Servicebyggnader

Storlek på elcentral

9 inlägg 14201 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Storlek på elcentral

Svärdan  
#99514 Hallå!

Håller på och skall bygga en ny ekonomibyggnad/garage och har lite funderingar på hur man kan räkna ut hur stor centralen skall vara. Matningen in kommer att vara avsäkrad på 20 amp, då den dras direkt ifrån inkommande. Jag skall minst ha fem st 3 fas 16amp uttag , minst 6*4 220v uttag och ca 10st lysrörsarmaturer. Sen e tanken att jag kommer dra ytterligare en kabel ifrån denna central till centralen i carporten där det kommer att finnas fyra st motorvärmare uttag samt belysning och ett eller två 16 amp uttag. Hur stor skall denna vara?
Lägger även ner rör för att kunna dra in golvärme iframtiden, den ska också räknas in. Innan det e gjort kommer värmen att komma ifrån ett vanligt byggelement
Hur många kvadrat skall det vara på matningen ifrån huvudcentralen och vilken klass på kabel skall det vara. Den kommer att grävas ned.
jag kan inte mycket om elinstallationer så jag kommer inte att göra detta själv, men vill skaffa mig lite kunskaper om det.

Det kommer att bli riktigt bra när det e klart!

Mvh



   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på elcentral

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99537
Svärdan skrev:Hur många kvadrat skall det vara på matningen ifrån huvudcentralen och vilken klass på kabel skall det vara. Den kommer att grävas ned.

20A säkring kräver minst 4 mm2 ledare enligt Svensk Standard SS 424 14 24. För nedgrävd kabel är EKKJ ett lämpligt val även om det finns andra typer som också får grävas ner.

Hur har du det med jordfelsbrytare? Om det finns jordfelsbrytare uppströms så måste du ha 4-ledare plus skärm, annars räcker det med 3-ledare plus skärm och så splittar man jord och nolla i den lokala jordfelsbrytaren.

Avatar Fallback

Re: Storlek på elcentral

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99555 Kabeldimensionen bestäms av vilken säkring som sitter innan, lasten är egentligen inte väsentlig (men man beräknar ju särkingen efter tänkta laster försås).

Säkringar är till för att bryta innan kabeln blir så varm så det börjar brinna, de är alltså inte till för att skydda dig eller utrustningen som kopplas in.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på elcentral

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99564 Jag rekommenderar EKKJ 4x6/6, beronde lite på hur den är förlaggd, kabellängd och kortslutningström mm, så bör du kunna plocka 25A ur den men det är alltid bra med reserv och sen så bör man inte lasta mer än 70% så man har lite reserv.
Prismässigt är 6kvadrat ungeför samma pris som 4kvadrat p g a 6kvadrat säljs mycket mer av.
Sen anser jag att du bör gå på femledaresystem finns bara fördelar kosta knappt något mer......
JFB måste du ha på alla utag.

Avatar Fallback

Re: Storlek på elcentral

axwell  
#99572
Sweden-viking skrev:Jag rekommenderar EKKJ 4x6/6, beronde lite på hur den är förlaggd, kabellängd och kortslutningström mm, så bör du kunna plocka 25A ur den men det är alltid bra med reserv och sen så bör man inte lasta mer än 70% så man har lite reserv.
Prismässigt är 6kvadrat ungeför samma pris som 4kvadrat p g a 6kvadrat säljs mycket mer av.
Sen anser jag att du bör gå på femledaresystem finns bara fördelar kosta knappt något mer......
JFB måste du ha på alla utag.

Bara att hålla med, from 1995 krävs det jordfelsbrytare(JFB) vid nybygge eller liknande. Lysrörsarmaturer har en hög startström och förbrukar mycket mer, även sedan de blivit varma, än vad rören är märkta med.
Se till att få dem installerade så att belastningen inte går direkt genom väggströmbrytaren utan tex en kontaktor.
Något annat än femledarsystem är fortfarande tillåtet i Sverige men det finns inte så många fler länder i Europa där det är acceptabelt.

Användarvisningsbild

Re: Storlek på elcentral

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99574
Sweden-viking skrev:Jag rekommenderar EKKJ 4x6/6, beronde lite på hur den är förlaggd, kabellängd och kortslutningström mm, så bör du kunna plocka 25A ur den men det är alltid bra med reserv och sen så bör man inte lasta mer än 70% så man har lite reserv.
Prismässigt är 6kvadrat ungeför samma pris som 4kvadrat p g a 6kvadrat säljs mycket mer av.
Sen anser jag att du bör gå på femledaresystem finns bara fördelar kosta knappt något mer......
JFB måste du ha på alla utag.

Håller helt med om att femledarsystem är mycket bättre eftersom man inte riskerar att få något spänningsfall i jordledaren, dvs. mycket säkrare.

Sedan är ju alltid ledaren in ett potentiellt problem. Jag hade en spännande natt hemma för ett antal år sedan när det var glapp i nollan ute på stolpen utanför huset och det regnade och blåste. Alla touch-dimrar tändes och släcktes slumpmässigt när nollan i huset hoppade omkring men som tur var gick inget sönder.

Avatar Fallback

Re: Storlek på elcentral

Svärdan  
#99583 Okej!
Det där med lysrören hade jag ingen aning om. Hur många platser bör centralen ha då, förutom det jag har sagt tidigare så behövs alltid reservplatser

   TS
Användarvisningsbild

Re: Storlek på elcentral

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99595
Svärdan skrev:Hallå!

Håller på och skall bygga en ny ekonomibyggnad/garage och har lite funderingar på hur man kan räkna ut hur stor centralen skall vara. Matningen in kommer att vara avsäkrad på 20 amp, då den dras direkt ifrån inkommande. Jag skall minst ha fem st 3 fas 16amp uttag , minst 6*4 220v uttag och ca 10st lysrörsarmaturer. Sen e tanken att jag kommer dra ytterligare en kabel ifrån denna central till centralen i carporten där det kommer att finnas fyra st motorvärmare uttag samt belysning och ett eller två 16 amp uttag. Hur stor skall denna vara?
Lägger även ner rör för att kunna dra in golvärme iframtiden, den ska också räknas in. Innan det e gjort kommer värmen att komma ifrån ett vanligt byggelement
Hur många kvadrat skall det vara på matningen ifrån huvudcentralen och vilken klass på kabel skall det vara. Den kommer att grävas ned.
jag kan inte mycket om elinstallationer så jag kommer inte att göra detta själv, men vill skaffa mig lite kunskaper om det.

Det kommer att bli riktigt bra när det e klart!

Mvh


Du skall ha plats för huvudbrytare 3-pol, 2-3st JFB, trefas uttagen föreslår jag att du lägger på 2st trefasgrupper, 230v uttagen på 2-4 enfasgrupper, belysning på en grupp ev över kontaktor/relä + ev ytterbel (automatik)+ trefas grupp till blivande elc i carport+ reserver ca 30%.
så om du tänker använda en normcentral så bör du ha ca: 40platser. men en normcentral är ju rätt enkel att bygga ut se bara till att du har reserv plats intill.

OBS SE DETTA SOM ETT FÖRSLAG JAG VET JU INTE T E X HUR HÅRT DU KOMMER ATT NYTJA OCH BELASTA UTTAGEN, OCH EV SAMMANLAGRINGAR. ELLER OM DU VILL HA KOPPLINGSUR AL T ANNAN AUTOMATIK PÅ UTTAG FÖR BILVÄRMARE.


OCH DU ANLITA EN SERIÖS ELINSTALLATÖR.............. :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Storlek på elcentral

Svärdan  
#99612 Okej!

Jodå, jag tänker anlita elektriker till att göra jobbet. Det är väldigt intressant att se och höra hur alla tänker.

Nä det e sant det du skriver, inte kommer man att belasta allt på en gång. men jag vill ha rikligt med uttag för det är mycket mer lättarbetat när man har det. Sen har jag inte riktigt bestämt mig för hur det skall se ut på insidan än. Men det kommer nog att växa fram allt eftersom. Allt kostar som sagt en hel del.

Men då har man blivit lite klokare iallafall.

Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).