Skördare

Valmet 340-ny kung i det klena?

42 inlägg 17665 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99781 bara att hoppas att dom får ordning på slangförbrukningen då, är ju en bit kvar till logmax slang garanti..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Knegarn  
#99826 2 saker jag reagerade på med detta agg, slangara som gick in till färgmunstyckena låg väldigt blottade i såglådan samt denhär kugghjulskransen till diagivare satt helt oskyddat. funkar dessa grejjer? nån som kör med sp och vet vad jag menar och kan berätta? :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

masterchief  
#99827 Angående den öppna kuggkransen så verkar det vara 2 skolor...
Kör med bägge, egs400 har öppen typ SP medans de andra agregaten jag har är det bara en springa lika grov som mäthjulet.
Fungerar ungefär lika bra.
I en öppen ramlar eventuella kvistar och barksletor bort lättare.
I en springa kan små kviststumpar kila in sig och låsa mäthjulet vid ansättning.
Inget stort problem dock.

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

novis??  
#99831
Knegarn skrev:2 saker jag reagerade på med detta agg, slangara som gick in till färgmunstyckena låg väldigt blottade i såglådan samt denhär kugghjulskransen till diagivare satt helt oskyddat. funkar dessa grejjer? nån som kör med sp och vet vad jag menar och kan berätta? :)

körde Woodking med öppen kuggkrans till dian i 5 år funka kanon

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Bin_larsson  
#100323
221 skrev:Köpte en 901 med sp av en som presis hade köpt en 911 med 561, man får köpa maskin med ett 451 sen byter sp ut det mott ett 561! Den här ommålning gör väl att det inte går att göra så längre? eller så får dom ta fram färgburken igen o lansera ett 355 aggregat :grin:
dom får väl isf måla om det igen till "rätt färger".. :wink: så sp kan ta tillbaka och hänga dit 561 :lol: :mrgreen: =)) problemet löst!

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100339 Pågår visst förhandlingar även om 561.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

221  
#100405 Det är ju intressant, tror många har bytt till ecolog just pga att de inte fick köpa utan aggregat.

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Anders48  
#100757
Valmet 890 skrev:Pågår visst förhandlingar även om 561.

Dom förhandlingarna har ingen hört talas om på SP Maskiner :surp: Kanske är det Valmet som står på sina bara knän och ber :lol:

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100808
Anders48 skrev:
Valmet 890 skrev:Pågår visst förhandlingar även om 561.

Dom förhandlingarna har ingen hört talas om på SP Maskiner :surp: Kanske är det Valmet som står på sina bara knän och ber :lol:


Jasså... Ja då kanske det var svammel då, men tycker det borde vara en pålitlig källa jag fick det ifrån.

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Henningway  
#103037
Valmet 890 skrev:
Anders48 skrev:
Valmet 890 skrev:Pågår visst förhandlingar även om 561.

Dom förhandlingarna har ingen hört talas om på SP Maskiner :surp: Kanske är det Valmet som står på sina bara knän och ber :lol:


Jasså... Ja då kanske det var svammel då, men tycker det borde vara en pålitlig källa jag fick det ifrån.


Nä, det pågår inga sådana förhandlingar

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Henningway  
#103038
Simba skrev:
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Detta är ju minst sagt lite intressant, ska bli roligt att följa utvecklingen på detta.
SP goes OEM typ.

För är det enbart färg och dekaler som skiljer?



Ja 8)



Nej, det är mer som skiljer! T.ex. dessa saker;
ORFS-kopplingar.
Annan tiltlänk utan rotator, istället är det Valmets hydraulmotor med kuggkrans.
Med ackumuleringsarmar så är dessa integrerade i tiltlänken.

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103073 Ackumuleringsarmarna får Valmet INTE sälja i FIN,är nåt patent som JD sitter på.
Dom börjar bli ställda mot väggen i Umeå,aggregaten köps av SP,sen måste dom fråga farbror JD om lov att sälja ackumuleringsarmar :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

finskpinne  
#103124
Simba skrev:Ackumuleringsarmarna får Valmet INTE sälja i FIN,är nåt patent som JD sitter på.
Dom börjar bli ställda mot väggen i Umeå,aggregaten köps av SP,sen måste dom fråga farbror JD om lov att sälja ackumuleringsarmar :lol:


Du råkar inte veta vad detta patent omfattar?? När jag tänkte köpa ett Logmax 4000 så ville inte Logmax montera på flerträdsutr. p.g.a just detta patent. Men jag skulle ju få köpa utrustningen skillt och sen inofficiellt montera på utrustningen på egen risk. Profi Forest hade ett LM med flertr. monterat på deras en maskin på någon mässa och då kom JD:s folk och meddelade dem att dom kommer att bli stämmda om dom inte monterar bort utrustningen direkt. Men jag vet om entreprenörer som kör LM med flertr. i Finland, fast detta har jag ju inte egentligen sagt! :wink:

Men samtidigt så säljer ju Kesla sin flerträdsutr. i Finland och den är ju monterad runt rotatorn, precis som på JD. Hur är detta möjligt??

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103275 Nä,jag vet inte vilka länder som omfattas av patentet. :oops:
Kan ju va så att dom armarna som monteras kring rotatorn inte begränsas av JD-s jurister

Annars är det samma sak om man ska ha ackumuleringsarmarna på en Valmet,blir att köpa dom skilt från SP och eftermontera....

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103281 Kedjefångaren som sitter på vårt Sp står det "patended by John Deere" på. Men det står inget på flerträdsarmarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).