mån 12 mar 2012, 11:10#165762Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Det ger ekvationerna y=28,9x+737,65 med kran och y=28,9x+823,28 när man ställer av den Y=kostnad per vända och x= transportavstånd i km
17,04+0,67x=17,86+0,63x ger 0,4x=0,82 ger x=2,05 Alltså går break eaven vid 2,05km transport avstånd!
Varför ställer inte fler av kranen efter lastning? Förstår att det bygger på att men ska till samma plats igen och det ska stämma vid skiftbyte mm,
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qK0E-DDLqrA[/youtube]
Logistik, Transport
Ställa kranen med timmerbil
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 12 mar 2012, 17:05#165796Sen kostar en avställare av den där typen på filmen ca 200 000 också. I vissa områden där den typen av körning där det är lämpligt med avställare har dom flesta det.
mån 12 mar 2012, 18:19#165812
Tillbaks till skolbänken! Man kör inte in 10 min arbete på 2 km!
Ska man sen ställa upp en kalkyl så bör varje del specificeras så att man kan följa varifrån siffrorna kommer och hur de påverkar utfallet. Dessutom måste man ha med inköp, ränta, avskrivning, underhåll och i detta fall även den verkliga viktbesparingen, extra transporter för att hämta kranen och pris på detta.
stihl91 skrev:Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Det ger ekvationerna y=28,9x+737,65 med kran och y=28,9x+823,28 när man ställer av den Y=kostnad per vända och x= transportavstånd i km
17,04+0,67x=17,86+0,63x ger 0,4x=0,82 ger x=2,05 Alltså går break eaven vid 2,05km transport avstånd!
Varför ställer inte fler av kranen efter lastning? Förstår att det bygger på att men ska till samma plats igen och det ska stämma vid skiftbyte mm,
Ska man sen ställa upp en kalkyl så bör varje del specificeras så att man kan följa varifrån siffrorna kommer och hur de påverkar utfallet. Dessutom måste man ha med inköp, ränta, avskrivning, underhåll och i detta fall även den verkliga viktbesparingen, extra transporter för att hämta kranen och pris på detta.
Assumption is the mother of all fuck ups...
mån 12 mar 2012, 18:28#165816Har en känsla av att om åkaren kunde tjäna så lite som en femito öring extra på att ta av kran så hade den åkt av direkt,så pressade är priserna i skogen.
Och hur kul är det med frusna hydraulkopplingar mitt i vintern?
Den krankonsollen som är i videon väger troligen mer än en vanlig konsoll så nettot kan ifrågasättas.
Den krankonsollen som är i videon väger troligen mer än en vanlig konsoll så nettot kan ifrågasättas.
Inpediment är till för att övervinnas.
mån 12 mar 2012, 18:47#165820
Givetvis. Jag har också känslan av att åkare är vana vid att räkna på olika alternativ. Bilen blir säkert lättare, skulle tippa på 1 - 1,5 ton. Men som du säger, frusna kopplingar, isigt och jävligt, bilen glider, snö upp till knäna... Kör man igen det?
Dessutom ser det inte helt ofarligt ut att manövrera kranen som han gör.
loppan skrev:Har en känsla av att om åkaren kunde tjäna så lite som en femito öring extra på att ta av kran så hade den åkt av direkt,så pressade är priserna i skogen.
Givetvis. Jag har också känslan av att åkare är vana vid att räkna på olika alternativ. Bilen blir säkert lättare, skulle tippa på 1 - 1,5 ton. Men som du säger, frusna kopplingar, isigt och jävligt, bilen glider, snö upp till knäna... Kör man igen det?
Dessutom ser det inte helt ofarligt ut att manövrera kranen som han gör.
mån 12 mar 2012, 19:30#165829
Nej sant det gör man inte, kommatecknet hoppade fel ett snäpp. Givetvis är det räknat med inköp ränta avskrivning terminaltider garage löner 3334 utnyttjade timmar per år mm vad trodde du?
Skogstomte skrev:stihl91 skrev:Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Nej sant det gör man inte, kommatecknet hoppade fel ett snäpp. Givetvis är det räknat med inköp ränta avskrivning terminaltider garage löner 3334 utnyttjade timmar per år mm vad trodde du?
TS
mån 12 mar 2012, 19:41#165833
Ok.
Men kan du inte redovisa detta var för sig så kan man räkna efter sina egna förutsättningar? Nu kommer det en drös med siffror från någonstans och man vet inte vad som är vad. Därför undrade jag.
stihl91 skrev:Skogstomte skrev:stihl91 skrev:Vi räknade lite på skolan ställa kranen mot köra kranen på. Vi räknade 10 min extra tid per vända för avställ påställ av kranen och att man då får med sig 2.8m3fub mer per vända.
Ok.
Men kan du inte redovisa detta var för sig så kan man räkna efter sina egna förutsättningar? Nu kommer det en drös med siffror från någonstans och man vet inte vad som är vad. Därför undrade jag.
mån 12 mar 2012, 19:46#165834Det är jäkligt mycke att skriva så det orkar jag inte men om det är någon som är intresserad så kan ni pma er mejladress så skickar jag ett Excel dokument.
Är det ingen på forumet som kör timmerbil som brukar ställa av sin kran?
Är det ingen på forumet som kör timmerbil som brukar ställa av sin kran?
TS
mån 12 mar 2012, 19:52#165835Här är det nog inte många som kör med kranen på utan den åker nog av ganska snabbt.
Däremot så försöker dom passa in avtagningen med lagstadgade pauser så det blir så lite stå tid som möjligt.
Så jag tror nog det löns att ta av kranen.
Däremot så försöker dom passa in avtagningen med lagstadgade pauser så det blir så lite stå tid som möjligt.
Så jag tror nog det löns att ta av kranen.
Jag valde en gång skogen nu är jag fast...........
mån 12 mar 2012, 19:55#165838Ta av kranen har alltid lönat sig. Sen finns det skäl till varför man inte tar av den. Så har det varit länge.
mån 12 mar 2012, 20:06#165843Här i norr ställer nästan alla av kranen, går snabbt å enkelt.Och den lilla extra vikt kranen ger för draget behövs till 99% bara efter skogsvägarna.
Kör Ecolog 560D med LM 5000D och när de behövs Rottne F15D ALS-T

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).