutar mer och mer åt en spridare, ska kolla senare. Tackar för hjälpen så länge.
/Pär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

Lindqvist  
#229432 Jag hade facktiskt lite likadant men på min ÖSA då var det primärbränslepumpen den som också brukar vara handpumpen i rosk i backventilerna som gjorde att den pumpa för dåligt for bara fram ock tillbaka vet inte hur ny grej du har men om det finns handpump öppna den. Kommer det bra tryck när du luftar bränslefiltren lång eller kort stråle ur luftskruven.

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

bodaedet  
#229437 Bra tryck fram till filtrena. Blev marginel skillnad på tomgången när jag lossade röret på spridare nr 1. Sitter och väntar på en nu. Håller tummarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dålig ork i H8

DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229439 Hej,

På vår ÖSA260 hade vi också problem med "orken" vid matning och kapning. Det visade sig bero på att katalysatorn var i princip igensatt, så när det blev mycket avgaser vid hög belastning så blev det motstånd för motorn. När vi rengjort katalysatorn så gick den som en klocka och orkade utan problem.

Ett symptom vi hade var att det rök ganska mörkt från den när man belastade. Det gör det inte längre. Så kolla att den har "fria luftvägar" även på den sidan... :)

Mvh
DaPe

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

bodaedet  
#229453 Tackar för tipset. Har testat med raka rör men får samma symtom. Blev lite bättre med ny spridare, men inte bra. Ger mig f-n på att det är dieselpumpen igen. Hade exakt samma problem då som nu, sen gav den bara upp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

machonisti  
#229454 Drar mig till minnes att en del dieselpumpar inte mår bra av vårt moderna bränsle, speciellt vinterdieseln skulle ha dåliga smörjande egenskaper. Hört om dem som tillsätter en skvätt 2 taktsolja i dieseln ibland.

PS bara hörsägen inte varit med om det själv!

Användarvisningsbild

Re: Dålig ork i H8

bodaedet  
#229455
machonisti skrev:Drar mig till minnes att en del dieselpumpar inte mår bra av vårt moderna bränsle, speciellt vinterdieseln skulle ha dåliga smörjande egenskaper. Hört om dem som tillsätter en skvätt 2 taktsolja i dieseln ibland.

PS bara hörsägen inte varit med om det själv!

Jo det har man ju hört, har även hört att pumparna som sitter på steg tvåan har lite blandad kvalitet, men lite mer än drygt 1000 Tim vill man ju ha.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).