Jakt och Fiske

Älgjakt 2019

81 inlägg 14833 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

halvproffs  
#591286 Sista dagen och nu är vi inte riktigt 100%-iga.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

Palakangas  
#591294 85 kilo är en bra vikt. En anekdot. 20 år tillbaks hade en arrendator sått havre här. Sensommaren vandrade jag över ett fält ner till ån. Åkern bestod av betad havre, legor och älgskit. Senare berättade jaktlaget att de skjutit de största kalvarna i mannaminne.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591301
isteskog skrev:
JensSkoog skrev:Någon springer över alla berg och genom skogar efter älgen, men
i Norge sitter man där hemma och väntar :d :d
https://www.folkebladet.no/nyheter/2019 ... 172421.ece

Det var nog Hälge som hälsade på (Hälge är en seriefigur som ritades av Lars Mortimer, Alfta) :wink:

Man får vara försiktig med att skjuta Hälge i år. I en strip under veckan visar det sig att han gått med i NATO för att ha några allierade som kan hämnas :d

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

Avslutat-02  
#591318 Fixar nog någon skjutgalen amerikan...
Typ Dick Cheney.... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Nizze67  
#591326 Hej på er alla älg jägare!
Nu har jag och mitt jaktlag jagat i fyra dagar i södra Sverige.
Vi har fått se älg men ingen som är lovlig enligt våra regler. Däremot har vi fått fyra grisar så vi har haft lite spännande ändå.
Vi har sett två olika tjurar som bara har haft ett horn. Först trodde vi att den första varit i slagsmål med en annan tjur och tappat ett horn. Men när vi såg den andra började vi diskuterar. Det vi kom fram till var att vi har sett älg med trasiga horn. Men inte att dom gått av vid roten efter ett slagsmål. Så vi funderar på om det är något annat som gör att dom tappar sina horn så tidigt på året.
Nu undrar vi om det är andra jaktlag som har set älgar med ett horn? Sen undrar vi om någon skjutit någon med ett horn och om det andra satt löst?
Nisse

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591358
Nizze67 skrev:Hej på er alla älg jägare!
Nu har jag och mitt jaktlag jagat i fyra dagar i södra Sverige.
Vi har fått se älg men ingen som är lovlig enligt våra regler. Däremot har vi fått fyra grisar så vi har haft lite spännande ändå.
Vi har sett två olika tjurar som bara har haft ett horn. Först trodde vi att den första varit i slagsmål med en annan tjur och tappat ett horn. Men när vi såg den andra började vi diskuterar. Det vi kom fram till var att vi har sett älg med trasiga horn. Men inte att dom gått av vid roten efter ett slagsmål. Så vi funderar på om det är något annat som gör att dom tappar sina horn så tidigt på året.
Nu undrar vi om det är andra jaktlag som har set älgar med ett horn? Sen undrar vi om någon skjutit någon med ett horn och om det andra satt löst?
Nisse


Nu är det en fem år sedan vi sköt en enpetare. Kommer inte ihåg hur det såg ut på den tomma sidan. Men har för mig att den taggen som fanns satt fast. Den var inte mer än en dm.

Den vi sköt i måndags hade ju inge vidare horn. Såg dock likadan ut på andra sidan.
1571340542_20191014_112712.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Nizze67  
#591364 Tack för svaret.
Den vi såg i dag hade varit en fin fyr taggare om båda hornen varit på plats. Någon som kan ha en teori om varför dom tappar hornen så tidigt?

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Henrik-  
#591457 Den här sköt laget i onsdags, hade bara ett horn. Men där såg man att det andra var avslaget.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Nizze67  
#591470 Tack för svaret.
Det hade varit en fin sexa.
Min bror sköt en tjur 2018 vet inte datum men det var slutet på oktober eller första veckan i november. När han kom fram och skulle vända på den så tog han tag i hornet. Då lossade hornet han höll i då tog han tag i nästa och det lossade lika lätt. Så därför undrar vi om något är fel för vi har varit med om att man kan dra ut älgen i hornen.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Henrik-  
#591493 Låter ju märkligt. Som du säger brukar ju hornen tåla endel.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Samlarn  
#591595 Idag är hela ligan med ut på älgjakt, våra 3 ungar men även sambon men hon fastnade inte på bild.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Erre  
#591639 Inga älgar idag. Däremot tog hunden en liten gris. 😬. Kom till husse med den i munnen.
Efter lite tumult så var hunden kopplad och grisen avlivad.

Avatar Fallback

Re: Älgjakt 2019

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591667 Vilken hund!
Hämtar grisen åt husse :d
Blir väl värre att hämta grisar i 100 kilos klassen.

Skämt å sido, bara inte hunden är för bra och åker på stryk. Kan ju sluta illa.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Erre  
#591675 Ja det är ju det.
Det är inget beteende som ska uppmuntras.
Någon gång så försvarar suggan sina små å då kan det gå illa.
Hunden sprängde gruppen. Sugga å några små stack och några små blev kvar inne i ett snår.

Användarvisningsbild

Re: Älgjakt 2019

Nor-forest  
#591692 Fin okse i full fart med bikkja etter


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).