Skördare

vilken svivel är bäst?

5 inlägg 3264 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken svivel är bäst?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#178999 Vilket märke på svivlar använder ni??
jag har bara indexator 1" å 1 1/⁴" men tycker att dom börjar läcka väl fort. Tidigast på trycksidan såklart..



   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken svivel är bäst?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#179001 Va på hydroscand förra veckan, såg då att dom sålde den nya modellen som sitter på komatsu, å dom sa att den va bättre än gamla indexator..

Användarvisningsbild

Re: vilken svivel är bäst?

finskpinne  
#179046 Jag kör också med indexator, men är inte imponerad av hållbarheten. Blir ganska ofta man får täta upp dom...

Har tänkt prova en modell som Nisula tillverkar. Har inte fått nåt pris ännu men jag skulle gissa att dom är billigare än Indexator.

Avatar Fallback

Re: vilken svivel är bäst?

ulfgustav  
#179066 Manuli har kommit med en smart och kompakt lösning på svivel, den säljs i sverige av AMAB Hydraul
Kompaktare och biligare än konventionella svivlar

Användarvisningsbild

Re: vilken svivel är bäst?

finskpinne  
#179081 Att Manulis svivel skulle vara billigare är väl inte helt och hållet sant, inte i alla lägen iaf. Tänk dig att du just bytt ut en slang som har nötts sönder, och den har svivelkoppling i ena änden. Den är ju då dyrare än en vanlig koppling. Tänk då om slangen går sönder om ett par veckor igen, då måste man ju köpa en ny svivelkoppling igen. Visst, detta händer ju inte så ofta men olyckan kan alltid vara framme eller så kan det bli ett hål på slangen p.g.a tillverkningsfel. Men å andra sidan så kan man ju alltid kapa loss kopplingarna och använda dom igen på den nya slangen, det brukar jag nog göra om på dom stora slangarna...

Men Manulis svivelkopplingar ser ju åtminstone väldigt korta och kompakta ut, stort plus för det!! Vanliga svivlar blir ju väldigt långa och klumpiga... Nisulas 1" svivel är 88mm lång och 50 mm grov. Indexators vet jag inte exakta mått på men jag har för mig att dom är ännu större.

Bra att det kommer nya grejer på marknaden... En sorts koppling som jag skulle vilja ha är någon sorts snabbkoppling som man kan ha vid alla ventilbord, det är ju alltid så trångt att skruva vid ventilbordena. Visst finns det snabbkopplingar av många olika slag men inga som riktigt har någon bra hållbarhet, och inte heller något trevligt pris...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).