Motorsåg och handhållet

drivhjul 8 tänder

38 inlägg 17772 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

drivhjul 8 tänder

jonsered 2152  
#99498Hej! Har någon erfarenhet av större drivhjul på motorsågen. Större drivhjul_högre kedjehastighet. Jag har på min Jonsered 2152 8tänders drivjul(original 7) och kedjehastigheten är ca 30m/s. Hörde att större drivhjul sliter mera på motorn... Har ni någon erfarenhet i saken.....

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: drivhjul 8 tänder

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99502Det är upp till hur man kör.

Du får högre belastning på motorn och den vill gå ner i varv fortare vilket gör att den kan gå varmare o kanske överbelastad med skador som följd.

axwell  
#99509Klarar marginalerna i kedjesträckningen av ett större drivhjul, eller krävs det en extra länk i kedjan?
Låter som en framkomlig väg att få fart på de starkare elsågarna, fast +14 %(?) var inte så mycket.
Finns det drivhjul med ännu fler tänder till lp-kedjor?

jonsered 2152  
#99521ok! det som jag ocksä undrar är behöver man ställa oljepumpen på max? En kompis har en jons 2156 med 8 tänders drivhjul och han har oljepumpen på max. Smörjningen räcker inte till annars. Jag har använt vanliga Oregon kedjar och de har funkat för mig.

TS
Användarvisningsbild

#99534Mycket billigare med lite mer olja än ökat slitage på skärutrustning!

jonsered 2152  
#99586Tack för svaren. Tror att jag sätter tillbaka original drivhjulet. Så behöver man inte vara orolig att utrustningen tar skada.

TS
Användarvisningsbild

#99588Om man har lite motoröra o kan fila så funkar det, men det sitter 7 kugg av anledning...

SawTroll  
axwell skrev:Klarar marginalerna i kedjesträckningen av ett större drivhjul, eller krävs det en extra länk i kedjan? ....

8-tannet går bra på 346xp med 16" sverd og standard 66dl .325, men om det er å anbefale (rekommendera) er en annen sak......

jonsered 2152  
#99605Frågade idag av Hva & Jons köpmannen i stan om större drivhjul sliter på motorsågen. Han svarade att åt nästan alla yrkeshuggare monterar man genast större drivhjul vid köp av ny motorsåg. Vad gäller nya 346 så läste jag en motorsågs test där man rekomenderade att byta till 8 tänders drivhjul. Orsaken till detta var att på nya 346 varvar inte lika högt som den äldre modellen.
Ringde och pratade med redaktören och han sade att det går bra att montera större drivhjul på 2152. Vid fällning av tjockt träd kommer det att ta lite längre tid att såga av men desto tunnare stammen blir desto snabbare. Att kvista och gallra går snabbt. Man hinner inte ens alltid dra gasen i bottnet så är redan trädet avsågat.

Varvtalet sjunker lite men kedjehastigheten stiger jämfört med original drivhjul. Med större drivhjul sågar du snabbare av än vad du gör med original drivhjulet. Prova

TS

Robertberg  
#99607Skönt att du skrev samma sak som de kompetenta grabbarna på forumet redan har skrivit, då ehöver man inte vara osäker :)

jonsered 2152  
#99616tack

TS

SawTroll  
jonsered 2152 skrev:Frågade idag av Hva & Jons köpmannen i stan om större drivhjul sliter på motorsågen. Han svarade att åt nästan alla yrkeshuggare monterar man genast större drivhjul vid köp av ny motorsåg. Vad gäller nya 346 så läste jag en motorsågs test där man rekomenderade att byta till 8 tänders drivhjul. Orsaken till detta var att på nya 346 varvar inte lika högt som den äldre modellen.
Ringde och pratade med redaktören och han sade att det går bra att montera större drivhjul på 2152. Vid fällning av tjockt träd kommer det att ta lite längre tid att såga av men desto tunnare stammen blir desto snabbare. Att kvista och gallra går snabbt. Man hinner inte ens alltid dra gasen i bottnet så är redan trädet avsågat.

Varvtalet sjunker lite men kedjehastigheten stiger jämfört med original drivhjul. Med större drivhjul sågar du snabbare av än vad du gör med original drivhjulet. Prova

8-tannet er antakelig perfekt for kvisting av gran, men ikke like bra for felling og kapping av større ved. Den eneste "testen" jeg har gjort var i ca. 7" bjørk, og 7-tannet var litt raskere enn 8-tannet. Det samme skjedde på Dolmar PS5100S, og 3/8"x7 var som .325x8 (Oregon 21LP og 73LP, begge nye og filet to "strøk"). Innimellom "test"-kuttene ble sagene varmet opp på andre stokker, og gitt et lett fil-strøk.

346xp var også litt raskere enn 5100S, med samme sverd og kjeder på begge, men alle forskjeller var for små til å bety noe i praktisk bruk! :roll:

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99653Det är väl bättre att köra med 3/8 då får man samma hastighet som att andvända 8 kuggars

Användarvisningsbild

#99659Men färre skärtänder.....

jonsered 2152  
#99668Jag tror att man skall välja drivhjul efter användnings område. Om man sågar mycket stock träder och ved hemma på gården kan det vara att föredra 7án. Den som gallrar mycket och fäller träd under 20 cm kan 8án vara att föredra. Jag satte större drivhjul på min såg därför att desto mera jag gallrade och konditionen ökade tyckte jag att desto fortare jag får kapat desto mera hinner jag. Billigare byta drivhjul än köpa en Hva 346-Jons2153 eller en Stihl 260. Jag har varit jätte nöjd med min såg.

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).