Skördare

Valmet 340-ny kung i det klena?

42 inlägg 17663 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 340-ny kung i det klena?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99504 Valmet ska visa sitt nya 340-aggregat nu på Metko-mässan

http://87.94.3.100/komatsuforest/ sid 31 finns en liten bild av ena matarmotorn.

Tyvärr har jag inga specifikationer ännu,men kanske nån annan har :?:

Den nya modellen ska fylla igen tomrummet mellan 330 och 350,dvs ett renodlat gallringsaggregat.
Med en fungerande flerstamsutrustning blir det säkert ett alternativ,eller vad tror ni :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99505 Ser precis ut som det är ett SP451 i Valmetfärger på bilden...I så fall är det ju bra :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

finskpinne  
#99506 Det ser ju ur att vara bara två matarhjul som går rakt mot varandra, som bl.a logmax, SP, rottne och kesla. Enligt mina erfarenheter så fungerar det mycket bättre att mata flera stammar med dessa aggregat jämfört med de som har bärande matarhjul/valsar. Har inte nån erfarenhet av valmets aggregat men jag tycker att 350 definitivt har för stora mått och är för tungt om man ska gallra klent. Blir intressant att se detta på Metko.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

221  
#99508 Hörde ryktes väg för en månad sen att de skulle"skriva valmet på sp 451" de var visst sant så de skilljer nog inte mer än frägen mellan dom. var väl inte så populärt o ha en konkurent i kran änden :grin:

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99703 "221" hade helt rätt,det är ett SP 451 som blivit Valmet-rött och fått nya dekaler :!:
Valmet kommer att sälja/montera SPaggregatet (som då heter 340)

Åtminstone i FIN kan man beställa dom bums :!:

Valmet kommer givetvis oxå att tillhandahålla reservdelar och service för detta SP-aggregat :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Fredrik Reuter  
#99706 Hej,
Detta är ju minst sagt lite intressant, ska bli roligt att följa utvecklingen på detta.
SP goes OEM typ.

För är det enbart färg och dekaler som skiljer?

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99708 Äntligen får ni i Finland också ett vettigt Valmet aggregat för gallring. Här har ju Valmet sålts med sp451 i bortåt två år måste det vara?

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

masterchief  
#99709 Skulle vara bra intressant att veta vad de fått betala för att måla om och ändra loggorna på agregatet 8)
Kan tänke mig SP inte släpper iväg ett agregat helt gratis i någon annans namn.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Fredrik Reuter  
#99717 Ja, prutmånen skulle kanske kunna vara volymbeställningar då?

Detta måste vara exakt som mellan Waratah och JD eller har jag missat nåt?

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99727
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Detta är ju minst sagt lite intressant, ska bli roligt att följa utvecklingen på detta.
SP goes OEM typ.

För är det enbart färg och dekaler som skiljer?



Ja 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Axl  
#99752 Konstigt vet en som ville beställa en valmet med sp men valmet ville inte hänga dit det, fast det var 561 (heter det så? storleken större)

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

221  
#99755 Köpte en 901 med sp av en som presis hade köpt en 911 med 561, man får köpa maskin med ett 451 sen byter sp ut det mott ett 561! Den här ommålning gör väl att det inte går att göra så längre? eller så får dom ta fram färgburken igen o lansera ett 355 aggregat :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

skogsjan695xl  
#99771
Admin@skogsforum skrev:Ja, prutmånen skulle kanske kunna vara volymbeställningar då?

Detta måste vara exakt som mellan Waratah och JD eller har jag missat nåt?



Helt rätt, JD köper agg av Waratah och målar om dom till gula, om jag inte minns fel så om man läser på skylten på ett JD av så står det typ Made By Waratah

Avatar Fallback

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

novis??  
#99772 john deere/ waratah det är nog samma dom som jobbar där har i alla fall jd som arbetsgivare :roll:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 340-ny kung i det klena?

Lill Junior  
#99777
skogsjan695xl skrev:
Admin@skogsforum skrev:Ja, prutmånen skulle kanske kunna vara volymbeställningar då?

Detta måste vara exakt som mellan Waratah och JD eller har jag missat nåt?



Helt rätt, JD köper agg av Waratah och målar om dom till gula, om jag inte minns fel så om man läser på skylten på ett JD av så står det typ Made By Waratah


JD äger 51% av waratah

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).