Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 921420 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bison  
#488987 Solen är blå om man vill.. Snackman

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488988 Nu när euro 6d-temp införs, med både Adblue och partikelfilter, då kommer fusket att öka.
Folk köper ett chip som kopplar förbi Adblue.
Det är ett av skälen till att myndigheterna vill ha bort dieselbilarna, eftersom fusket är så utbrett.

"Våra enheter inaktiverar fordonets egna Adbluesystem genom att styrsignalen skickas från vår enhet istället för fordonets adbluepump. Du behöver då inte tanka AdBluevätska och drabbas inte längre av att fordonet går i begränsad prestanda pga att det saknas Adblue i tanken. Boxen är enkel att montera själv med hjälp av våra installationsmanualer på svenska eller så kan någon av våra tekniker som finns runt om i Sverige hjälpa till."
http://www.piteamotoroptimering.se/adbl ... eringsbox/



Efter 5-10 år behöver filtren bytas/rengöras, eftersom det är dyrt finns det dom som helt enkelt kopplar förbi
filtret, med högre utsläpp som följd.

"Den tickande miljöbomben i 1,6 miljoner dieselbilar."
Det är en tickande miljöbomb som svenska bilägare inte känner till.
Partikelfiltren på svenska dieselbilar behöver rengöras eller bytas ut, trots att biltillverkarna påstått att filtren ska fungera under hela bilens livslängd.
– Det här är ett nytt fenomen för personbilar men ett stort och växande problem, säger Torbjörn Folkesson, grundare av ett företag som arbetar med att rena partikelfilter.

Det rullar cirka 4,7 miljoner personbilar i Sverige och enligt den senaste statistiken från Trafikanalys är det av dem närmare 1,6 miljonerdieselbilar. De flesta nyare bilar har partikelfilter som lanserades stort i dieselmotorer i början av 2000-talet. Filtren ska rena avgaserna från farliga partiklar men trots filtren släpper många dieselbilar ut farliga halter av partiklar och kväveoxider. Men utan filter skulle halterna vara oerhört mycket högre.
– Problemen kommer när dieselbilarna blir fem till tio år gamla. Det finns några sätt att rengöra filtren men många fungerar dåligt över tid. Det finns kemikalier och vissa försöker bränna rent filtren, men få metoder fungerar i praktiken, berättar Folkesson.

Dyrt för bilägaren
Att byta ett filter är i dag dyrt, i många fall kostar det mellan 12 000 och 20 000 kronor. Det betyder cirka en krona per mil i extra kostnad för en dieselbil med partikelfilter.

Om ett partikelfilter är igensatt och behöver bytas syns i dag endast i bilens dator. Vid en kontrollbesiktning kan bilen visa en felkod som talar om att filtret är igensatt. Bilen får då en anmärkning.

– Eftersom många dieselbilar såldes åren 2010–2013 så börjar det bli dags snart att byta ut flera filter, berättar Torbjörn Folkesson.

Filter Refresh har en nyteknik för att rengöra partikelfilter men Folkesson menar att det inte är för att sälja fler rengörningar som han nu slår larm.

– Många bilar körs med partikelfilter som inte fungerar och som behöver bytas eller rengöras. Och det är inte så bra för luftkvaliteten. Det här är något svenska bilägare borde få veta. Tunga fordon har som rutin att göra rent eller byta filtren en gång per år, men hittills har det inte funnits någon bra metod eller modell för att göra rent filter på personbilar. Men nu finns det. Och det behöver inte alls bli så dyrt som tillverkarna påstår, säger Torbjörn Folkesson.
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... eselbilar/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488990
jannee skrev:Här ett bevis på Zalmans fantasier

Detta kan innebära att man om 5 år kan köpa tex en Volvo V90 elbil som har ett batteri på 200kwh, som har en räckvidd på 150 mil, som kan laddar snabbare än en dieselbil hinner tanka, och som kostar 300.000kr.
Varför vill då någon köpa en dieselbil?

Hur mycket ska man över huvud taget tro på Zalmans propaganda/fantasier :?:
Zalmans fantasier/propåer överglänser t.o.m. ungarna som går på lekis.


2010 hade elbilarna 10-15kwh batteri, 2020 har Tesla 200kwh batteri.
ca 10ggr bättre på 10 år, finns ingen naturlag som säger att det tar stopp 2020.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#488992
Zalman skrev:Hur många här inne har KÖRT en elbil?

Citat från en som fick prova en dag:
"För mig så var det enkelt. Jag har en A6 Allroad med 320hk-dieseln idag (chippad till runt 400hk) och ville nu när jag bytte inte gå ner jättemycket i effekt.
Jag provkörde en Passat GTE , men även en V90 T8 och både är helt ok bilar, men båda blev när batteriet var tomt precis som vilken traditionell bil som helst.

Sen lånade jag en S100D av Tesla Täby en hel dag och var helt såld....
Jag trodde ärligt att min Audi var trasig när jag åkte hem sen... sånt jäkla ös i Teslan att det inte liknar något jag testat innan.
Blev kort helt kär i bilen, och det var "kört"."
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 10&t=10969

Tänk på att du enligt konsumentverket kan köra en Tesla S för 21kr per mil(3000 mil per år).
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

Skulle gärna gjort det. Var på Teslas invigning med 16 st nya superchargers på ett visst ställe. Visste väl om att man skulle anmäla sitt intresse i förväg men visste inte hur arbetsdagen skulle se ut. Så jag chansade och jag fick se bilarna inne och ute men det var lång väntekö på provkörning... Så det fanns inte en chans. Men jag åker varje vecka förbi laddstationen och det står alltid 5-10 norskregistrerade Teslor där så en lämplig dag så ska jag erbjuda dom ett par hundralappar för att få en provtur.
Sen är ju nackdelen då förstås att då kommer jag inte slita ut min nuvarande bil först.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488996 Lite mer info om Nissan Leaf 64kwh som kommer hösten 2018. Pris 35.000 euro?
http://pushevs.com/wp-content/uploads/2 ... -specs.png

Har försökt få info om Hyundai KONA electric. Har fått följande info:

"KONA electric
Hyundai KONA kommer i to elektriske versjoner, med batteripakker på 42,7 kWh og 64,2 kWh. Bilen er ventet til Norge i løpet av første halvår 2018, som den aller første folkelige fullelektriske SUV-en på markedet.
Den største batteripakken har en oppgitt rekkevidde på over 500 kilometer (NEDC). Det sender Hyundai KONA electric i tet på rekkevidde.For den minste batteripakken er det snakk om en elmotor på 99 kW (134 hk), på den største er det 150 kW (204 hk) som gjelder. Begge er ventet å få 395 Nm dreiemoment.Dermed er det all grunn til å forvente at helt nye Hyundai KONA electric blir en svært morsom bil å kjøre, med sportslige og underholdende egenskaper.
I tillegg til dette økes ombordladerens kapasitet fra 6.6 kW, som vi kjenner på dagens IONIQ electric, til 7.2 kW på KONA electric. Det muliggjør enda raskere hjemmelading.
Bilen får selvfølgelig også DC hurtiglading som er klargjort for fremtidens ladehastigheter
https://kona.no/spesifikasjoner/


Priset skulle fastställas i år men blir fastställt först i början av nästa år.

"Kjære KONA-interessent,

Vi har ikke glemt deg, men det er foreløpig ikke noe nytt å melde omkring KONA electric ettersom mesteparten av endelig utstyrsinformasjon og så videre kommer oss i hende først nærmere produksjonsstart. Forhold deg derfor til det som står på http://www.kona.no inntil videre, så skal vi sørge for å oppdatere så jevnlig vi kan.
Når det kommer nyheter sender vi naturligvis også ut nyhetsbrev til alle som har meldt seg som interessenter.

Prising?

Som en del sikkert fikk med seg i vårt forrige nyhetsbrev om KONA electric, måtte vi utsette forventningen om priser fra fjerde kvartal 2017, til første kvartal 2018. Det siste vi vet angående priser er at det i disse dager behandles og diskuteres blant ledelsen hos Hyundai Motor Europe i Frankfurt. Dette er vårt morselskap, og straks vi får priser fra dem begynner ballen å rulle for alvor.
Da vil vi kunne presentere norske priser raskt.

Vi vet altså at forhandlingene i Frankfurt er i full gang, og har forventninger om at det ikke drøyer altfor lenge før vi vet noe mer.

I mellomtiden vil vi i Hyundai Motor Norway ønske alle våre interessenter et riktig godt nyttår.
Vi gleder oss stort til 2018, og ser virkelig frem til å få KONA electric til landet.

Med vennlig hilsen

Hyundai Norge



EDIT:
Det forventes at de første KONA electric ankommer Norge i juni 2018, og at leveringer vil skje fortløpende etter dette.
https://kona.no/bestillingsingsinformasjon/
Senast redigerad av Zalman lör 30 dec 2017, 22:13, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489006 En annan smidig sak är att du aldrig behöver tänka på att ladda din elbil i normala fall.

Installera en induktionsplatta i garaget, och den är fullladdad varje morgon utan att du behöver tänka på det.
Snabbladda med kabel behöver du bara om du reser långt bort.

"Det är smidigare att ladda trådlöst än att ladda med sladd – det vet alla som har en mobil med trådlös laddning. Audis e-tron-modeller har stöd för trådlös laddning med en induktionsplatta och kan då laddas smidigt i garaget eller på jobbet, och särskilt när du använder det automatiska parkeringssystemet som placerar bilen exakt ovanför laddplattan. Audis induktiva laddning har hela 90 procents effektivitet och är därmed nästan på samma nivå som laddning med sladd."
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... cepts.html

Är det här nåt speciellt för kvinnor?
Känner en del kvinnor som vägrar slabba med dieseltankning, det får karln göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489043 Om 100 veckor kommer VW ID.
VWs storsäljande elbil.

https://insideevs.com/100-weeks-from-no ... i-d-model/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489059 Den kan lika gärna bli en flopp. 100 veckor = 2 år.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Trädplockarenfloby  
#489075 Hur länge håller batterierna in elbil, och vad kostar det att byta. Är den kostnaden med räknad i milpriset?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489091
Trädplockarenfloby skrev:Hur länge håller batterierna in elbil, och vad kostar det att byta. Är den kostnaden med räknad i milpriset?


Visst så försämras batterierna över tid.
Vet en i USA som köpte en Tesla för 5 år sedan, hans batteri har tappat 6%.

Alla biltillverkare har ju garanti på sina batterier.
Tesla har 8 års garanti på motor, drivlina och batteri, med obegränsat antal mil.
Finns dom som kör 2000 mil i månaden, 48.000 mil på 2 år utan problem.

Vet att en del Nissan Leaf batterier har bytts ut på garantin i Kalifornien.
Problemet är att man inte har någon aktiv kylning av batteriet. Med en yttertemp på 40+ och hård körning /laddning, då slits batteriet.
Här i Sverige har vi inte alls samma problem.
Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå och laddade 11ggr på raken och fick inga överhettnings problem. Dock var yttertemp bara 0-5 grader.

Så anledningen till att man vill byta batteri är att man vill ha ett större, inte för att batteriet är slut.
Priset för att byta från 24kWh till 41kWh på en Renault Zoe är 35.000kr.

Vet att nya Nissan Leaf 40kWh batteri passar fysiskt i en gammal Leaf 24kWh.
Har dock ingen uppgift på uppgraderingspris.

Men i verkligheten är det väl som med datorn.
I teorin kan man stoppa i en snabbare Cpu.
I praktiken är det få som gör det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#489096 Du Zalman ska nog ligga lite lågt med dina antydningar, finns inga seriösa personer/åkerier som nyttjar detta med att stänga av Adbluen, däremot förekommer det bland utländska dragbilar vilket danska polisen är väldigt vaken på.
Köper man in Adbluen i IBC container blir det inte så dyrt att det är värt risken med
http://www.piteamotoroptimering.se/adbl ... eringsbox/
Däremot kan man "programmera" om åtgången av Adblue .

Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå och laddade 11ggr på raken och fick inga överhettnings problem. Dock var yttertemp bara 0-5 grader.
Hur lång blev den totala restiden :?: :grin:
Med lastbil räknade jag med max 13 timmars körtid, visserligen då från Umeå till Götet - nedför hela vägen :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489099
Niking skrev:Den kan lika gärna bli en flopp. 100 veckor = 2 år.
/Niklas


VW skryter ju om att deras nya ID modell ska ha utrymmen ungefär som en passat, men med yttermått närmare en Golf.
Att den ska gå 60 mil på en laddning och kosta som en Golf diesel.

Men om den kommer först om 2+ år kan det vara för sent, Nissan och Hyundai /Kia kommer ju med liknande bilar redan om 6 månader.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489105
jannee skrev:Du Zalman ska nog ligga lite lågt med dina antydningar, finns inga seriösa personer/åkerier som nyttjar detta med att stänga av Adbluen, däremot förekommer det bland utländska dragbilar vilket danska polisen är väldigt vaken på.
Köper man in Adbluen i IBC container blir det inte så dyrt att det är värt risken med
http://www.piteamotoroptimering.se/adbl ... eringsbox/
Däremot kan man "programmera" om åtgången av Adblue .

Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå och laddade 11ggr på raken och fick inga överhettnings problem. Dock var yttertemp bara 0-5 grader.
Hur lång blev den totala restiden :?: :grin:
Med lastbil räknade jag med max 13 timmars körtid, visserligen då från Umeå till Götet - nedför hela vägen :grin:


Visst så tog det extra tid att köra en Nissan Leaf 24kwh 116 mil från Göteborg-Umeå.
Låt säga att det blev 6st onödiga stopp på 40min, totalt ca 4 timmar.
Men det går, och jag tycker det inte är så dåligt för en elbil som kom för 7 år sedan.
Med min elbil är det inga problem att köra denna sträcka på 13 timmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489108 Moderaterna tycker man ska protestera nu mot regeringens planer.

"DEBATT: Regeringen riskerar landets ekonomi om de förbjuder dieselbilar från att köra i miljözoner"
"Ingen vill rimligen äga en bil som är förbjuden att åka i centrala Stockholm, eller för den delen de centrala delarna av andra städer som också diskuterar att införa miljözoner", skriver Carl-Oskar Bohlin, Moderaterna.
Regeringen håller med sin politik på att driva igenom en ordning där en stor andel av de svenska hushållens bilar snabbt kommer att tappa sitt värde vilket skapar risk för en billånebubbla. Situationen är allvarlig, men riskerar att passera obemärkt förbi tills dess att vi står inför fullbordat faktum."

" Det är dags att sprida budskapet och protestera nu – innan din bil blir värdelös."
http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt- ... miljozoner

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489112 Det är ju helt ointressant om det går att köra mellan Göteborg och Umeå med en elbil eller inte... För oss här uppe i norr som tex håller på med skogsmaskiner så behöver vi en bil som fungerar i ur och skur på dåliga vägar mitt i ödemarken 5000 mil per år, jag ser knappt ett hus på min väg till jobbet 8-10 mil enkel väg, laddstolpar finns inte.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).