Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

32 inlägg 17726 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#125711 Hej.
jag har en liten "timmervagn" med manuell vinsch och tänkte att skaffa elvinsch. Då tänkte jag det kunde vara bra med en trådlöst styrd.
Men funkar det bra?
Ska man ändå springa tillbaka till vagnen för att ta bort frikopplingen, så har man ju ändå ingen användning av den trådlösa?
Eller tänker jag fel hur man arbetar med den?
När har man nytta av trådlös?
Mvh Sinkro63



   TS
Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

zeetorg  
#125712 Jo visst måste du följa med och koppla loss.

Fördelen är ju när du kör fast eller använder ett brytblock så slipper du springa fram och tillbaka om du är själv.
Det går ju även lite fortare genom att du kan börja vinscha direkt då du kopplat.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125720 JAg köpte trådlös till vinschen på vagnen, å med den får man gå fram å tillbaka för att frikoppla JA! MEN, när man går där bredvid stocken å kan hjälpa till att lyfta eller dra den runt ev hinder så har den betalt sej flera gånger om... MEN störst nytta som ja ser det, är när man vinschat in stocken å upp på vagnen, typ rotändan, då kan man sänka ner samtidigt som du kanske trycker till stocken till det läge du vill ha den, sen vinschar man ut viren en aning å kopplar om saxen på mitten på stocken å sen lyfter man ombord toppändan så att säga å där har man vinsten anser jag, å jag skulle INTE vilja va utan dom grejjerna... köpte vinshen på clas ohlsons å en "trådlös" på fritids depån, även om ja inte rekomenderar att köpa därifrån för dom va så JÄVLA sega å få iväg grejjerna!!!

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#125740
zeetorg skrev:J
Det går ju även lite fortare genom att du kan börja vinscha direkt då du kopplat.


menar du att du kan börja vinscha direkt när du har satt dit saxen utan att gå tillbaka till kärran?
Mvh Sinkro63

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Si63  
#125741
nutte skrev:JAg köpte trådlös till vinschen på vagnen, å med den får man gå fram å tillbaka för att frikoppla JA! MEN, när man går där bredvid stocken å kan hjälpa till att lyfta eller dra den runt ev hinder så har den betalt sej flera gånger om... MEN störst nytta som ja ser det, är när man vinschat in stocken å upp på vagnen, typ rotändan, då kan man sänka ner samtidigt som du kanske trycker till stocken till det läge du vill ha den, sen vinschar man ut viren en aning å kopplar om saxen på mitten på stocken å sen lyfter man ombord toppändan så att säga å där har man vinsten anser jag, å jag skulle INTE vilja va utan dom grejjerna... köpte vinshen på clas ohlsons å en "trådlös" på fritids depån, även om ja inte rekomenderar att köpa därifrån för dom va så JÄVLA sega å få iväg grejjerna!!!


Denna , Elvinsch 12 V LDW3000-A, tänkte jag köpa: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156764308
och sedan äventuellt en seperat trådlös fjärris.
Mvh Sinkro63

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Kjell S  
#125747 Köpte trådlös till ClaesO vinschen via blocket i julas för halva priset. Samma som är till de flesta huggarvagnarna.

http://www.elnu.se/index.php?direkt=17&produktid=170007

Funkar bra mycket bättre att vara med o styra vid invinschningen!
Det blir nog en hel del mindre spring totalt ändå...

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125749
Kjell S skrev:Köpte trådlös till ClaesO vinschen via blocket i julas för halva priset. Samma som är till de flesta huggarvagnarna.

http://www.elnu.se/index.php?direkt=17&produktid=170007

Funkar bra mycket bättre att vara med o styra vid invinschningen!
Det blir nog en hel del mindre spring totalt ändå...


De är den radiostyrningen jag har åxå, värd varenda krona... Å clas vinschen orkar dra på bra stora stockar sen hur länge den håller är en annan femma, men den dan den sorgen;)

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125750
Sinkro63 skrev:
nutte skrev:JAg köpte trådlös till vinschen på vagnen, å med den får man gå fram å tillbaka för att frikoppla JA! MEN, när man går där bredvid stocken å kan hjälpa till att lyfta eller dra den runt ev hinder så har den betalt sej flera gånger om... MEN störst nytta som ja ser det, är när man vinschat in stocken å upp på vagnen, typ rotändan, då kan man sänka ner samtidigt som du kanske trycker till stocken till det läge du vill ha den, sen vinschar man ut viren en aning å kopplar om saxen på mitten på stocken å sen lyfter man ombord toppändan så att säga å där har man vinsten anser jag, å jag skulle INTE vilja va utan dom grejjerna... köpte vinshen på clas ohlsons å en "trådlös" på fritids depån, även om ja inte rekomenderar att köpa därifrån för dom va så JÄVLA sega å få iväg grejjerna!!!


Denna , Elvinsch 12 V LDW3000-A, tänkte jag köpa: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156764308
och sedan äventuellt en seperat trådlös fjärris.
Mvh Sinkro63



Det är den vinshen ja har kompletterad med radiostyrningen, då går det att köra me reglaget som hör till vinschen ifall batteriet i sändaren tar slut x.vis...

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

axwell  
#125756
Sinkro63 skrev:Denna , Elvinsch 12 V LDW3000-A, tänkte jag köpa: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156764308
och sedan äventuellt en seperat trådlös fjärris.
Mvh Sinkro63


Just den vinschen från Clas använder jag, köpte den för några år sedan men började använda detta exemplar permanent för ett år sedan.
Redan första dagen klättrade wiren över trumgaveln, grinden var inte centrerad, krävde modifiering.

Även radiostyrningen är från Clas (tele-radio ?), satte mottagren framför kylaren på minitraktorn men räckvidden blev osäker då motorn var igång, nu sitter den längre bak men lite för nära generatorn.
Originalbatteriet sitter fortfarande i sändaren efter 3-5 års användning.

Vet inte om Clas fortfarande säljer radiostyrningen.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

zeetorg  
#125757
Sinkro63 skrev:
zeetorg skrev:J
Det går ju även lite fortare genom att du kan börja vinscha direkt då du kopplat.


menar du att du kan börja vinscha direkt när du har satt dit saxen utan att gå tillbaka till kärran?
Mvh Sinkro63



Ja, det borde väl bara vara att trycka på fjärrkontrollen...
Förutsatt att det är mottagning mellan enheterna förståss.

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Kjell S  
#125758 Beroende på om man vinschat eller frinavat ut den....

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

axwell  
#125760
zeetorg skrev:Ja, det borde väl bara vara att trycka på fjärrkontrollen...
Förutsatt att det är mottagning mellan enheterna förståss.


Tyvärr, det klarar inte min.
Normalt frikopplar man trumman, drar iväg och fäster lunningssaxen i timmerstocken, återvänder till vinschen, lägger till kopplingen, kollar att den kuggat i, vinschar in med fjärren eller manöverknappen.
Om stocken behöver hjälp vid hinder kan man tack vare fjärren på plats styra stocken manuellt och samtidigt påverka invinschningen.
Långt ifrån varje stock behöver handhjälp så det är inget stort problem.

Alternativet är att backa ut wiren med fjärren men det tar mycket längre tid än att gå extrastegen.

Avatar Fallback

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

zeetorg  
#125764 Jag måste erkänna att jag var lite snabb där. :oops:
Så funkar ju min fyrhjulingsvinsch också...

Blandade nog ihop det lite med hydraulvinschen på skogskärran, ursäkta misstaget! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#125769 Köpte fjärr till min warnvinsch som jag har bak på fyrbandaren. Är väldigt nöjd med det. Förutom det som sagt, att kunna gå med bredvid som för mig är värt fjärren flera gånger om, så är fördelen att kunna stå på "bästa stället" när man vinschar in och se bra, värt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Nytta m. trådlös fjärr till elvinsch

finskpinne  
#125781 Man kan ju stå kvar vid vinschen efter att man frikopplat och dra ut ungefär det antal meter man behöver och sedan lägger man tillbaka kopplingen och först sedan tar man vajern och går iväg och kopplar i det man ska vinscha. På det viset behöver man ju inte gå tillbaka till vinschen när man har hakat fast vajern i stocken utan man kan börja vinscha direkt med fjärrkontrollen.

Sysslar inte med sånt själv i skogsarbetet eftersom jag har egen skördare och skotare så jag behöver inte det, men jag brukar använda den metoden när jag nöjeskör med ATV:n i skogen och behöver vinschen vid eventuella fastkörningar! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).