Motorsåg och handhållet

Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

246 inlägg 66120 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 540 XP Mark III utmanar Stihl MS 201

Fredrik Reuter  
#812885 Tråden är nu delad. Bensin vs. batteri finns här: Bensin vs. Batteri (igen) [delad]

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#812959 Båge på Stihlen har hållit bra, men fjädern på den ger av då och då. Bra att ha alltid en fjäder hemma. Oftast bryts av ett par varvar. Det som är kvar kan tillfälligt användas. 😀

Användarvisningsbild

sokrates66  
#816257 Ja då fick jag tillfälle att provköra min nya 540 xp.
Jag hade en 50-60 cm björk som blåst omkull.
Vilken maskin, jag är helnöjd.
Lätt som en fjäder jämfört med min 359G men fortfarande med gott mos i maskin.
Det skall sägas att jag inte är proffs utan sågar för husbehov.
Så 540 xp är egentligen alldeles för dyr och fin för mig.
Jag hade länge gått och kikat på 201:an men när jag fick hålla i 540 xp:n tvekade jag inte.
Det kan iofs bero på att övriga maskiner i min maskinpark i stort sett är Husqvarna.
Den kommer bli väldigt användbar som komplement till röjsågen när jag skall gallra på min lilla domän.

339  
sokrates66 skrev:Ja då fick jag tillfälle att provköra min nya 540 xp.
Jag hade en 50-60 cm björk som blåst omkull.
Vilken maskin, jag är helnöjd.
Lätt som en fjäder jämfört med min 359G men fortfarande med gott mos i maskin.
Det skall sägas att jag inte är proffs utan sågar för husbehov.
Så 540 xp är egentligen alldeles för dyr och fin för mig.
Jag hade länge gått och kikat på 201:an men när jag fick hålla i 540 xp:n tvekade jag inte.
Det kan iofs bero på att övriga maskiner i min maskinpark i stort sett är Husqvarna.
Den kommer bli väldigt användbar som komplement till röjsågen när jag skall gallra på min lilla domän.

Intressant höra! 👍 Själv har jag bara kört Husqvarna men tillslut köpte jag en Stihl 201 då Husqvarna inte hade någon såg som kunde matcha. Husqvarna gör helt rätt som tagit upp kampen med en lätt "proffs" gallringssåg.

Jag köper gärna närproducerat när jag ska dricka och käka. Husqvarna har väl åtminstone utvecklingen kvar i Sverige så lite svenskt är väl kvar? Hellre svenskt än tyskt.. 😄

Användarvisningsbild

jlhp  
#818053 Lite synpunkter från någon som borde vara mer kunnig än mig:
https://www.facebook.com/groups/3737337 ... 482056341/

Användarvisningsbild

jlhp  
#818054 "Tro hur husqvarnas konstruktörer tänker när dom sitter vid ritbordet å dricker kaffe 🤔 hej vi bygger en såg som tar extra lång tid för kunder å laga så de blir extra dyrt på verkstan!!
T.e.x riva en hel såg för å byta tändspole 🙈 sen att sågen inte ger effekt som utlovat...
Sen att förbräningsrummet inte har korrekt vinklar ä ju rätt dåligt!
Så mitt tips se till å få provköra sågen av en seriös handlare.. å testa alla märken inan köp! Ä den fortfarande fantastisk så köp den då!"

Användarvisningsbild

jlhp  
#818055 Undrar om inte Husqvarna kunde gjort denna bättre?

Användarvisningsbild

Sjögård 4  
339 skrev:Husqvarna har väl åtminstone utvecklingen kvar i Sverige så lite svenskt är väl kvar? Hellre svenskt än tyskt.. 😄

Javisst, och gjutning (vevhus, cylindrar, motorhus mm), bearbetning, lackering, montering etc av flera modeller 👍🏼

Användarvisningsbild

DalslandsAnders  
#818064 Då har man fått lånat o testat en 540, o är trots allt lite positivt överraskad.
Har kört 201 mest, när det gäller dessa lätta sågar.
Det första som slår mig, är hur gedigen den känns, inte alls lika plastig som 201.
Den känns inte lika rapp dock, vid kvistning till exempel.
Kanske är inbillning, men tycker man känner mer vrid i sågen, när man kör i lite grövre.
Men svårt att jämföra dessa 2 sågar, när man kört 540 så lite
Den gav köpsug iallafall…

Användarvisningsbild

anersimyra  
DalslandsAnders skrev:Då har man fått lånat o testat en 540, o är trots allt lite positivt överraskad.
Har kört 201 mest, när det gäller dessa lätta sågar.
Det första som slår mig, är hur gedigen den känns, inte alls lika plastig som 201.
Den känns inte lika rapp dock, vid kvistning till exempel.
Kanske är inbillning, men tycker man känner mer vrid i sågen, när man kör i lite grövre.
Men svårt att jämföra dessa 2 sågar, när man kört 540 så lite
Den gav köpsug iallafall…

Detsamma var fallet med min 241 innan jag lät porta sågen. Sågen var grymt stark vid kapning med saknade den rapphet som krävs för effektiv kvistning av klenare grenverk..🤔

Amatörhuggare 62  
#821734 Hej
Ni som köpt, denna såg. Har ni problem med kedjespänningen ?? Skulle testa nyköpet, i frötallsgrenar. Å kedjan bara sloknar. Skruven verkar inte kugga över, eller hur man ska säga. Så d släpper spännen.

Amatörhuggare 62  
#821735 Kåpan rycker lite, när man spänner. Å jag har lyft och hållt ner svärdet, när ja skruvar fast muttern. Men inget hjälper.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#821737 Hur långt svärd har du?

Användarvisningsbild

JohannesG  
#821740 Låter lite som samma problem som diskuterades här och som jag hittade en lösning på. Bästa vore dock om Husqvarna kunde stå för en ny kåpa, om felet är samma på din såg.
skogslaban - Husqvarna 550 mk2 problem med kedjespännare

Amatörhuggare 62  
#821741 Är original 14"
Ok jag kollar den tråden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).