Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Wiretrassel Starkran

4 inlägg 3161 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Wiretrassel Starkran

Fagertofta  
#130269 Hi! Bytte till ny wire (40 m) till min Starkran. Tidigare var wiren ca 25 m. När all wire är utdragen och skall lunnas in trasslar upprullningen. Först funkar upprullning på trumman men det verkar som wirefördelningen "stannar" efter ca 20 m varvid wiren bygger för högt på samma ställe och klämmer wiren i spelet. Ok, jag kan styra wiren vid lunning med handen men då ser jag inte hur stocken uppför sig på marken. Att styra med handen och titta åt annat håll är inte hälsosamt för handen för klämrisken...är det någon annan som har detta problem och vad kan jag göra åt det?
/fagertofta



   TS
Användarvisningsbild

Re: Wiretrassel Starkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130320 Jag har kört en heldel med wirekran och inte haft något trassel så något rakt svar kan jag inte ge men en bild hur wiren är dragen kanske skulle ge upphov av något tips.

Avatar Fallback

Re: Wiretrassel Starkran

Fagertofta  
#130544 Hej. Jag löste trasslande Starkran igår efter tips från Sonnys. Kollade balken som spelet står på vilken måste vara rak (d.v.s odeformerad) för att linan skall gå bra på trumman. Jag satte distanser på ca 3 mm under innersta fästet på trumman varvid trumman tiltar bakåt och spelet drar jämt igen! Lyfter man stockar utan stödbenen nera med balken med trumman böja sig lite, även om balken vilar på stockakärrans axel...
/fagertofta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Wiretrassel Starkran

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130564 Bra att det löste sig!
Trodde inte att det var så känsligt så att 3 mm räcker men nu har jag också lärt mig något.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).