Gallring

Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

6 inlägg 5740 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

nalle34  
#173997 Vad är mest lönsamt vid första gallring att ta ut. Priserna på grot och bränleved är ju ganska höga plus man får mer uttag i skogen och mer inkomster. Viss nackdel kan ju vara kanse lägre tillväxt sen?. Ska träffa inspecktorn på torsdag och gå i genom fem års planen på skogen!! Har ett parti som är ca. en hektar röjd skog som består av 70% tall och sen gran, björk och lite al. Ålder ca.30år bröst höjd diameter 7-14cm. Är osäker på höjden. Ligger pricis vid vägen plus det finns ett bestånd som jag tänkte förberedda för kallhygge och göra en timmer ställning på (är ca. 85år och nästa bara tall på, är ca. 2.5 hektar)

Visa påstår ju man får bättre lönsamhet vid bränleved uttag på första gallring även vid en välsköt och röjd skog. Någon som vet hur det ligger till och kan ge en pris bild på ett bestånd ska se ut för vara lönsamt och hur en kalkyl på vad dom olika lite allmänt ger. Tror ni det går få någon lönsamhet på ett så litet objekt?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

Camwood  
#173998 Om du hugger och kör ut virket så :roll: visst är det lönsamt du slipper betala på gymet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174002 nalle; kan du säga var någonstans du har skogen?

Avatar Fallback

Re: Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

nalle34  
#174004 I nyköpings trakten så vi har nära till värmeverket i norrköping och nyköping. Så många här omkring har ganska nära till förbrukaren av flis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174005 Då finns nog andra som kan ge dig bättre information.

Jag brukar inte sätta bort förstagallringar, de brukar jag försöka göra själv, uttaget blir ved.
Tror att huggningskostnaden för en entreprenör kan vara 200 kr/m3f, då blir det inte mycket kvar till markägaren. Kanske är bättre om de får ta ut bränslesortiment direkt.

Den andra huggningen, att ställa timmerskärm, torde ge ett bra netto. Huggningen borde bli billig (60kr/m3fub) och beroende på virkesförråde så kan det ge 50000-100000 kr(ha netto.

Avatar Fallback

Re: Grot utag, bränsleved vs masa ved uttag

nalle34  
#174009 Tack för svaret OAS forest. Här omkring i trakterna brukar endel strunta i att ta ut massaved och i stället ta ut bränleved p.g.a. närmare till värme verken och en del påstår lönsammare? Då talar jag vällsköta bestånd endå i första gallring. Titta i länken, gäller viseligen björk men ger en tanke ställare om det är lönsamt ta ut massaved i första gallringen? http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/0 ... rt_248.pdf

Då borde det vara värt och lönsmt att leja ut det med timmerställning och få vinst endå. p.s. har tillräkligt med ved efter vinterns arbete. (40 m3 ved björkved)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).