Traktorer och processorer

MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

5 inlägg 6151 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

MrPlow  
#217246 Vi har precis blivit med en Weimer 5 ton och tänkte ha den bakom vår Massey Ferguson 240.

Bak på traktorn finns ett tipputtag (som vi hade tänkt använda ihop med en extra retur) men denna kräver att armarna åker upp först... Så det fungerade inte.

Vi har en lastare kopplat och det funkar ju att spärra spaken och använda två uttag från det blocket (tryck+retur).

Men vi har också fått förslag med serienippel (men det är väl bättre för fasta installationer) eller väljarventil direkt på pumpen.

Jag antar att det finns fler här som har haft samma problem?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

traktorz  
#217268 Idealiskt vore förstås om du haft ett dubbeluttag, för både flöde och retur. Om du nu dessutom utesluter möjligheten att bygga vidare på att använda enkeluttaget, så måste du istället dirigera om flödet från lastaren till ett nytt dubbeluttag.

Det kan vara bra att kolla upp vilket systemtryck du har idag med lastaren, och använda samma i ventilpaketet hos vagnen, typ 16 MPa hos lastarens PRV (pressure relief valve).

Smartast är nog att omändra ventilpaketet för lastaren för ett vidareflöde (power beyond port) till extrauttaget för vagnen. Då kan du alltid använda lastaren oberoende av om du har vagnens hydraulik inkopplad eller inte. Kanske är det samma som ditt förslag med serienippeln.

Avatar Fallback

Re: MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

Brickan  
#217360
MrPlow skrev:Vi har precis blivit med en Weimer 5 ton<...>
Du får gärna berätta om dina erfarenheter av Weimers 5-tons vagn när du väl kommit igång. Jag söker vagn i samma storlek och den är en kandidat. Gärna bilder också förstås...

Avatar Fallback

Re: MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

Rasmus carlsson  
#217621 anvend en son här till lastan och hydralutag http://www.oie.se/Produkt/hyd-locksvent ... -(500-3068)

Avatar Fallback

Re: MF 240 + huggarvagn: Hur koppla hudraul?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218420
Brickan skrev:
MrPlow skrev:Vi har precis blivit med en Weimer 5 ton<...>
Du får gärna berätta om dina erfarenheter av Weimers 5-tons vagn när du väl kommit igång. Jag söker vagn i samma storlek och den är en kandidat. Gärna bilder också förstås...


Jag har kört Weimer 5-ton hos en kompis, den är smidig och rätt så stor
kran för att vara den storleken på kärra. På den är det ramstyrning och
vinsch, styrning ska man ha tycker jag. Däremot lossna kranen ifrån drag-
bommen och la sig mot traktordäcket, det kanske är rejälare fastsatt nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).