Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

89 inlägg 66461 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

skogsrået  
#99729 Än en gång har vi haft besök av klåfingriga bränsletjuvar..inte nog med att de tar bränslet från våra skogsmaskiner ,de bryter också sönder allt de kommer åt,o snor med sig lampor,skrivare ,dunkar...ja det finns inte mycket som får vara ifred ändå försöker man ju att inte lämna allt för mycket framme-man vill ju inte ens ha maskinen synlig.ställer alltid undan maskinerna så långt in i skogen att vi själva knappt hittar dom nuförtiden..men inte hjälper det...har ni något bra knep på "fällor" man kan gillra..måste väl vara ett problem som de flesta stött på...hur behäller ni era grejer ifred?
grävmaskinisten som jobbar i närheten har haft besök 4 ggr den senaste veckan...ska vi måsta ha det så här!!!??? 😡



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

inkazar  
#99730 vi brukar lägga igen vägen med timmer på kvällarna, detta funkar dock bara om de är stickvägar, kan lätt bli känsligt annars!

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99735 Minera området runt maskinen??
Ett larm på maskinen med en stor jäkla mistlur!?

För övrigt undrar jag om det finns välkomna bränsletjuvar??

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Kse  
#99740 Jag har iaf beställt en sån här
http://www.pnjakt.se/art/atelkamera-mms ... kamera.php
Dugen knappast som bevis i rätten där man förmodligen själv får böter, men det kan ju vara mycket värt att veta vem som knycker ens diesel om man så säger....

Sen kan man ju förstås använda den till jakt på vilt oxå

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

masterchief  
#99748 Jag har inte diesel i skogen utan kör på bilen.
Har dock lärt mig efter en slangning samt lampstöld att bästa stället att ställa på är så öppet som möjligt där det passerar relativt mycket folk.
Då vågar sig sällan buset på några större operationer.
Dock så är den biten lite knivig emellanåt i skogen :???:
När vi kör tätortsnära så brukar jag prata med de boende i områdena om det inte går att ställa bråten på en parkering alternativt någon gräsplätt mellan husen, brukar gå fint och även rendera i en och annan bulle 8)

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99751 Masterchief, bulle mot att du tar ner några besvärliga träd? :-)

Alla bilder duger som bevis, det är bara frågan om kvalitet, inte hur de är tagna,

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

novis??  
#99759 trösten er 2-3v så är dessa bränsletjuvar som tar tomm dunkar o mm hemma hoppas på bättre bärtillgång nästa år så kanske det blir kortare stöld säsong här i härjedalen har det varit lite hitils i år i fjol slanga dom 40 liter i skördaren otömde grupplastaren (motorvärmare startar alltid 00.50)kan göra det lite stressigt :lol:

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99775 Dom hade problem med bränslestölder och inbrott i hytten på några grävare häromkring. På något sätt lyckades dom hänga upp en tyngd i taket på hytten kopplat till dörren. Blev nog en ordentlig överraskning för den som öppnade dörren, för på morgonen så var det blod och utslagna tänder på marken :lol: Dom hade ljudlöst larm kopplat till tanklocket och lyckades fånga en polsk boxare som höll på att slanga diesel, men tyvärr inte samma person som blev av med tänderna..

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

matte57128  
#99782 ... och på temat "lite i lagens gråzon" kan vi väl berätta om han som sov i rastkojan bredvid maskinerna en natt, vaknade när buset dök upp och rev av en salva med blysprutan (hagelgeväret) i luften. Min gissning är att, om dessa potentiella dieseltjuvar inte dog av hjärtattack när dom slog världsrekordet på 1000 meter fristil, i alla fall övervägde en alternativ karriär ...

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

dexter  
#99810 de va ju nån här på forat som köpte sig en sån här mojäng till kohagar. sån där elgrej va de nu heter. knappast godkänt enligt försäkringsbolaget men de är fan ingen som pillar på maskin efter ha fått sig en kyss!

de är ett tips..

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

AKKAMAAN  
#99813 Här i USA har jag hört talas om stöldbevakning med skallerorm....oftast räcker det med bara skylten....

Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99814 Jag har ju skrivit om det förut, men det kan ju upprepas...

Förra året var jag nyfiken att titta nära på en skördare som stod på grannmarken, just som jag stegade fram så sa en röst:
"-Inspelning startar!" På kojan satt en skylt om kameraövervakning.
Kan säga att nyfikenheten försvann rätt fort, och på tillbakavägen gick i vid båge runt den maskinen :lol:
Skämmit som fään var det i.a.f.....

Jag såg ingen kamera, men har man väl bemödat sig med rörelsedeckare och inspelad röst så fanns väl troligen kamera och gsm-larm också.

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

skogsrået  
#99859 är det någon som testat detta
http://www.antenn-larm.se/page.php?id=5 ... M&sub=true

   TS
Avatar Fallback

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

dexter  
#99861 personligen tror ja inte på larm å kamrer.. går ett larm så är de bara för dom och vandalisera maskinen istället för att tjäla, en kamera är de bara att slå ner eller spräcka linsen på å sen är de frittfram. tror på metoden som han me hagelbrakaren! ska man va riktigt rå så smyger man upp och drar av en smäll vid dom!

Användarvisningsbild

Re: hur stoppar man ovälkomna bränsletjuvar?

Lill Junior  
#99880
dexter skrev:personligen tror ja inte på larm å kamrer.. går ett larm så är de bara för dom och vandalisera maskinen istället för att tjäla, en kamera är de bara att slå ner eller spräcka linsen på å sen är de frittfram. tror på metoden som han me hagelbrakaren! ska man va riktigt rå så smyger man upp och drar av en smäll vid dom!


Grov salt kan kanske vara ett alternativ..... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).