Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Elmia Wood 1973

9 inlägg 7689 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elmia Wood 1973

rocky  
#191064


Nostalgi :surp:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

totte  
#191083 Ja sannerligen, det var en nostalgitripp. Dom där gick i skogarna när jag var aktiv på 70-talet. Mycket kul att se, tackar!

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

machonisti  
#191086 Jag blir euforisk av detta.


Farsans Lokomo var mitt första träningsredskap i denhär branschen. Mitten av 80 talet var lokomon i det skicket att en ungdom kunde träna in tekniken. Långsam hydraulik 6 spakssystem, men ändå var det svårt att träffa högarna.

Min farbror körde skördaren en Lokomo 928 liknande ÖSAn på klippet, en hel jäkla fabrik som åkte till skogs. Det krävdes motor i basmaskin och en till aggregatet och så samlade man med sig virket en bit.

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

Mäki  
#191110 Det var inte så ensamt i skogen på den tiden. Såg att i maskinen som syns ca 10 min in i filmen så är dom två förare en som plockar upp dom fällda stammarna och en som apterar och kapar upp stammarna. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

machonisti  
#191119 Ensamt var det knappast, som jag minns slutet 70 och in på 80 talet fällde 2 man träden i viss riktning. Sedan kom den dåtida ultimata utvecklingen på 25 ton tomvikt 928:an och lastade hela träd i apteringsaggregatet.

En skotare körde undan sedan skulle det mätas. Mitt första högavlönade arbete var att längda och märka stockar.

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

loppan  
#191127 Tjusig H 12a som gräver rejält skogsdike.I dag hade det nog närapå vart fängelse för ett sådant.

Avatar Fallback

Re: Elmia Wood 1973

halleby  
#191176 9 år och fick följa med pappa på Elmia. Stor upplevelse!!!

Avatar Fallback

Re: Elmia Wood 1973

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191200 Kul film!
Trodde först det blivit moderniserat i den senaste säsongen av Axmen tills jag såg i rubriken att det var grejer för den svenska marknaden från 1973 8)


Såg att uppladdaren även hade en "nyare" film från Elmia:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qQPEeFXsUok[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Elmia Wood 1973

machonisti  
#191233 Modern Axmen

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).