Bioenergi

vad händer?

12 inlägg 6170 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad händer?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99858 Jag har länge funderat på det här me klippning, istället för röjning, å groten på kalhygget åxå för den delen... Å ja kom å tänka på.... Vad händer med marken när man tar bort allt ris osv som förmodligen ger näring i framtiden åt dom Nya, eller växande träden? det kanske inte märks på den första generationen av träd, men nästa? eller va har ni för funderingar? är det så att om man tar ut grot ex vis, ska det gödas istället då? då äre väl helt bortkastat med att ta bort groten?... Jag tror att om ja själv skulle göra en avverkning på egen mark å köparen skulle vilja köpa groten, så skulle jag nog avstå, oavsett om nån "övertalar" mej att det är "lugnt" att ta bort groten...

För är det så att man vill ja flismaterial, varför låter man inte ex kraftledningar växa "längre" i ytterkanterna å sen klipper ner dom, istället för att röjja ner busken när den är kanske 2 meter högt?... ta det här me en nypa salt, det var ett exempel!

Men fattar ni hur ja funderar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad händer?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99870 Jo, det är stor risk för att grotuttag och stubbrytning utarmar jorden, med lägre bonitet som följd. Till viss del kan det motverkas av en ökad vittring i marken, men knappast fullt ut.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vad händer?

Robertberg  
#99871 För ett tag sedan var detta uppe i nån tidning, säkerligen Atl eller Land Lantbruk.
Någon duktig människa kan nog leta upp artikeln!

Avatar Fallback

Re: vad händer?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99877 Ja det här med att ta bort grot. är en snabb peng men en dålig affär i längden.
Har själv tyvär gjort det jag gick på det enkla knepet, Det var en duktig inspektor som talade gott om uttag av grot och att det inte skulle påverka markens kommande tillväxst.
Det låg i tiden då alla tidningar skrev att det var så man skulle bruka skogen.

Känner mej mest lurad och bitter går ej på en sådan smäll en gång till.
jag ångrar mej djupt.

Vad fick jag för groten? Tja en markberedning gratis.
Jag säljer aldrig mer grot eller stubbar!!!!!

Kommande generationer får lida av min girighet och okunskap.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: vad händer?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99884 Men det blir ju trots allt mer å mer populärt iaf, så hade det inte varit vettigt att låta busk växa i ex vis dom större kraflednings gatorna, där det är tillgängligt iaf å sen klippa där, då borde energibolagen få billigare röjning, samtidigt som man låter bli det som står i Skogen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad händer?

masterchief  
#99885 Det där med kraftledninggator förstår jag inte att det untyttjas så dåligt..
Det är en väldig resurs som är outnyttjad.
Det pratades fint om det i visioner för 10 år sedan, det skulle odlas julgranar, viltbegärliga trädslag för att styra bort viltskadorna, energiskog skulle odlas iom ökat biobränslebehov.
Inget av det har kommit igång.
Månne är det elbolagen ointresse som styr det här, de tjänar för dåligt på biobränsle gentemot ordinär el helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: vad händer?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99906 För markägare som blir utsatta för intrång av ledningsgata är det fult möjligt att använda marken till julgransodning bara man meddelar det så inte något röjarlag tar ner odlingen.
Vart fall med Vattenfalls ledningsgator.

Avatar Fallback

Re: vad händer?

DanielS  
#99919 I skolan fick vi lära oss att grotuttag betalar för markberedningen, men att det sen växer 10-15% sämre istället...
Mycket dålig affär enligt vår lärare, och det hålle man ju med om.

Användarvisningsbild

Re: vad händer?

Lill Junior  
#99929 Vilken tur att vi här uppe har besparings skogen som betalar markberedning, plantering och röjning så vi kan ha groten kvar i skogen.....

Avatar Fallback

Re: vad händer?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99979 Dåligt rubrikval. Jag äter frukost f.ö.

Användarvisningsbild

Re: vad händer?

towes  
#99985 Jag tror att med en ökad efterfrågan på bioenergi och bättre utvecklad teknik för stubbrytning kan det bli ekonomi i grot-uttag. Men det är nog en bit kvar än innan vi är där. 
Tänker man kretslopp (vilket man bör göra) så kompenserar man med t.ex. askåterföring ett antal år innan slutavverkning. Jag hade även låtit alla gröndelar trilla av innan uttag för där ligger ju merparten av näringen. 
Detta konceptet är inget nytt och ännu är det inte huggsexa efter askan. 
Men jag förstår er som  tvivlar, i dagsläget hade jag nog också varit försiktig. Men i framtiden...

Avatar Fallback

Re: vad händer?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100042 Jag läste nånstans att vid slutavverkning frgörs näringsämnen i marken så då behöver man inte tänka på utarmning. I gallringar däremot fanns det enligt artikeln, risk för minskad produktivitet. Vad som händer på längre sikt, stog det inget om. Om man inte tar ut grot/energigallrar, utan gör traditionella gallringar och låter groten ligga, återför det levande skogen då sitt näringsuttag under en omloppstid?
För övrigt har jag haft precis samma funderingar om vad som händer långsiktigt. Det, samt att groten är dels underbetald, dels att det saknas nån typ av standard för hur grotens värderas, gör att jag troligen låter groten ligga kvar tills vidare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).