lör 30 dec 2017, 20:53#488988
Nu när euro 6d-temp införs, med både Adblue och partikelfilter, då kommer fusket att öka.
Folk köper ett chip som kopplar förbi Adblue.
Det är ett av skälen till att myndigheterna vill ha bort dieselbilarna, eftersom fusket är så utbrett.
"Våra enheter inaktiverar fordonets egna Adbluesystem genom att styrsignalen skickas från vår enhet istället för fordonets adbluepump. Du behöver då inte tanka AdBluevätska och drabbas inte längre av att fordonet går i begränsad prestanda pga att det saknas Adblue i tanken. Boxen är enkel att montera själv med hjälp av våra installationsmanualer på svenska eller så kan någon av våra tekniker som finns runt om i Sverige hjälpa till."
http://www.piteamotoroptimering.se/adbl ... eringsbox/Efter 5-10 år behöver filtren bytas/rengöras, eftersom det är dyrt finns det dom som helt enkelt kopplar förbi
filtret, med högre utsläpp som följd.
"Den tickande miljöbomben i 1,6 miljoner dieselbilar."
Det är en tickande miljöbomb som svenska bilägare inte känner till.
Partikelfiltren på svenska dieselbilar behöver rengöras eller bytas ut, trots att biltillverkarna påstått att filtren ska fungera under hela bilens livslängd.
– Det här är ett nytt fenomen för personbilar men ett stort och växande problem, säger Torbjörn Folkesson, grundare av ett företag som arbetar med att rena partikelfilter.
Det rullar cirka 4,7 miljoner personbilar i Sverige och enligt den senaste statistiken från Trafikanalys är det av dem närmare 1,6 miljonerdieselbilar. De flesta nyare bilar har partikelfilter som lanserades stort i dieselmotorer i början av 2000-talet. Filtren ska rena avgaserna från farliga partiklar men trots filtren släpper många dieselbilar ut farliga halter av partiklar och kväveoxider. Men utan filter skulle halterna vara oerhört mycket högre.
– Problemen kommer när dieselbilarna blir fem till tio år gamla. Det finns några sätt att rengöra filtren men många fungerar dåligt över tid. Det finns kemikalier och vissa försöker bränna rent filtren, men få metoder fungerar i praktiken, berättar Folkesson.
Dyrt för bilägaren
Att byta ett filter är i dag dyrt, i många fall kostar det mellan 12 000 och 20 000 kronor. Det betyder cirka en krona per mil i extra kostnad för en dieselbil med partikelfilter.
Om ett partikelfilter är igensatt och behöver bytas syns i dag endast i bilens dator. Vid en kontrollbesiktning kan bilen visa en felkod som talar om att filtret är igensatt. Bilen får då en anmärkning.
– Eftersom många dieselbilar såldes åren 2010–2013 så börjar det bli dags snart att byta ut flera filter, berättar Torbjörn Folkesson.
Filter Refresh har en nyteknik för att rengöra partikelfilter men Folkesson menar att det inte är för att sälja fler rengörningar som han nu slår larm.
– Många bilar körs med partikelfilter som inte fungerar och som behöver bytas eller rengöras. Och det är inte så bra för luftkvaliteten. Det här är något svenska bilägare borde få veta. Tunga fordon har som rutin att göra rent eller byta filtren en gång per år, men hittills har det inte funnits någon bra metod eller modell för att göra rent filter på personbilar. Men nu finns det. Och det behöver inte alls bli så dyrt som tillverkarna påstår, säger Torbjörn Folkesson.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... eselbilar/
Den som har mest korrekt information vinner.