Skogsmiljö och Trädlära

Tips om älgflugor...

41 inlägg 70198 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om älgflugor...

Fredrik  
#463 Hej,
Ja, älgflugor är inte speciellt trevliga.
Älgflugan kallas också hjortfluga eller älglus
Någon som har tips på hur man kan skydda sig?
Mygg/fästingsmedel verkar inte funka värst bra.

För de som vill läsa mer om Älgflugor:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10788896.asp

MvH Fredrik



   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472 säger bara fram med ddt igen

Avatar Fallback
Huggis  
#6294
knaggen skrev:säger bara fram med ddt igen


Ja det eller så skjuter bort alla älgar och rådjur.

Användarvisningsbild
Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134779
Huggis skrev:
knaggen skrev:säger bara fram med ddt igen


Ja det eller så skjuter bort alla älgar och rådjur.


Då föredrar jag onekligen det senare. Såg f.ö. årets första ex idag 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134785 Här finns en bra uppsats om älgflugor http://www.elgregion.no/documents/Rappo ... usflue.pdf
Bl.a.kan en ende älg ha bortåt 17000 älgflugor :shock:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134800 Inte mycket som hjälper bra, myggmedel lite men allra bäst är att inte svettas något alls och inte andas......

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

josip  
#134834 En idé bara, har inte testat själv; Skulle det kanske gå att förse huggarhjälmen med ett nät?

Det finns ju sådana där färdiga hattar med nät, men det funkar ju bara om man skall plocka bär. Och inte är det ju något riktigt bra skydd där heller. Men kanske om man måste jobba i skogen så kan det vara värt att testa?

Hatar själv också älgflugorna så pass att jag försöker undvika skogen under den tiden de flyger och håller på. Tycks bli bara värre och värre det här problemet. Har sett några på gården tom. trots att det är nästan en km till skogen. bara åkrar omkring husen.

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

Mäki  
#134839
josip skrev:En idé bara, har inte testat själv; Skulle det kanske gå att förse huggarhjälmen med ett nät?

Det finns ju sådana där färdiga hattar med nät, men det funkar ju bara om man skall plocka bär. Och inte är det ju något riktigt bra skydd där heller. Men kanske om man måste jobba i skogen så kan det vara värt att testa?

Hatar själv också älgflugorna så pass att jag försöker undvika skogen under den tiden de flyger och håller på. Tycks bli bara värre och värre det här problemet. Har sett några på gården tom. trots att det är nästan en km till skogen. bara åkrar omkring husen.


Om en älg har sprungit över gården kan det fallit när ägg till marken som sedan nästa år har blivit flugor.
Det behövs inte skog för att finnas älgflugor bara älg/hjort.

Jag har hört om röjare som fryser ner sina kläder över natten för att slippa flugorna nästa dag i kläderna men vät inte hur det lyckas.

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Torgny  
#134844 hört att många blir bitna av dom men det har aldrig jag märkt av , bara irriterande kittliga när man ska försöka somna , o ducha hjälper inte heller man måste leta igenom håret med lus kamm

Användarvisningsbild

Re: Tips om älgflugor...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134845 hur fungerar det med exempelvis radar?

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

foton  
#134848 Jag hadde en Helly Hansen tröja hängandes ine i en månad, när jag skulle använda den kröp det fram en älglus.

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Tompa Tveskägg  
#138960 Har ganska mycket info om dem. Skrik till så svarar jag efter bästa förmåga. Kunskapen är till stor del hämtad från en finsksvensk kvinnlig forskare jag kontaktade för ett tag sedan, med anledning av mitt och sambons kommande husbygge. Vi hade ursprungligen tänkt bygga i en skogssluttning i vår skog, men av flera anledningar blev det en annan plats - och älgflugorna (älgloppa, hjortfluga) var faktiskt en. Precis som någon sade ovan, undviker jag numer också vår skog från juni-oktober i stor utsträckning. Vid ett tillfälle när vi var ute och gick i vår skog (tre mil norr om Gbg) vände vi hem i förtid, då vi hade dem på och omkring oss i tiotal. Riktigt obehagligt, särskilt som de ju söker sig innanför kläderna och till hårbotten (för att suga blod).

Det stora problemet är vår älgstam. Vi har störst älgstam per capita i hela världen och på en älg kan det sitta tiotusentals älgflugor eller kläckta nymfer. Det låter otroligt men källorna är entydiga. Som någon sade: där älg eller andra klövdjur (inte hästar) befinner sig, där finns det älgflugor. Myggmedel, radar et.c. funkar inte i någon större utsträckning. Fällor tar dem inte heller, om man inte går upp på afrikanska eller asiatiska monstergrejer för svinmycket pengar jag inte ens vet om de är godkända i Sverige.

Flugorna tar oss för klövdjur och flyger alltså ner på oss av misstag. Man tror men vet inte att de misstar våra ögon för klövdjurets nos. Vita kläder och keps verkar till exempel minska angreppen. Ja de bits, men betten är i regel ofarliga.

Döda dem genom att trycka/klämma/slå ihjäl dem är som ni vet nästan omöjligt. "Min" metod är dock klockren. "Rulla" ihjäl dem, alltså precis som om du skulle rulla en liten boll av tyg, klister eller nåt mellan pekfinger och tumme. Hur lätt som helst. Det är ovanifrån de är hårda.

Bor ni i ex. ett skogsområde där det är mycket flugor kan ni stängsla in. Radikalt visst, men beroende på hur mkt man besväras av dem så... Något annat som hjälper är att röra sig i området mycket, och särskilt om du har hund. Oregelbunden musik eller ljus kan också hjälpa. Älg och hjort är vanedjur. Märker de att det är väsen och rörelse omkring ert hus, kommer de undvika det - och därmed blir det också färre älgflugor där.

Nu ska jag sluta spamma. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

åberg  
#139010
Tompa Tveskägg skrev: Märker de att det är väsen och rörelse omkring ert hus, kommer de undvika det - och därmed blir det också färre älgflugor där.

Man ska ha fest ofta alltså, precis som jag trodde. :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Bengt Ek  
#142803 Här finns ett tips: Klä dig ljust. Dags att ta fram den vita kostymen?
http://www.skogen.se/nyheter/slipp-algflugor

Avatar Fallback

Re: Tips om älgflugor...

Tompa Tveskägg  
#142883 Jo, precis: "Vita kläder och keps verkar till exempel minska angreppen." Sorry, nu var jag dryg. Ska läsa. Följer de där kräken med intresse... ;)
Jag har funderat lite på det där. En lackeraroverall eller vinter-jaktoutfit borde ju funka rätt väl. Med keps på är man ju nästan inbrottssäker. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).